Nachtwacht van 1 augustus 2024

Live updates:

22:09220 werknemers ontslagen bij Bungie

220 werknemers ontslagen bij Bungie

PlayStation-studio Bungie ondergaat ingrijpende veranderingen. 220 medewerkers zijn op straat gezet en er wordt een nieuwe studio opgericht.

Dat onthult het bedrijf zelf in een blogpost. Bungie spreekt zelf van een "nieuw pad", maar het is natuurlijk gewoon een ordinaire ontslagronde. In totaal is ongeveer zeventien procent van de werknemers hun baan kwijt. Volgens het bedrijf is het een "noodzakelijke beslissing" door verhoogde ontwikkelingskosten en veranderingen binnen de industrie, het bekende riedeltje.

Onder de ontslagen zitten ook mensen die een leidende rol hadden binnen het bedrijf. Er gingen al eerder geruchten dat Sony - dat de studio in 2022 voor 3,6 miljard dollar kocht - in de startblokken stond om de leiding echt te pakken en het heeft er nu alle schijn van dat dat nu gebeurt. Journalist Jeff Grubb is daar in ieder geval zeker van. "Herman Hulst heeft nu de leiding bij Bungie", schrijft hij op X. "Na verloop van tijd verliest Bungie alle autoriteit en wordt het bedrijf net zoals alle andere PlayStation-studio's", claimt hij. Officieel is het in ieder geval nog niet.

De ontslagen vallen veel mensen rauw op het dak, omdat de nieuwste uitbreiding van Destiny 2, The Final Shape, juist erg goed werd ontvangen. Bungie geeft wel aan de ontslagen medewerkers te compenseren met een "royale vertrekregeling, inclusief ontslagvergoeding, bonus en ziektekostenverzekering".

Maar hier blijft het niet bij. Hou je vast. Bungie laat weten dat ook nog eens 155 medewerkers (12 procent van de werknemers) in de komende kwartalen overstappen naar Sony Interactive Entertainment. Hiermee worden nóg meer ontslagen dus voorkomen.

Ook werkt Bungie samen met PlayStation om een nieuwe studio op te richten die een van de Bungie-projecten, een actiegame in een science-fantasy setting, over kan nemen. Zo kan Bungie zich volledig focussen op Destiny en Marathon. Het is nogal wat... Dat deze game bestaat was overigens nog niet bekend, nu dus wel.

"Bungie gaat door met het maken van geweldige games", schrijft studiohoofd Pete Parsons aan het einde van de blogpost. "We hebben nog steeds 850 teamleden die werken aan Destiny en Marathon en we gaan verder met het maken van geweldige ervaringen die de verwachtingen van spelers ontstijgen. Er zal een tijd komen om te praten over onze doelen en projecten, maar vandaag is niet de dag. Vandaag ligt onze focus op het ondersteunen van onze mensen."

22:08Dit zijn de PlayStation Plus-games van augustus

Abonnees van alle PlayStation Plus-niveaus kunnen in augustus aan de slag met Lego Star Wars: The Skywalker Saga (PS5/PS4), Five Nights at Freddy's: Security Breach (PS5/PS4) en Ender Lilies: Quietus of the Knights (PS4).

De games zijn vanaf 6 augustus te claimen. Tot die tijd kun je Borderlands 3, NHL 24 en Among Us nog claimen.

View post on X
22:07EA noemt nieuwe Battlefield 'een van de meest ambitieuze EA-games ooit'Battlefield 2042

Dat deed CEO Andrew Wilson bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Eerst kijkt hij terug op de rommelige release van Battlefield 2042 en het werk dat EA heeft verricht om die game een beetje op te poetsen. "Elk seizoen van de game heeft aangetoond dat ons team kan luisteren, leren en inspiratie kan trekken uit de community om de connectie met de franchise te verdiepen. Spelers blijven gepassioneerd over de Battlefield-reeks, die het afgelopen jaar meer dan 25 miljoen spelers had."

Daarna gaat hij verder over het vervolg dat op dit moment in ontwikkeling is. "Dit is niet alleen een van onze topprioriteiten, maar ook een van de meest ambitieuze projecten uit onze geschiedenis. We hebben het allerbeste team samengesteld en gecombineerd met de mogelijkheden en technologieën die nodig zijn om een epische Battlefield-ervaring te leveren." Dat klinkt veelbelovend! Al blijft het natuurlijk een gevalletje 'eerst zien en dan geloven'.

