Map van GTA: San Andreas was bijna opgedeeld in drie aparte delen
Dat laat Obbe Vermeij, voormalig technical director bij Rockstar North, weten in een tweet. Het originele idee was om drie verschillende maps te maken, waarbij spelers dus een trein of vliegtuig (inclusief laadscherm) moeten pakken om tussen Los Santos, San Fierro en Las Venturas te reizen.
Rockstar speelde voornamelijk met dit idee vanwege de technische beperkingen van de PlayStation 2: “Het geheugen op de PS2 was erg schaars en met drie afzonderlijke maps hadden we de data van de andere steden niet constant in het geheugen hoeven te houden”, aldus Vermeij.
Uiteindelijk werd er in een meeting tussen Vermeij, Leslie Benzies, Aaron Garbut, Adam Fowler en Alexander Roger toch besloten om één geheel van de map te maken. Vraag de Wacht niet hoe, maar het is die knappe koppen uiteindelijk toch gelukt om iedere stad eigen hulpdiensten en weersomstandigheden te geven. En dat zonder laadschermen, chapeau!
Overigens raadt de Wacht het X-account van Vermeij ten zeerste aan als je geïnteresseerd bent in een technisch kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van (voornamelijk) de Grand Theft Auto-games. Heerlijk om tijdens een brakke zondagmiddag eens door te spitten terwijl je reikhalzend uitkijkt naar het aankomende GTA 6!
Opmerkingen