Dat meldt Bloomberg op basis van eigen bronnen. Netflix zou in de maag zitten met hun advertentie-tak, die gewoonweg te klein is. Door de streaming dienst in sommige landen gratis aan te bieden, zou het bereik van Netflix groter worden en zouden ze dus ook meer reclames kunnen verkopen. Ja, voor niks gaat natuurlijk de zon op: met een gratis abonnement krijg je wel reclames te verduren.
Volgens Bloomberg zou Netflix zijn gratis pijlen hebben gericht op een beperkt aantal markten in Azië en Europa. Een test met een gratis abonnement in Kenia is onlangs afgelopen. Het bedrijf zou vooral kijken naar landen met populaire gratis tv-kanalen waar het al reclames verkoopt, zoals Duitsland en Japan.
Of de Benelux ook in die plannen voorkomt, is niet bekend. Amerika wordt in ieder geval overgeslagen, omdat Netflix volgens de analyses daar al het grootste deel van hun potentiële publiek bereikt. Overigens is er in veel landen al een goedkoper abonnement waarbij je ook reclames krijgt, dat in Nederland nooit is uitgerold. Dat zou erop kunnen wijzen dat ook dit nieuwe plan ons landje niet zal bereiken, maar je weet het natuurlijk nooit.
Opmerkingen