Nachtwacht van 1 juli 2024

Live updates:

22:10Schots museum heeft allerlei Grand Theft Auto- en Red Dead Redemption-spullenGrand Theft Auto 6

Rockstar North, dat zelf ook in Schotland gevestigd is, heeft allerlei spullen aan het museum uitgeleend voor een expositie genaamd Game On, waarin games en met name de schotse connectie centraal staan.

Een gedeelte van de expo draait dan ook helemaal om Rockstar North, en natuurlijk heeft het bedrijf allerlei interessante spullen uitgeleend zodat een bezoek gerechtvaardigd is. Zo is er nooit eerder vertoonde Red Dead Redemption 2-concept art te zien, zijn er allerlei Kubrick-figurines van GTA te vinden en is er nog veel meer.

Iets makkelijker dan naar Schotland vliegen is hieronder de korte reportage van VideoGamesChronicle bekijken!

Watch on YouTube
22:09Don't Nod stelt Lost Records: Bloom and Rage uit vanwege nieuwe Life is StrangeLost Records: Bloom and Rage

Het spel werd vorig jaar al aangekondigd en toen werd gemeld dat het in het najaar van 2024 zou verschijnen, maar dat wordt dus iets later. Er is ook best een logische reden: op 29 oktober brengt de ontwikkelaar ook al het pas aangekondigde Life is Strange: Double Exposure uit, en Don't Nod denkt dat het niet bevorderlijk is voor het compleet nieuwe Lost Records om rond dezelfde periode te verschijnen. Zo krijgen beide titels dus meer ademruimte.

Mocht je de aankondiging van Lost Records: Bloom and Rage gemist hebben: de adventuregame draait om een groep vrienden met een groot geheim. Na 27 jaar geen contact meer met elkaar te hebben gehad worden ze toch weer herenigd. Iets zegt de Wacht dat dat met het geheim te maken heeft.

Lost Records: Bloom and Rage verschijnt dus ergens begin 2025 op PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Check hieronder nog eens de onthullingstrailer.

Watch on YouTube
22:08Yoshi-P zegt sorry voor problemen in Final Fantasy 14: Dawntrail

Dat doet de regisseur in een blogpost op de FF14-site. "Ik wil iedereen die Dawntrail speelt sinds de early access-versie is uitgekomen bedanken. Maar ik wil ook mijn welgemeende verontschuldigingen aanbieden voor de problemen die de kop op zijn gestoken."

Vervolgens worden in de blogpost diverse problemen aangekaart en wordt verteld wat de status is. Zo is er een probleem waarbij de Xbox-versie vastloopt wanneer er naar een ander gebied wordt gegaan en moet daar zo snel mogelijk een hotfix voor uitkomen.

Tja, het is natuurlijk aardig van de man om sorry te zeggen, maar tegelijkertijd vindt de Wacht dat dit wel een klein beetje bij een early access-release hoort. Dat is immers nog niet de uiteindelijke versie, en dat behoren spelers natuurlijk ook te weten. Maar die uiteindelijke release komt wel erg rap dichterbij: morgen namelijk!

22:07Xbox-topman Phil Spencer houdt op PAX West een speechXbox

Dat lieten organisatoren ReedPop en Penny Arcade weten (via IGN). We kunnen van Spencer een "informatieve en innemende speech" verwachten "over zijn uitgebreide carrière in de game-industrie, die dertig jaren en meerdere Xbox-consolegeneraties beslaat".

Altijd interessant natuurlijk om van iemand die zoveel invloed binnen een consolebedrijf heeft te horen, al wordt de aankondiging niet door iedereen even positief ontvangen op internet. Veel gamers nemen het Spencer nog altijd kwalijk dat eerder dit jaar studio's als Tango Gameworks en Arkane Austin werden gesloten, en dat staat voor hen haaks op een speech waarin Spencer mooi weer praat over zijn carrière. Maar goed, wat de Wacht betreft wachten we eerst maar eens af wat de beste man te vertellen heeft voordat we oordelen!

22:0633 ontslagen bij Ubisoft TorontoPrince of Persia: The Sands of Time

Het bedrijf bevestigde dit aan PC Gamer. De redenatie is zoals zo vaak het geval is bij dit soort ontslagrondes aardig vaag: "Ubisoft Toronto heeft een gerichte herschikking uitgevoerd om er voor te zorgen dat ze zich aan hun ambitieuze planning kunnen houden. Helaas heeft dit impact op 33 teamleden die zullen vertrekken."

Er zijn de laatste jaren natuurlijk veel meer ontslagen gevallen, óók bij Ubisoft trouwens. Vorig najaar werden er al 124 werknemers ontslagen en begin dit jaar nog eens 45 mensen.

