Nemesis-systeem uit Shadow of Mordor nog tot 2036 onder patent

Gisteren bracht Warner Bros. het onverwachte nieuws naar buiten dat ze bij drie van hun studio's de deuren gaan sluiten, waaronder Middle-earth: Shadow of Mordor-maker Monolith Productions. Hoewel dit natuurlijk vooral erg tragisch nieuws is, gaf het een enkeling hoop: zou dit betekenen dat het geliefde Nemesis-systeem uit Shadow of Mordor, waar Warner Bros. patent op heeft zodat andere ontwikkelaars het niet kunnen gebruiken, vrij komt voor andere studio's? Nou, het antwoord is nee.
Het Nemesis-systeem, voor degene die er onbekend mee zijn, is een gamemechaniek dat de acties van spelers opslaat om vijanden te creëren die in staat zijn om eerdere ontmoetingen te onthouden. In de Middle-earth-games gaf dit vijanden de mogelijkheid om op een later punt in de game wraak te nemen op de speler.
Dit mechaniek is erg geliefd onder spelers en zou een terugkeer maken in de geannuleerde Wonder Woman-game. Door het sluiten van Monolith hoeven we nu dus geen enkele game meer met het Nemesis-systeem te verwachten. Tot het patent afloopt, tenminste. Wanneer is dat? In 2036...
Monolith ontwikkelde een uniek systeem, Warner Bros. maakte er een patent van en sloot toen de deuren van de enige studio die er iets mee van plan was. Nu dreigt het systeem een stille dood te sterven. Zonde!

Opmerkingen