Gaijin Entertainment vergelijkt Dagor Engine met Unreal Engine 5
De demo toont content uit de East District-omgeving, een gebied van een nog onaangekondigde fps-game van Gaijin. De game is ontwikkeld in beide engines, en Gaijin heeft naast de video ook de volledige code van een multiplayer-framework van Dagor en bijbehorende kunstbronnen vrijgegeven. Geïnteresseerden kunnen de demo bekijken en beide engines vergelijken.
De showcase is gemaakt in samenwerking met Hooks Creative Studio. Deze map is opgebouwd met behulp van Megascan en fotogrammetrie in Unreal Engine 5. Vervolgens is de map overgezet naar de Dagor Engine, die gebruikt wordt in de Gaijin’s vooralsnog onaangekondigde game. Gaijin benadrukt dat het nuttig is om beide versies te hebben, zowel voor technische vergelijkingen als voor het verder valideren van de technologie achter Dagor.
Volgens Gaijin is de Dagor-versie sneller dan die in Unreal Engine 5, terwijl de visuele kwaliteit vergelijkbaar of zelfs beter is, hoewel de Wacht hierbij wel een kleine kanttekening moet maken dat dit natuurlijk subjectief is. De Dagor Engine maakt gebruik van real-time globale belichting en anti-aliasing. Hoewel Dagor geen platform-specifieke optimalisatietechnieken zoals DLSS, XeSS of FSR gebruikt, ondersteunt de engine deze wel. Bovendien draait de Dagor-demo in de meeste configuraties op native resolutie, terwijl de Unreal Engine-versie dat niet altijd doet.
Gaijin erkent dat de Unreal Engine-versie verder geoptimaliseerd kan worden door ervaren ontwikkelaars. Toch hopen ze dat het vrijgeven van beide versies ontwikkelaars aanmoedigt om Dagor Engine te overwegen voor hun projecten. De engine wordt al gebruikt in bekende titels zoals War Thunder en Enlisted.
Opmerkingen