Voormalige PlayStation-baas: 'Ik had mij verzet tegen de liveservicegames'

Geplaatst: Gisteren om 23:13
Shuhei Yoshida, de voormalige baas van Sony Interactive Entertainment, geeft aan dat hij zich waarschijnlijk had verzet tegen de drang van het bedrijf om zich op liveservicegames te richten.

Dat meldde hij in een interview met Kinda Funny. Daarin wordt dieper ingegaan op de huidige focus van PlayStation op liveservicegames en hoe Yoshida daar mee om zou gaan. Hoewel Yoshida pas sinds gisteren niet meer werkzaam is bij het bedrijf, was hij al geruime tijd geen CEO meer - in plaats daarvan leidde hij de laatste jaren de Independent Developer Initiative, dat bedoeld is om kleinere, onafhankelijke studio's te begeleiden.

"(In mijn rol als CEO) beheerde ik het budget, dus ik was verantwoordelijk voor het bepalen hoeveel geld naar welke games ging. Als het bedrijf toen had overwogen (om zich te richten op liveservice), had het waarschijnlijk niet logisch geweest om te stoppen met het maken van een nieuwe God of War of andere singleplayergame en al het geld in liveservicegames te stoppen."

Vervolgens legde Yoshida uit dat het echter niet zo zwartwit is als veel gamers denken: Toen ik vertrok en Hermen (Hulst) het overnam, kreeg hij veel meer geldmiddelen. Ik denk niet dat ze Hermen hebben opgedragen om singleplayergames te maken. Die games zijn geweldig, maar ze hebben hem extra geldmiddelen gegeven om liveservicegames te ontwikkelen. Ze wisten vast dat het een risico was. De kans dat een game binnen dit erg competitieve genre succesvol wordt, is klein."

De pogingen van Sony om liveservicegames te maken zijn niet alleen succesvol gebleken. Zo is de multiplayergame rondom The Last of Us voor release geannuleerd en werd Concord een paar weken na release weer offline gehaald. Maar er waren ook successen. "Helldivers 2 deed het goed", zo oppert Yoshida. "Dat had niemand verwacht. Je kunt in deze industrie geen succes plannen, dat is tegelijkertijd ook het leukste aan deze industrie. Ik hoop dat deze strategie uiteindelijk gaat werken. Als ik in Hermens positie zat, had ik mij waarschijnlijk verzet tegen deze richting. Misschien is dat een van de redenen waarom ik er niet meer werk!"

Gedurende het interview speculeerde Yoshida ook over de mogelijke reden waarom er nooit een vervolg is uitgekomen op FromSoftware's populaire PlayStation 4-game Bloodborne. Yoshida speculeert daarbij over de reden. "(Bedenker) Hidetaka Miyazaki hield echt enorm van Bloodborne. Ik denk dus dat hij wel geïnteresseerd is (in een vervolg), maar hij is zo succesvol en zo druk dat hij het niet zelf kan doen, en hij wil niet dat iemand naders het doet. Dat is mijn theorie, en ik denk dat PlayStation zijn wens respecteert."

Yoshida heeft ook gepraat over de PlayStation Vita, en waarom de handheld niet zo succesvol was als fans en het bedrijf zelf hadden gehoopt. De belangrijkste reden volgens de topman heeft te maken met het feit dat het Sony niet lukte om zowel de PlayStation 3- en 4-console als de Vita-handheld tegelijk te ondersteunen. "En consoles zijn het belangrijkste. We moesten de PS3 en PS4 ondersteunen, dus we moesten stoppen met het creëren van Vita-games, omdat we anders niet genoeg teams hadden om PS4-games te ontwikkelen." Wat Yoshida betreft heeft het feit dat Nintendo alleen nog maar games voor de Switch maakt, dan ook bijgedragen aan het succes van de console. Het complete interview kan hieronder worden bekeken.

Watch on YouTube

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.