Payday 3-studio gaat volgend jaar veel minder aandacht aan game geven
Dat zegt de ontwikkelaar in een recent verschenen financieel verslag. Daarin blikt de ceo van Starbreeze, Mats Juhl, terug op een veelbewogen jaar voor Payday 3. "Payday 3 is een mijlpaal voor ons als een studio en een commercieel succes, maar het was ook een launch die ontsierd werd door technische problemen." Volgens Juhl heeft de studio kosten noch moeite gespaard om de game te verbeteren en de hoeveelheid content uit te breiden.
Nu ze in oktober - ruim een jaar na de release - een van hun grootste updates aan de game ooit hebben uitgebracht, is de wil om nog veel meer nieuwe dingen voor Payday 3 te maken op. "Met het oog op het tweede jaar zijn we zelfverzekerd dat we nog steeds waarde kunnen bieden aan onze spelers, maar met een heel stuk minder inbreng vanuit ons."
Starbreeze zal in de loop van 2025 nog wel content uitbrengen voor Payday 3, maar waarschijnlijk in veel mindere mate. De studio is zich momenteel vooral aan het focussen op een nieuwe titel: een Dungeons & Dragons-game met de codenaam "Project Baxter".
Kritiek na launch
Ondanks dat Payday 3 volgens Starbreeze een mijlpaal voor hen was, waren de reacties op de game behoorlijk kritisch. Naast de technische tekortkomingen werd er ook geklaagd over de inhoud van de game. Zo concludeerde onze recensent Graddus dat de game een "cringey cashgrab" van de studio was.
Payday 3 heeft in veel opzichten het succes van zijn voorganger ook niet weten te evenaren. Sterker nog, uit het financiële verslag van Starbreeze blijkt dat Payday 2 de studio nog steeds heel veel opbrengt: namelijk 50 procent van wat het 'nieuwere' Payday 3 hen oplevert.
De Payday-franchise bestaat uit heistgames. In de games is het de bedoeling dat je met een groep anderen banken berooft.
Opmerkingen