We weten in ieder geval dat er een enorm team aan de nieuwe Battlefield werkt. Eerder dit jaar dat een gedeelte van de medewerkers van Motive, de studio achter de briljante remake van Dead Space en Star Wars: Squadrons, ook meewerkt. Samen met Dice, Criterion en Ripple Effect vormen ze het grootste team dat ooit aan Battlefield heeft gewerkt.

22:06Star Wars Outlaws-modus maakt korte metten met gele verfStar Wars Outlaws

Dat meldt PCGamer op basis van een uitgebreide previewsessie. Het blijft een dingetje, die gele verf die aangeeft met welke objecten je interactie kunt hebben. Veel gamers vinden het maar niks en Star Wars Outlaws springt daar op in met de Explorer Mode. In deze modus verdwijnt de gele verf en moet je alles dus helemaal zelf uitvogelen.

Blijkbaar is de gele verf nogal nadrukkelijk aanwezig in Outlaws, dus daarom is het lekker dat Ubisoft in ieder geval de optie geeft om het uit te zetten, ook al heeft de wacht de discussie nooit zo begrepen. Games zijn nou eenmaal zo mooi een realistisch geworden dat dit soort hints soms gewoon nodig zijn, denkt hij. Maar goed, het is leuk voor de mensen die zich wel ergeren aan de kleurtjes.

Star Wars Outlaws komt op 30 augustus uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Kersverse hoofdredacteur Simon mocht alvast een paar uurtjes met de game aan de slag en is voorzichtig positief. "Een game die dertig dingen prima doet, kan net zoveel plezier brengen als een game die slechts twee dingen verschrikkelijk goed doet. Star Wars Outlaws lijkt er eentje te worden uit de eerste categorie", schrijft hij in zijn preview.

22:05Like a Dragon-serie bevat geen karaokelike a dragon: yakuza

De karaokeminigame is zeer populair in de Like a Dragon-games, maar in de serie hoeven we er dus niet op te rekenen, vertelt uitvoerend producent Erik Barmack aan The Gamer. "Zingen komt misschien ooit", zegt hij wel, maar nu in het eerste seizoen is daar geen ruimte voor.

Er zou dan simpelweg te weinig ruimte overblijven om het verhaal te vertellen. "Als je begint uit te pluizen hoe je deze wereld in zes afleveringen wil samenbrengen... Er is zoveel materiaal om uit te putten." De makers houden de deur wel open voor karaoke in een eventueel tweede seizoen.

Like a Dragon: Yakuza is uiteraard gebaseerd op de populaire gamereeks en richt zich dan ook op hoofdpersonage Kazuma Kiryu, een gangster die ook in de games een belangrijke rol heeft. Acteur Ryoma Takeuchi vertolkt de rol, terwijl de regie in handen is van Masaharu Take.

De serie speelt zich af in de buurt Kamurochō en dat is een fictionele versie van Kabukichō, een buurt in Tokio vol clubs, kroegen en snackbars. Volgens de makers moet de serie het moderne Japan laten zien, geheel met dramaverhalen en intense personages.

De serie gaat op 25 oktober in première en is exclusief te zien bij Prime Video.

22:04Palworld-ontwikkelaar: speel niet altijd maar dezelfde game

Dat doet hij in gesprek met YouTube-kanaal Going Indie (via VGC). Palworld was met pieken van twee miljoen gelijktijdige spelers vlak na release tijdenlang enorm populair. Inmiddels haalt de game pieken van rond de 60.000, maar daar heeft Buckley geen problemen mee. Volgens hem is de game nooit gemaakt om voor eeuwig te blijven spelen.

Als spelers een game maar blijven spelen, krijgen uitgevers en ontwikkelaars het idee dat liveservicegames de toekomst zijn, waarschuwt hij zelfs. "Ik denk niet dat je jezelf moet pushen om alsmaar dezelfde game te spelen. Het is niet gezond voor ons, ontwikkelaars, gamers en gamemedia. En het is niet gezond voor onze industrie, omdat heel grote bedrijven dan zeggen 'gamers willen meer liveservice'".

Het zou een hoop flops opleveren, volgens Buckley. "Dan krijgen we meer dan die zielloze liveservicegames die uitkomen en dan na negen tot twaalf maanden offline gehaald worden omdat het niet genoeg geld oplevert. Dan verliezen we allemaal."

Meer variëren is dus wat gamers in zijn ogen moeten doen. "Speel alle indiegames die je maar kan bedenken. Geef er zoveel mogelijk geld aan uit. Ondersteun die mensen die proberen leuke games te maken. Wat maakt het uit als er maar vijf mensen spelen? Heb gewoon plezier. Complexer dan dat hoeft het niet te zijn."

