Dit is een artikel uit Power Unlimited magazine nummer 296 die NU in de winkel ligt! Er staan nog véél meer toffe artikelen zoals dit in ons blaadje, dus ga 'm zeker halen.
De eerste F1-game
1976 was een bijzonder formule 1-jaar. Niet alleen won James Hunt zijn enige wereldtitel na een titanengevecht met Nicki Lauda (de film Rush brengt dit prachtig in beeld), ook verscheen de eerste formule 1-game: Namco's F-1! Het spel gebruikt electromechanische projectie, waarbij de racebaan uit een pre-rendered video bestaat terwijl de wagen via een fysiek object in de arcadekast op het scherm wordt geprojecteerd. Cool! De game was een hit en kreeg een jaar later een vervolg. Een nieuw genre was geboren...
Populaire banen #1 – Monaco
Formule 1-coureurs omschrijven Monaco als 'racen in een supermarkt'. En ja, eigenlijk kán het ook helemaal niet, met 300 kilometer per uur door de straten gassen en hopen dat je niet per ongeluk het casino inrijdt. Gekkenwerk. Ook op de spelcomputer is Monaco iets speciaals. Het vereist volledige focus, 100% concentratie en is de enige baan waar ik met een P9 ofzo stiekem wel tevreden ben. Mocht zelfs dát niet lukken, dan is er altijd nog plan B: zo spectaculair mogelijk crashen!
De langstlopende serie
Sinds de jaren '80 domineerden verschillende formule 1-games de scene. Ik noem een Grand Prix, Pole Position en F-1 World Grand Prix. Slechts twee series brachten meer dan tien delen voort. De eerste is F1 van Codemasters, dat in 2009 debuteerde en met F1 2018 z'n tiende iteratie krijgt. De langstlopende franchise is echter nog altijd Formula One van het legendarische Psygnosis. Deze reeks, die tussen 1996 en 2006 voornamelijk op Sony-systemen verscheen, omvat liefst dertien delen; da's potdomme een langere dynastie dan die van Michael Schumacher!
De langste winterstop
Aan het begin van het millennium kwam er een shitload aan F1-titels uit - soms zelfs meerdere per jaar! Elke uitgever had z'n eigen serie: wie kent bijvoorbeeld Grand Prix Challenge van Atari nog? Anyway, de overkill aan games, gekoppeld aan saaie real-life races waarin Schumacher toch wel alles won, zorgden op een gegeven moment voor een flinke F1-moeheid. In 2006 verscheen met Formula One Championship Edition de voorlopig laatste F1-game. Het zou drie jaar duren voor Codemasters in 2009 de licentie oppikte. Drie fokking jaar! Ik weet nog goed dat ik zó erg snakte naar een nieuwe formule 1-titel, dat ik in 2009 bijna een Wii kocht puur om F1 2009 te kunnen spelen...
Populaire banen #2 – Spa-Francorchamps
Pittoresk verscholen in de Ardense bossen, is Spa-Francorchamps een lust voor het oog. De race biedt echter meer dan alleen een mooi plaatje. Sterker nog: voor veel coureurs is Spa hun favoriete circuit! Zijn het de uitdagende kronkelingen van Les Combes? De eindeloze G-krachten van Stavelot? Of toch gewoon de magie van plankgas door Eau Rouge? Hoe dan ook, Spa is en blijft een parel.
De meest realistische serie
Tuurlijk, de meeste formule 1-games zijn redelijk realistisch. Ze hebben de officiële coureurs, bolides en tracks. Er is echter één serie die het wel heel bont maakt; waarin elke moertje op de juiste plek zit en zelfs de bomen langs de baan daar in het echt ook staan. Ik heb het natuurlijk over Grand Prix van Geoff Crammond. De eerste F1-game van deze Britse kluizenaar verscheen in 1992 voor de PC en Amiga en vergaarde direct een grote schare hardcore fans. Er kwamen drie vervolgen. Helaas wachten we inmiddels al vijftien jaar op een nieuw deel, al wordt Grand Prix 4 door een select groepje nichevolgers nog steeds gespeeld!
De meest whacky F1-game
Altijd al Sebastien Vettel met een kruisraket op zijn Duitse aars willen knallen? In F1 Race Stars kan het! Dit is een soort Mario Kart op de Formule 1-baan, met alle officiële coureurs en wagens uit het seizoen 2012. Oké, de tracks zijn niet gelicenseerd, maar wie maalt daarom als je loopings door de haven van Monaco kunt maken...F1 Race Stars is zonder twijfel de meest whacky formule 1-game ooit en het perfecte medicijn voor iedereen die vindt dat de Formule 1 de laatste jaren in een saaie optocht is veranderd.
Populaire banen #3 – Monza
De thuishaven van Ferrari. Monza staat al sinds 1950 op de kalender en is een schoolvoorbeeld van een perfect hogesnelheidscircuit. Neem Parabolica: de legendarische, zeven seconden lange bocht die zo verraderlijk in elkaar steekt dat alleen de beste rijders hem flat-out nemen. In F1-games voelt Monza voor mij altijd als thuiskomen. Ik ken het circuit als mijn broekzak, scoor er standaard een goed resultaat en ben daarnaast een echte tifosi. Forza Ferrari!
De mooiste klassieke auto's
Medio 2013 realiseerde Codemasters zich dat hun F1-serie een nieuwe impuls nodig had. Sure, met de games was weinig mis maar het leek er meer en meer op dat elk deel alleen de sponsorstickers aanpaste. Codemasters kwam met iets briljants: klassieke wagens en tracks! Ineens kon je racen op Jerez in de Williams FW12 van Nigel Mansell. Of een rondje Brands Hatch doen in een Ferrari F399. Het bleek fanservice met een hoofdletter F en sindsdien bevat elke nieuwe F1-game standaard classic content. Mjam.
De beste career-mode
Er was een tijd dat F1-games als enige opties quick race, tournament en time trial boden. Dat veranderde in 2003 met F1 Career Challenge, waarin je voor het eerst een heuse formule 1-carrière kon beginnen! Nog altijd is het mijn favoriete career mode, vooral omdat het liefst vier seizoenen omvat: 1999, 2000, 2001 en 2002. Het grappige is dat F1 Career Challenge eigenlijk uit nood geboren werd aangezien EA de licentie aan Sony's Formula One-reeks verloren was en dus niet de wagens en circuits uit het seizoen 2003 kon gebruiken. Zo zie je maar weer hoe beperking creativiteit stimuleert!
F1 2018: wat weten we totnogtoe?
Eind augustus verschijnt F1 2018, het tiende deel alweer uit Codemaster's F1-serie. Wat is er totnogtoe bekend? Een overzicht.
- Uitgebreidere career mode en R&D-upgrades
- Verbeterde weers- en lichteffecten dankzij nieuw atmosferisch systeem
- Door de speler bestuurd Energy Recovery System (ERS) zodat je tactisch over energieverbruik moet nadenken
- Nieuwe door de fans gekozen classic cars
- (onder voorbehoud) terugkeer van persconferenties en interactie met de media
Opmerkingen