Ubisoft Toronto werkt aan de aangekondigde Splinter Cell-remake. Ook helpen ze mee aan de ontwikkeling van Prince of Persia: The Sands of Time - waarvan onlangs bekend werd gemaakt dat deze ergens in 2026 uitkomt.

22:05Japanse controllermaker Hori komt met officiële Steam-controllerSteam

De controllers van Hori zijn zeker op consoles al sinds jaar en dag een bekend gegeven - het zijn de controllers bij uitstek voor gamers naast de officiële controllers van de consolefabrikanten natuurlijk.

Nu komt Hori dus ook met een officiële Steam-controller, genaamd de Horipad, al is deze vooralsnog wel alleen voor Japan aangekondigd. Daar verschijnt hij op 21 oktober voor 7.980 yen, oftewel zo'n 45,50 euro.

De Horipad is dus officieel gelicenseerd en lijkt eigenlijk behoorlijk op een Xbox-controller. Alle gebruikelijke knoppen, triggers en analoge sticks zitten er dan ook op, plus vier programmeerbare knoppen. De controller kan zowel aan een pc als aan een Steam Deck gehangen worden via een USB-C-kabel of bluetooth.

Het is nu nog afwachten of de Horipad ook naar het Westen komt, al worden de controllers van het bedrijf toch wel veelvuldig geïmporteerd.

Steam
22:04Little Big Adventure-remake gepland voor aankomende herfstLittle Big Adventure - Twinsen's Quest

Het was al aangekondigd dat de remake er aan kwam, maar nu is bekend wanneer ongeveer het spel verschijnt. Hieronder zijn ook de eerste beelden te zien.

De adventuregame Little Big Adventure verscheen oorspronkelijk in 1994 en werd gemaakt door Alone in the Dark-ontwikkelaar Frédérick Raynal. De game en het vervolg stonden bekend om hun opmerkelijke, soms wat duistere sfeer en gedeeltelijk open spelwereld.

In Little Big Adventure bevind je je op een planeet in een zonnestelsel met twee zonnen. Er leven vier verschillende soorten wezens in harmonie op de planeet, maar de briljante wetenschapper Dr. Funfrock krijgt het voor elkaar om te klonen en te teleporteren en krijgt daardoor complete controle over de bevolging.

De remake, die wordt ontwikkeld door Studio 2.21 en uitgebracht door Microids, krijgt een vernieuwde grafische stijl en modernere gameplay. Ook componeert Philippe Vachey, de componist van de oorspronkelijke soundtrack, nieuwe muziek van de game. Het spel is in ontwikkeling voor Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc (Steam, Epic Games Store, GOG).

Watch on YouTube
22:03El Paso, Elsewhere-maker kondigt het vage Clickholding aanClickholding

De naam is sowieso al opvallend, omdat het duidelijk een woordspeling op de term cuckolding is en het logo wanneer je niet zo goed oplet dat woord ook lijkt te spellen.

Het concept van de game wordt er niet minder vaag op. Je zit in een hotelkamer tegenover een gemaskerd personage en hebt een handteller die je moet in blijven drukken. Je kunt er ook voor kiezen om dat niet te doen en weg te gaan, maar dan mag je dus niet meer terugkomen. Maar in de hotelkamer blijven schijnt ook steeds vreemder te worden... juist ja.

Het is allemaal lekker vaag, maar daar lijkt Strange Scaffold, dat eerder dit jaar ook de 'kidnappingsimulator' Life Eater uitbracht, patent op te hebben. Clickholding verschijnt op 16 juli via Steam.

Watch on YouTube
22:02Atari heeft de rechten op Surgeon Simulator gekochtSurgeon Simulator

Atari heeft de rechten op de franchise gekocht van TinyBuild. In de reeks moet je als chirurg allerlei patiënten opereren. De besturing kijkt echter dusdanig nauw dat het behoorlijk pittig is om operaties correct uit te voeren - met alle hilarische gevolgen van dien. Er zijn tot nu toe drie games in de reeks verschenen: Surgeon Simulator, vervolg Access All Areas en vr-game Meet the Medic.

De Surgeon Simulator-reeks komt onder het Infogrames-label van Atari te vallen. Eerder dit jaar werd aangekondigd dat Atari nieuw leven in deze oude uitgever blies - in ieder geval in de naam. Surgeon Simulator was voorheen in handen van TinyBuild.

Geoffroy Châteauvieux, de manager van Infogrames: "Meer dan tien jaar na de release van het origineel blijft Surgeon Simulator een populaire en unieke franchise. Dit was een zeldzame kans om een game met tijdloze aantrekkingskracht aan te schaffen, en we zijn enthousiast om Surgeon Simulator binnen de Infogrames-portfolio te hebben."

Atari laat weten dat het de bedoeling is dat de Surgeon Simulator-games uitgebracht blijven worden en dat er ook kans bestaat dat er nieuwe games in de reeks worden ontwikkeld.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.