22:03Braid: Anniversary Edition verkoopt blijkbaar voor geen meterbraid

Daarover heeft maker Jonathan Blow meermaals zijn ongenoegen geuit in zijn livestreams. Naarmate de tijd vorderde werd Blow steeds negatiever over de verkoopcijfers van zijn project. YouTuber Blow Fan heeft dat keurig gedocumenteerd in een video.

Zes dagen na release van de remaster kon Blow nog niet zo goed inschatten hoe goed de game had verkocht. "Het is nog een beetje vroeg", zegt hij. "Het is niet zo dat we een miljoen exemplaren hebben verkocht op de eerste dag, wat te verwachten valt. Het is een remaster, dus je verwacht niet hetzelfde hypeniveau als bij een nieuwe game."

34 dagen na release is Blow al een stuk negatiever. "Nee hij heeft verschrikkelijk verkocht", zegt hij nadat een kijker naar de verkoopcijfers vraagt. Hij claimt dat de game als "dog shit" verkoopt. Oef... "De toekomst is onzeker, laat ik het zo zeggen."

68 dagen na release is hij niet veel positiever. "Nee, ze zijn verschrikkelijk", zegt hij, doelend op de cijfers. "Ze zijn ronduit verschrikkelijk." Nog eens zes dagen later is dat sentiment onveranderd. Een kijker vraagt naar een programmeerproject waar Blow mee bezig is, maar de ontwikkelaar ziet de toekomst daarvan niet rooskleurig. "We kunnen niemand betalen, omdat de verkopen slecht zijn", zo luidt zijn pijnlijke antwoord.

Officiële verkoopcijfers zijn er niet, maar het ziet er helaas niet goed uit, en dat is zonde want Braid is nog steeds een geweldige game en de remaster bevat ook nog eens tientallen nieuwe levels. Helaas heeft het niet mogen baten...

Watch on YouTube
22:02Green Hell deze maand naar huidige generatie consoles

Dat heeft ontwikkelaar Creepy Jar aangekondigd. Dat betekent ook dat de ontwikkelaar stopt met het ondersteunen van de PlayStation 4- en Xbox One-versie. Volgens de ontwikkelaar hebben die apparaten simpelweg niet meer de kracht die nodig is om de nieuwste updates voor de game te draaien.

Eén troost: als je een van die versies hebt, kun je wel gratis upgraden naar de versie voor de huidige generatie. Het is dan helaas niet mogelijk om ook je voortgang over te zetten. Ook is er geen mogelijkheid tot cross-play. Verder bevat de current-gen versie alle content die de pc-versie van de game ook heeft.

Green Hell is een survivalgame met een open wereld die zich afspeelt in de Amazone. In de game moet je er alles aan doen om zo lang mogelijk te overleven. Ook krijg je daarbij een verhaal voorgeschoteld. De game verscheen oorspronkelijk in 2019 op pc. Later volgden consoleversies en een vr-versie voor de PlayStation VR2 en pc.

Watch on YouTube
22:01Microsoft kondigt nog maar eens een controllerkleurtje aanXbox

Dit keer gaat het om de Sky Cipher Special Edition. De controller is licht blauw en heeft een transparante behuizing, waardoor je de zilverkleurige binnenkant van de controller kunt zien. Verder heeft ie, net als de andere speciale edities, rubberen grips, waardoor de controller wat lekkerder in de hand moet liggen. De triggers en pijltjestoetsen zijn metallic blauw.

De controller is nu te bestellen via de Microsoft Store. Wanneer ie dan op de deurmat ploft, is nog niet bekend. Een prijs is er gelukkig al wel: de controller kost zeventig euro. De wacht heeft al zes Xbox-controllers liggen, dus laat deze lekker voor wat het is. Sla jij wel toe?

View post on X
22:00Zien: The Lord of the Rings-scène nagemaakt in Unreal Engine 5lord of the rings

De video is gemaakt door micah64. De beste man heeft in een luttele zes dagen deze indrukwekkende beelden gemaakt. Hij ging het project in met de vraag 'wat als the fellowship of the ring een first person avonturengame was?' en daar rolde dit indrukwekkende resultaat uit.

De boel draait in real-time en gebruikt Lumen en Nanite, waardoor de belichting er enorm realistisch uit ziet. In het filmpje vaart de speler over de rivier Arduin langs de Pillars of Kings.

Check het hieronder en tot de volgende N8W8!

Watch on YouTube

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.