Uitgever Ubisoft haalde de servers van de racegame eerder dit jaar offline, waardoor het spel totaal niet meer speelbaar is. Daarmee heeft het bedrijf zich de woede op de hals gehaald van twee gamers uit Californië. De spelers slepen Ubisoft nu voor de rechter, omdat het de wetten in Californië die consumenten tegen dit soort situaties beschermen zou schenden, meldt Polygon.
De eisers claimen dat zij - en waarschijnlijk vele anderen - er niet van op de hoogte waren dat ze juridisch gezien alleen een licentie voor de software kochten, ook als ze een fysiek exemplaar hadden. Ze zeggen dat ze de game nooit gekocht zouden hebben als ze hadden geweten dat het hele spel kon verdwijnen. Ze willen toestemming van de rechter om een grotere zaak aan te spannen, waar ook andere eigenaren van de game zich bij aan kunnen sluiten.
De twee vergelijken het met een flipperkast. "Stel je voor dat je een flipperkast koopt, en je daar jaren later op wilt spelen, maar ontdekt dat de flippers, bal en bumpers zijn verdwenen, en dat het scherm waar je onverslaanbare highscore op stond is verwijderd. Blijkbaar is de maker van de flipperkast je huis binnen gegaan, heeft hij alles uit de kast verwijderd en ervoor gezorgd dat je de game die jij hebt gekocht en waarvan je dacht dat je de eigenaar was, niet meer kan spelen."
The Crew kwam in 2014 uit. Inmiddels is het bij het brede publiek wat meer bekend dat je games meestal niet koopt, maar vooral een licentie krijgt en servers altijd offline kunnen worden gehaald. Dat maakt de uitslag van de rechtszaak extra interessant, omdat het de industrie stevig kan veranderen.
Ubisoft lijkt zijn les overigens al een beetje te hebben geleerd. Het bedrijf kondigde afgelopen september aan dat The Crew 2 en The Crew: Motorfest ook offline modi krijgen. Daarmee kan je de games ook blijven spelen als (wanneer) de stekker uit die servers wordt getrokken.
Opmerkingen