Rainbow Six Siege X gespeeld - Verslag van het (dubbele) front

Geplaatst: Vandaag om 11:00
Oké, in grote lijnen weten jullie al wat Rainbow Six Siege X naar de multinationale militaire tactische heroshooter brengt. Met dank aan een lek en onze eigen recente roundup van de livestream. Onze excuusbelg Raf zat echter in Atlanta, van waaruit die livestream werd uitgezonden, en geeft hier dus vooral zijn eerstehands indrukken van alles wat Ubisoft voor deze franchise belooft.

X moet een “gigantische update” voor Rainbow Six Siege worden, een “massieve evolutie”. Geen game-event zonder hype en wat megalomane accenten. Dat hoort erbij en dat was hier in Atlanta niet anders. Zoals vaak moesten we onze geforceerd aangewakkerde verwachtingen wat terugschroeven. De meeste toch, want hier en daar viel er best wat lekkers te scoren. Zowel voor hardcore veteranen als voor de meer casual Rainbox Six Siege-speler - voor zover die laatste echt bestaat.

Watch on YouTube

Meh

Eerst het minder overweldigende nieuws. Rainbow Six Siege X trapt af met vijf gemoderniseerde maps en zal er daar elk seizoen drie aan toevoegen. Gemoderniseerd betekent hier voorzien van een visuele upgrade. Dat is dus niet hetzelfde als de veel minder frequente map-re-works  die de lay-out tweaken. We delen de “oohs” en “aahs” van het publiek niet bij de voor-en-na montages. Tijdens onze match op de gemoderniseerde Club House-map viel ons deze upgrade niet echt op.

De game was aan een facelift toe, maar hier lijkt het ons vooral iets waar je meer uithaalt wanneer je in 4K speelt. En dan nog zien we vandaag de dag veel mooiere shooters. Menuschermen die ‘snappier’ reageren… mmkay. Die ook beter georganiseerd zijn… klinkt al beter, maar opnieuw, niets om gek over te doen of woorden zoals “gigantisch” uit te zingen.  

Rainbow Six Siege

Over schaduwen en audio

Net zoals dat nieuwe, om-de-hoek-heen rapellen onze mind niet blowde en we niet uit ons dak gingen bij het kunnen inspecteren van ons wapen. We gingen ook iets te enthousiast en daarom niet echt tactisch brandblusapparaten en gasleidingen ‘activeren’, al zien we daar tot op zekere hoogte een extra ingrediënt in de tactische mix. Zeker wanneer je het combineert met sommige gadgets. Ook welkom is dat je nu je eigen schaduw ziet. Klinkt als een geeky detail, maar je vijand zag die altijd al.  

Ze beloofden ons ook een “totaal nieuw en verbeterd audiosysteem”. Dus daar gingen we tijdens de hands-on ook op letten. Eerlijk: ik speel de laatste tijd niet genoeg om het verschil met voordien op te merken, maar ik kreeg de indruk dat geluidshints me herhaaldelijk en vaker dan ik me kan herinneren het virtuele hachje hebben gered. Laat me vooral weten of jullie daar ook verbetering opmerken. Zo niet wordt het tijd voor een nieuwe headset thuis.

Rainbow Six Siege X

Oke, Dual Front dan.

Dual Front is een nieuwe gamemodus die, in tegenstelling tot het 6v6 Deathmatch-probeersel, wél helemaal Siege is. Een combinatie van conquest-, war- of push-modus, maar waar je in een laan drie opeenvolgende sectoren verdedigt terwijl je de drie andere van de tegenstander probeert te veroveren. Een modus met respawns, wat het volgens de makers toegankelijk moet maken. Ik ben het daar maar half mee eens.

Dat je in Dual Front de match niet aan de zijlijn moet uitzitten nadat je neergaat is top. Net zoals dat, op een paar tweaks na, alle beschikbare operators hun unieke loadouts in de strijd kunnen gooien. Ik zie deze modus zelfs als een soort leerschool om haast alle basics van de standaard Siege-gameplay in de vingers te krijgen. Maar laagdrempelig is het absoluut niet. Het vraagt nog tactischer 3D-schaakwerk en operatorkeuzes op een grote, explosief renoveerbare map. Ik durf er geld op inzetten dat Dual Front nu eerst een jaar of zo wordt geplaytest en daarna naar esports promoveert en daar dankzij het wisselende operator-rooster een dynamische meta belooft. 

Persoonlijk vond ik Dual Front een kick. Ondanks alle chaos met verloren lopen op de grote map en long range headshots… die long range teamkills bleken. Enkele meer ervaren spelers deden het heel goed, ik deed het absurd slecht, maar vermaakte me wel. Een perfecte aanvulling op een game waarvan ik betreur dat de originele vier modi inkrompen tot één. Dit smaakt absoluut naar meer.

Rainbow Six Siege X

En dan is er nog het kleine detail

dat Rainbow Six Siege free to play gaat. Om al die nieuwe spelers te verwelkomen hebben de ontwikkelaars een uitgekiend onboarding-systeem klaar. Het zal nodig zijn, want zoals ze daar zelf toegaven: “het skill-plafond blijft hoog, want ook dat is wat Siege Siege maakt, maar we kunnen wel ons best doen om de ladder wat minder steil en leuker te maken”. Ik hoop het oprecht, want ik blijf het een geweldige game vinden en dit Rainbow Six Siege X-event doet vermoeden dat de game er over tien jaar nog zal zijn. Neem ik dat niet altijd even gerechtvaardigde gehype er graag bij.

De bètaversie van Rainbow Six Siege X is nu beschikbaar tot en met 19 maart, op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. De update wordt op 10 juni volledig uitgerold voor spelers op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.