Showrunner Ryan Condal over House of the Dragon

Geplaatst: 12 augustus om 10:00
We hebben vorige week natuurlijk genoten van de House of the Dragon-finale (toch?), maar we kregen ook de kans om een vragensessie met showrunner Ryan Condal bij te wonen. Tijn praat je bij over hoe Ryan Condal zelf naar dit seizoen kijkt!

Let op: dit artikel bevat spoilers voor de eerste twee seizoenen van House of the Dragon.

We kregen de kans om er live bij te zijn: een Q&A met Ryan Condal, waarin hij stevig aan de tand werd gevoeld over zijn werk bij House of the Dragon. Hij onthulde er onder andere al dat de serie in totaal vier seizoenen moet krijgen - maar hij heeft het natuurlijk over veel meer gehad. Maar laten we eerst even in het schrijfproces duiken: hoe vertolk je een boek als Fire & Blood in godsnaam als televisieserie?

Vuur en bloed op je tv-scherm

Ter context: Fire & Blood, waar House of the Dragon op gebaseerd is, wordt verteld als een geschiedschrijving. In het boek komen verschillende Maesters aan het woord, die verhalen vertellen over de jaren dat de Targaryens aan de macht waren. Dat houdt in dat er ook veel ruimte is voor interpretatie: je leest slechts een vertelling van de geschiedenis, maar in ‘werkelijkheid’ kan de vork heel anders in de steel steken.

House of the Dragon

Ryan Condal noemt dat dit precies is wat dit een leuk project maakt: “De lol van het vertolken van Fire & Blood is het interpreteren van de geaccepteerde geschiedenis, waar de drie historici in het boek soms over discussiëren. We proberen geen objectieve waarheid te vertellen, maar een televisieversie neer te zetten van een objectieve waarheid van deze geschiedenis. Maar iedereen die het boek leest, is vrij om het te interpreteren zoals ze dat willen.”

Hetzelfde ritme

Condal vertelt verder over de andere afslagen die de serie neemt ten opzichte van het boek. “Het verhaal van Rhaena, zoals het zich ontvouwt, is mogelijk een van die interessante interpretaties die we te bieden hebben. Ik wil daarbij zeggen dat we deze dingen niet zomaar doen zonder er over na te denken: veel hiervan is seizoenen van tevoren uitgedacht. Ik zou zeggen: ga met ons mee op de reis, hopelijk vindt je onze bestemming iets”, zegt hij.

Er zit natuurlijk een draak in de kamer: dit seizoen bestond plotseling uit acht afleveringen in plaats van tien, waardoor er een grote slag naar het volgende seizoen is verplaatst. Ook daar gaat Condal op in: “Een van de grote uitdagingen van het maken van televisie - op iedere schaal - is natuurlijk die van tijd en middelen. Zelfs op deze schaal zijn die niet oneindig. Als showrunner moet je de balans houden tussen de vertelling van het verhaal, en de middelen die je hebt om dat verhaal te vertellen.”

House of the Dragon

Het is nog niet duidelijk hoeveel afleveringen het derde en het vierde seizoen van de serie krijgen, al is het schrijfwerk voor seizoen drie al in volle gang. Het volgende seizoen moet begin 2025 in productie gaan. Volgens Condal behoudt de serie vanaf het tweede seizoen in elk geval hetzelfde ritme als het gaat om de verhaalvertelling.

Magie in Westeros

Het gesprek gaat ook nog richting de verschillende soorten magie die we in deze wereld te zien krijgen. We zien in de finale eventjes een vreemd figuur met een gewei achter de Weirwood-boom en we worden dit seizoen om de oren geslagen met allerlei soorten magie, zoals de visoenen van Helaena en Daemon en uh… ja, draken.

“De boeken doen een soort goocheltruc. Vanaf de eerste bladzijde in het eerste boek, introduceert George je aan de magie van deze wereld. Vervolgens word je er steeds verder van weggetrokken, en voor je het weet is er op het eind een vrouw die zonder vlam te vatten in het vuur stapt om drie draken uit hun ei te halen”, zegt hij. “Deze wereld is rijkelijk gevuld met magie.”

House of the Dragon

Condal vervolgt: “Het voelde logisch om de verschillende soorten magie in leven te houden in deze wereld. Wat er ook aan de hand is met de Targaryens: het vooruitzicht, de dromen, de voorspellingen - hetgeen dat ze behoedt van verdoemenis - dat zien we in levende lijve. En dan nog het idee van de aardse of ‘groene’ magie die we zien in de Riverlands… die kan Daemon na dit seizoen ook niet meer ontkennen. Hij heeft het zijn hele leven uitgelachen en de wang toegekeerd, maar nu hij het heeft gezien heeft het hem veranderd.”

Draken als geschubde kernwapens

De showrunner vergelijkt de draken met kernwapens, en noemt dit seizoen in feite de Koude Oorlog van Westeros. Hij vergelijkt de situatie met een pan water op het vuur: “In seizoen drie begint het water echt de pan uit te koken, en de pan wordt niet meer van het vuur gehaald tot het eind van de oorlog.”

Ryan Condal benadrukt het enorme belang van de balans tussen kleinschalige persoonlijke momenten en het vuurwerk. Hij heeft het over de toekomst van de serie: “Je moet beide in gelijke mate hebben. Dat is het mooie aan de wereld die George [R. R. Martin] creëert: enerzijds heb je die gigantische momenten van grote schaal, zoals Rook’s Rest. Maar dan heb je weer momenten zoals de begrafenis in aflevering twee, die vrij van dialoog is, en waar het helemaal aan de regisseur en acteur is om je in de wereld van de personages te wortelen. Als het alleen maar gevechten tussen draken zijn, raken we heel snel verveeld én blut. Dus we houden de balans met die karaktermomenten, zodat als de draken vechten - en dat gaan ze doen - je geeft om de draken en de mensen die er op zitten.”

Tijn KranenVroeger veel uren gezonken in Team Fortress 2, Destiny en Rainbow Six: Siege maar van alle markten thuis, behalve JRPG’s. Is er van overtuigd dat (indie) games kunst kunnen zijn.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.