Rainbow Six Siege: Operation Crystal Guard speelt op safe
Waar in bijna ieder voorgaand seizoen één map volledig op de schop ging, geeft Ubisoft dit seizoen liefst drie verschillende levels zogenoemde map buffs. Daarnaast verwelkomt Team Rainbow hun nieuwste aanwinst: Osa. We gingen alvast aan de slag met de nieuwe operator en andere content dat onderdeel uitmaakt van Operation Crystal Guard.
Veelzijdige krachtpatser
De Kroatische Osa is een echte krachtpatser. Haar arsenaal wordt aangevuld met Thermite’s 556XI en Jackal’s PDW9, afgerond met het PMM-pistool. Dat komt neer op flink wat vuurkracht voor een gloednieuwe operator.
Osa beschikt over het zogenoemde Talon-8 schild, een kogelvrij schild dat op (bijna) alle denkbare plekken kan worden geplaatst. Denk aan deuropeningen, de boven- en onderkant van ramen of geheel losstaand in een open ruimte. De veelzijdigheid van Osa’s schild biedt al meer variatie en strategische mogelijkheden dan de twee meest recent toegevoegde operators, Thunderbird en Flores.
Osa is daarmee een soortement Mira aan de aanvallende zijde, maar dan een flink stuk overtuigender. Het Talon-8-schild valt namelijk op eenzelfde manier kapot te maken als Mira’s Black Mirror en valt eveneens te versplinteren door je mes er tegenaan te drukken. Het grootste verschil? Osa kan haar schild simpelweg oppakken, verplaatsen en weer neerzetten.
Je kunt het schild ook nog eens actief voor je houden — een truc waar zelfs de originele schildsoldaat Blitz nog wat van kan leren. Osa's veelzijdigheid maakt haar een uniek gevaar, zelfs voor de doorgewinterde speler. Ze zou dan ook best eens één van de meest gespeelde operators kunnen worden zodra Operation Crystal Guard verschijnt.
Drie voor de prijs van één
Naast de introductie van de nieuwe operator Osa, past Operation Crystal Guard de maps Bank, Clubhouse en Coastline aan. Per map is gekeken naar de grootste knelpunten, waarbij veranderingen zijn geïmplementeerd die stuk voor stuk hard nodig waren.
Zo heeft Ubisoft bij Bank en Clubhouse meer rotatiemogelijkheden toegevoegd, is op Coastline het raam bij de zogenoemde VIP Lounge aangepast naar een vernielbare muur en zijn op zowel Bank als Coastline allerlei kogelwerende spijlen verwijderd.
De buffs klinken vooral als kleine, onopvallende aanpassingen, maar in een game waar één verdwaalde kogel al genoeg is om spelers op de zijlijn te zetten, maken ze een groot verschil.
Waar zit het addertje?
Naast de drie geüpdatete maps zijn er ook enkele operators aangepast. Zo is Twitch, na jaren van geknutsel met haar Shock Drone, weer geheel terug bij af. Alle buffs en nerfs die haar kit sinds lancering geteisterd hebben zijn daarmee volstrekt nutteloos gebleken.
Voor de leek: Twitch kan met haar drone vijandelijke gadgets verwoesten. Al zit er ditmaal alsnog een addertje onder het gras: de drone is alleen inzetbaar gedurende de aanvalsfase. Dat klinkt als een weloverwogen verandering, maar de vraag is vooral hoelang die aanhoudt. In het verleden is gebleken dat Ubisoft nog wel eens moeite heeft met bepaalde kits met rust te laten.
Daarnaast is Fuze dit seizoen ook weer wat sterker geworden. Zijn Cluster Charge is vanaf nu ook op versterkte muren te gebruiken. Voor IQ rukt eenzelfde soort buff uit. Na de introductie van het zogenoemde Ping 2.0-systeem een paar seizoenen geleden, beschikt haar elektronicadetector vanaf dit seizoen ook over hetzelfde communicatiesysteem. Aan de hand van kleine icoontjes ziet IQ nu sneller wat ze zoal scant. Het is een logische aanpassing waarmee deze operators de komende seizoenen weer op topniveau kunnen meedraaien.
De grootste nerf van Operation Crystal Guard is te vinden bij de defensieve operator Mute. De radius van zijn stoorzender is, in plaats van cilindrisch, nu geheel bolvormig geworden. Hierdoor is de stoorzender vanaf nu alleen nog maar in staat om ongeveer de halve muur te kunnen vrijstellen van vijandige explosieven en andere destructie.
