Monster Hunter Wilds is de anti-GTA - en juist daarom heb ik er zin in
Ik zeg je eerlijk, ik schrijf dit als iemand die überhaupt niet veel zin heeft in een nieuwe Grand Theft Auto. Als journalist kan ik die franchise waarderen, met zijn wereldschokkende verkoopcijfers en onmeetbare culturele impact. Maar de laatste paar GTA's vond ik retesaai, net als de meeste westerse sandboxgames. Het zijn doorgaans vrij platgeslagen ervaringen, ontworpen om vooral veel variatie te bieden. Geef mij liever een technisch gelaagd spel. Zo eentje waarbij je na het spelen gaat googelen naar builds, tier-lijsten en de beste gearsets om jouw speelstijl te verfijnen. Een ervaring die niemand zo goed biedt als Capcom met Monster Hunter.
In theorie kan Wilds nog gaan tegenvallen. Op Gamescom heb ik nog vurig met Simon gediscussieerd over die game, omdat hij een build speelde die voor geen moer leek te draaien, terwijl ik tegen minder problemen aanliep. Bij de recente playtest leken die problemen echter te zijn gladgestreken. En eerlijk: ik kan mij niet herinneren dat een Monster Hunter op release ooit tegenviel. Capcom is één van de weinige studio's waarbij ik er stilletjes van uit durf te gaan dat het technisch wel in orde zit.
Twee wapens is belangrijker dan je denkt
Wilds is ook precies wat het moet zijn: een evolutie van World. Capcom stapt daarmee weer af van het meer arcade-achtige gevoel van Wilds en Sunbreak, om terug te keren naar wapens met een gevoel van gewicht en een realistischere, meer westers voelende stijl. De beloofde toevoegingen zijn alvast veelbelovend.
De optie om twee wapens mee te dragen lijkt misschien een simpele, maar voegt een fikse strategielaag toe. Neem je bijvoorbeeld een boog en een zwaard mee? Of kies je voor twee hamers, waarvan de één kan verlammen en de ander elementale schade doet?
Deze video's op repeat
En jongens, al die nieuwe, speciale aanvallen! Als boogspeler van het eerste uur heb ik onderstaande video inmiddels al héél vaak teruggekeken. Ga maar eventjes naar 0:50 en je snapt meteen wat ik bedoel.
En oké, deze move voor Dual Blades is eigenlijk niet helemaal nieuw, maar herpakt voor de nieuwe systemen van Wilds. Maar spring even naar 0:30 in de video hieronder voor misschien wel de coolste gevechtsanimatie die je dit jaar in videogames gaat zien.
Eindelijk cross-play
De belangrijkste verbetering zit misschien wel onderhuids. Door de game cross-play te maken, legt Capcom hier het grondwerk voor een game waarbij de community zich op één plek bevindt. De community van Monster Hunter is onwijs belangrijk, maar was bij vorige games gefragmenteerd op verschillende platformen, waardoor er niet één plek is waar iedereen speelde. Door nu iedereen samen te brengen kan dit een plek worden die nog jaren doorgroeit, en misschien wel succesvolle liveservicegames zoals Destiny 2 achterna gaat.
Ik dacht vrij ongevoelig voor hype te zijn geworden, maar Monster Hunter bewijst telkens weer het tegendeel. Ik wil deze game kunnen inademen. Ik maak mezelf wijs dat hij er bijna is, want februari is al over een maandje. Herinner me er alsjeblieft niet aan dat hij pas eind februari dropt...
Monster Hunter Wilds staat gepland voor een release op 28 februari 2025 op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.
Opmerkingen