Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4

Geplaatst: 16 februari 2022 om 07:30Aangepast: 22 augustus om 08:57
Guerrilla Games heeft Horizon Forbidden West voor de PlayStation 5 als de PlayStation 4 ontwikkeld. Wie de PlayStation-versie bezit kan zelfs gratis upgraden naar de current-gen-versie. Het kan dus geen kwaad om even te kijken naar de grafische verschillen van beide Forbidden West-versies.

Afgelopen juni sprak regisseur Mathijs de Jonge al met

Watch on YouTube

over verschillen tussen de PlayStation 5- en PlayStation 4-versie. Ten opzichte van de oudere console bevat de PlayStation 5-versie visuele verbeteringen, waaronder meer gedetailleerde graphics, meer geometrische diepte en een speciaal onderwaterweergavesysteem. De current-gen-versie beschikt tevens over extra details en extra systemen voor overtuigendere golven. De laadtijden zijn bovendien aanzienlijk korter dankzij de ingebouwde SSD; het verschil is gemiddeld meer dan vijftig seconden.

Watch on YouTube

Performance Mode en Resolution Mode

Op de PlayStation 4 hangen de resolutie en beeldkwaliteit af van het consolemodel. Het reguliere model draait de game in een resolutie van 1080p, terwijl de Pro de resolutie verhoogt naar: 1800p – vergelijkbaar met de Performance Mode op PlayStation 5. Wat framerate betreft draaien alle PS4-versies op 30 fps, alleen de PS5-versie ondersteunt 60 fps in de Performance Mode. Dat laatste gaat uiteraard wel ten koste van de resolutie, scherpte en details ten opzichte van de Resolution Mode. Die draait namelijk in een volledige 4K op 30 fps. 

Watch on YouTube

Verder maakt de PlayStation 5-versie gebruik van een filmisch lichtsysteem gedurende de hele game, terwijl die in de PlayStation 4-versie alleen aanwezig is tijdens de tussenfilmpjes. De PlayStation 5 heeft namelijk een krachtigere processor die dat lichtsysteem continu kan laten draaien en ervoor zorgt dat lichttexturen beter gedefinieerd zijn.

Een opvallend onderdeel van dit nieuwe lichtsysteem is het zogenaamde ‘hero light’, dat in beide versies beschikbaar is om aan te zetten. Daarmee is hoofdpersonage Aloy beter zichtbaar in de game, ongeacht haar locatie. In de PlayStation 4 (Pro)- versie van het hero light springt het personage er daarom niet zo duidelijk uit als in de PlayStation 5-versie. Bekijk hieronder het verschil tussen de twee consoleversies van het hero light: 

Watch on YouTube

Volledige immersie

De PlayStation-versie ondersteunt daarnaast 3D-audio. Dat is mogelijk door de 3D Tempest geluidstechnologie van de PlayStation 5. Daarmee moeten spelers zich volgens ontwikkelaar Guerrilla Games ‘omringd’ voelen door het geluid, wat handig is tijdens gevechten of stealthmissies. De DualSense-controller moet ook zorgen voor meer immersie, door middel van haptische feedback en dynamische adaptieve triggers.

Tot slot geeft Mathijs de Jonge aan dat een groot deel van de ontwikkeling heeft plaatsgevonden op de PlayStation 4. De game is volgens de ontwikkelaar veel getest op de het oudere platform, waardoor het een ‘goede ervaring’ en een ‘fantastisch uitziende game’ moet worden. Bovendien is de PlayStation 4-versie tien euro goedkoper, wat wel zo voordelig is dankzij een gratis upgrade naar de current-gen-versie.

Horizon Forbidden West verschijnt op 18 februari voor PlayStation 5 en PlayStation 4. In de review op Gamer.nl gaf Ron Vorstermans de game een 9.

Rogina HassanFreelance tekstschrijver voor Gamer.nl en Power Unlimited. Voice-over stem op PU. Fan van anime en een groot horrorfanaat. Liefhebber van adventure-RPG's, choice-based games en popcultuur. Ik zit in te veel fandoms om dat bij te houden.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.