Miyamoto: ‘Het gaat om wat je maakt, niet hoeveel het kost’

Geplaatst: 9 november om 10:11
Nintendo-icoon Shigeru Miyamoto heeft zich in een Q&A met investeerders uitgesproken over games ontwikkelen. Ontwikkelkosten stijgen en stijgen, maar Miyamoto zegt dat wat Nintendo maakt belangrijker is dan hoeveel geld het daar tegenaan heeft gesmeten.

Miyamoto zegt: “Onze uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling zijn elk jaar gestegen. Aangezien onze omvang van ontwikkeling is gegroeid, is een overeenkomstige stijging van de kosten in sommige opzichten onvermijdelijk. We zijn er echter van overtuigd dat wat we creëren belangrijker is dan het bedrag dat we uitgeven aan ontwikkeling. We blijven onze producten verfijnen totdat we er zeker van zijn dat we iets hebben gemaakt waar onze consumenten tevreden over zullen zijn.”

“Met dat in gedachten is het belangrijk om ideeën te vinden die de moeite waard zijn, en dit is niet veranderd sinds het tijdperk van het Nintendo Entertainment System. Iedereen heeft andere interesses, dus we kunnen geen algemene uitspraken doen over welke ideeën de moeite waard zijn. Maar één ding weten we zeker: het moet iets zijn dat in het verleden nog niet bestond. Hoe meer je iets bijschaaft dat nog niet eerder heeft bestaan, hoe meer waarde het heeft. Wij geloven dat het belangrijk is om ontwikkelaars die dit unieke concept ter harte nemen, te koesteren, indien nodig geld toe te wijzen aan de ontwikkeling en spellen pas uit te brengen als we vertrouwen hebben in het product - en dit proces keer op keer te herhalen.”

“Aan de andere kant is het in de entertainmentindustrie mogelijk om aantrekkelijke producten te maken op basis van intrigerende ideeën, zonder dat dit hoge kosten met zich meebrengt. Kinderspeelgoed is hier een goed voorbeeld van. Wij geloven dat niet alle producten grote kosten met zich meebrengen. Zelfs in het geval van games is het met de huidige technologie mogelijk om met een klein aantal ontwikkelaars in korte tijd leuke spellen te maken. We geloven dat het belangrijk is om dit perspectief niet uit het oog te verliezen.”

Meer geld, meer creativiteit?

Unieke titels die klein zijn qua schaal blijkt Nintendo nog steeds belangrijk te vinden en dat hoeft niet veel te kosten. Ko Shiota van Nintendo voegde er bovendien nog aan toe dat grotere budgetten niet per se betekenen dat er ook betere ideeën uitkomen. Nintendo maakt natuurlijk niet altijd volledig nieuwe IP’s, maar wat vind jij: zijn er franchises die het echt uitmelkt door te weinig vernieuwing te bieden?

Laura JennyRoots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en t

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.