Electronic Arts heeft opnieuw een onbekend aantal werknemers ontslagen, waarmee het bedrijf dit jaar al aan minstens zijn derde ontslagronde zit. Onder meer medewerkers van de recruitment-, klantenservice-, IT- en trust & safety-afdelingen zijn getroffen, zowel in de Verenigde Staten als op het kantoor in het Indiase Hyderabad.
Een interne e-mail aan het Fan Care-team, ingezien door Kotaku, sprak over aanpassingen om “beter in te spelen op de veranderende behoeften van fans.” In de praktijk betekent dat het schrappen, verplaatsen en herindelen van functies. Het exacte aantal getroffenen is niet bekendgemaakt, maar meerdere ontslagen medewerkers uit Hyderabad werkten langer dan tien jaar bij het bedrijf. Het patroon is inmiddels zo voorspelbaar dat je er een kwartaalkalender op kunt instellen. EA voert al jaren doorlopende ontslagrondes door. In 2023 verloren meer dan tweehonderd Apex Legends-testers hun baan via een Zoom-gesprek, gevolgd door een onbekend aantal ontslagen bij Codemasters en bijna achthonderd medewerkers later dat jaar.

In 2024 volgden er nog eens zo’n 670. Begin 2025 vielen er honderden ontslagen bij onder meer Respawn, werd Cliffhanger Games gesloten, en eerder dit jaar verloren ontwikkelaars van Skate en Battlefield 6 hun baan, ondanks dat laatstgenoemde de bestverkochte premiumgame van 2025 in de VS was.
Dit alles gebeurt terwijl EA midden in het proces zit om voor zo’n 48 miljard euro te worden overgenomen door een consortium bestaande uit het Saoedische Public Investment Fund, Silver Lake Partners en Affinity Partners, het investeringsbedrijf van Jared Kushner. De deal is nog niet afgerond, maar de aandeelhouders gingen al akkoord en een deadline voor goedkeuring door de Europese mededingingsautoriteit nadert op 22 juli. Over het afgelopen fiscale jaar meldde EA een netto-omzet van omgerekend zo’n 6,6 miljard euro, een stijging van één procent. EA weigerde commentaar te geven.