Nieuw beleid van Square Enix moet werknemers beschermen tegen fans
Final Fantasy-ontwikkelaar Square Enix laat met de publicatie van het nieuwe beleid weten dat het bedrijf recht heeft om "ondersteunende services stop te zetten of geen toegang meer hoeft te bieden aan onze producten en services", wanneer iemand zich niet kan gedragen en het op de lieve werknemers van Square Enix afreageert.
"Er zijn gevallen bekend waarin bepaalde klanten direct of via onze klantenservices acties ondernemen tegen onze werknemers, executives of partners die betrokken zijn bij het creëren en de distributie van onze producten of services", meldt het bedrijf. "Soms vallen deze acties onder intimidatie en komt er smaad, geweld, of dreigingen van wangedrag bij kijken. Dergelijke acties zorgen er niet alleen voor dat onze werknemers en partners hun werk met een gevoel van veiligheid kunnen uitvoeren, maar stoort soms ook andere klanten. Square Enix tolereert geen intimidatie en grijpt in wanneer nodig."
Square Enix heeft daarbij een lijst gepubliceerd met wat volgens hen onder intimidatie valt, met daarop onder andere geweldpleging, grof taalgebruik, smaad, aandringen, ongevraagd foto's en video's maken, discriminatie, seksuele intimidatie en stalken. Ook onredelijke eisen van klanten zijn klaar: buitensporig vragen naar producten of services en het eisen van straffen voor werknemers worden bijvoorbeeld niet meer getolereerd.
Dit wangedrag is geen nieuw probleem, en het is er ook zeker geen waar alleen Square Enix mee kampt: er zijn kennelijk veel gamers die zich niet kunnen gedragen, want meer bedrijven hebben hier last van. Voorheen hebben Final Fantasy-stemacteurs bijvoorbeeld geklaagd over intimidatie van fans, die ze over zich heen kregen vanwege bepaalde plotkeuzes.
Opmerkingen