Final Fantasy-producent ziet 5G en streaming als bedreiging voor consoles
Dat meldt hij in een artikel van de Financial Times. Yoshida zou hebben gezegd dat de verbeterde internetsnelheden "een voorbode zijn van de teloorgang van de spelcomputer".
Hij vervolgt: "Zodra 5G de globale standaard wordt, komt er zeker een tijd dat we beelden naar elk willekeurig apparaat kunnen sturen. Spelers kunnen een game-ervaring van hoge kwaliteit op elk apparaat ervaren, zonder dat daar gamehardware of een tv-scherm voor nodig is. We gaan die kant op en ik denk niet dat het coronavirus dit vertraagt."
Yoshida meent dat games spelen op een console een tijdsinvestering vereist. "Je moet voor de televisie zitten, de power-knop indrukken en wachten tot de machine is opgestart, dus het was tijdrovende entertainment. Terwijl we thuis zaten, waren er wel meer mogelijkheden om de console aan te zetten."
Cloud gaming wordt steeds populairder, met Google's Stadia, Amazons Luna en Microsofts cloud gaming - voorheen genaamd xCloud. Ondanks dat verkopen spelcomputers nog altijd in een razend tempo. De eind vorig jaar gelanceerde PlayStation 5 en Xbox Series X zijn meestal uitverkocht en ook de inmiddels vier jaar oude Nintendo Switch is niet aan te slepen.
Opmerkingen