Mute zit dan wel steevast aan de defensieve zijde, toch begon hij te lijken op de aanvallende operator Thatcher — één van de meest gehate en verbannen operators in een ranked potje, aangezien hij vrijwel alle elektrische gadgets kan uitschakelen. Om te voorkomen dat Mute niet eenzelfde lot staat te wachten, is het zeer begrijpelijk dat Ubisoft zijn mogelijkheden ietwat heeft teruggeschroefd.
Kleine verandering, grote verschillen
Alsof een barrage aan aanpassingen aan de operators nog niet genoeg was, heeft Ubisoft ook nog eens besloten om een paar kleine facetten van de gameplay om te gooien. Elite-kostuums kunnen nu apart van elkaar worden gedragen, waardoor spelers wederom net weer wat beter kunnen verdwijnen in hun omgeving.
Dat is handig voor sommige spelers, maar misschien wat oneerlijk voor anderen. Zo zijn bijvoorbeeld de camera’s van Valkyrie beter te verbergen wanneer ze haar Elite-pak aantrekt, welke alleen met R6-credits te koop zijn — de digitale valuta die alleen met echt geld is te kopen. Het is een vleugje pay-to-win die door deze verandering nog verder wordt bevorderd.
Om datzelfde spelvoordeel weer in te perken hebben de vijandelijke operators nu een subtiele, witte omranding gekregen, welke ook te deactiveren is. Dat laatste voelt echter bijzonder onlogisch, gezien spelers daarbij zélf zouden kiezen voor een achterstand op de gemiddelde tegenstander in competitieve potjes.
Ook heeft Ubisoft het flitseffect ietwat omgegooid. Je visie wordt bij een ontploffende flashbang volledig ontnomen, of je er nou van wegkijkt of niet. De sleutel zit hem in de tijdspanne waarin je verblind wordt, welke nu door een programma wordt berekend. Zo heeft de situatie — zowel qua de omgeving als het op tijd wegkijken — allemaal invloed op hoe lang je naar een kakelwit scherm mag kijken.
Niet iedereen zal even enthousiast reageren op die laatste verandering. Geheel verblind worden laat nul ruimte over om de flits te overkomen met je persoonlijke vaardigheid — een factor die Siege altijd hoog in het vaandel heeft staan. Daarnaast lijken dit soort aanpassingen de terugkomst van de zogenaamde ‘Utility Meta’ in te lijven — voor veel Siege-veteranen is dat een traumatisch tijdperk gebleken, waar ze liever niet over willen praten. Een shooter die volledig draait om alles behalve kunde met vuurwapens, is niet hoe Siege ooit groot is geworden.
Hetzelfde oude liedje
Ruimschoots verblind en in elkaar gebutst door Osa’s schild kunnen we concluderen dat Operation Crystal Guard als een stabiel seizoen aanvoelt. Er is weinig sprake van vernieuwingen die het spel breken, maar de nodige aanpassingen zijn ook niet onnodig gebleken. Wel voelt de update iets te ‘gemakkelijk’ aan. Ubisoft borduurt alsmaar voort op een welbekend kookboek, met recepten die nu langzamerhand wel erg flauw beginnen te proeven.
Zo dateert de laatste, daadwerkelijke nieuwe map, Outback, alweer van twee jaar terug. Kleinere aanpassingen zijn weliswaar een prachtmogelijkheid om bestaande levels te herontdekken, maar nieuwe en innoverende strategieën komen daar niet snel uit voort.
Osa valt daar ook onder. Hoewel het Talon 8-schild uiterst flexibel in te zetten is en nieuwe strategische mogelijkheden met zich meebrengt, is het lood om oud ijzer. Operators als Blitz, Montagne, Clash en Blackbeard beschikken bijvoorbeeld ook al over een kogelwerend schild. Het is niet nieuw, alleen in een ietwat ander jasje gestoken. Osa is dan ook verre van revolutionair op de spelformule.
Het gebrek aan échte vernieuwingen via nieuwe maps, wapens en gamemodi is dan ook voelbaar. De spelersaantallen hollen al enkele maanden terug en een paar rondjes in Operation Crystal Guard overtuigen nog niet bepaald van een wedergeboorte voor de vervallen spelersgemeenschap.
Operation Crystal Guard is vanaf vandaag beschikbaar voor alle Rainbow Six Siege-spelers.
Geschreven door Sander Klijn
Opmerkingen