Dat meldde Howard tijdens een interview met IGN. Hij schat dat de Starfield-campagne ongeveer twintig procent groter is dan de campagnes uit voorgaande Bethesda-games. Dit is echter zonder zijcontent erbij opgeteld.
Overigens sluiten de vier grote steden niet uit dat er een hoop kleinere steden te vinden zijn op de pakweg duizend planeten die de game rijk is. Daarbij is New Atlantis, een van de vier steden, groter dan alle andere steden die Bethesda ooit gemaakt heeft.
Howard bevestigde ook dat het landen op een planeet niet naadloos gebeurt: spelers kunnen niet net zoals in No Man's Sky een planeet vanuit de ruimte zien en er zelf direct op landen - er volgt eerst een filmpje voordat men landt. Volgens Howard was het naadloos landen op planeten niet belangrijk genoeg voor de ervaring om er veel werk voor te verrichten.
Verder ging Howard dieper in op de mogelijkheden die spelers hebben met ruimteschepen. Zoals in de gameplay afgelopen zondag werd onthuld, kunnen spelers hun eigen ruimteschip bouwen. Gevechten met andere schepen in de ruimte zijn een belangrijk onderdeel van de ervaring, en Bethesda heeft zich laten inspireren door MechWarrior. Ook kan men een schip stelen en die voortaan als eigen schip gebruiken.
Aangezien de game zoveel content bevat - zo'n honderd sterrenstelsels en duizend planeten - zijn veel gamers bang dat de ervaring dankzij procedureel gegenereerde content erg eentonig wordt. Volgens Howard is er in Starfield echter meer met de hand gemaakt dan in voorgaande Bethesda-games. Als voorbeeld meldt hij: "We hebben meer dan 200.000 ingesproken zinnen."
Procedureel gegeneerde content is echter wel belangrijk voor Bethesda, aangezien ze dat ook in voorgaande games hebben gebuikt. Daarbij is een ijsplaneet soms alleen dat: een ijsplaneet, zonder dat er veel is te beleven. "We hebben liever dat je er op kunt landen, materialen kunt verzamelen en na tien minuten weer wilt vertrekken."
Starfield komt ergens in de eerste helft van 2023 uit op Xbox Series X en S, pc en Game Pass. Hieronder is nog eens de gameplay-onthulling van afgelopen weekend te zien.
Opmerkingen