Nachtwacht van 14 december 2024
Live updates:
Dat heeft regisseur Junya Ishizaki in een interview over de game met IGN. "De game is ontworpen om door een team van drie personen gespeeld te worden, maar je kunt het ook alleen spelen", vertelt hij. Mocht je dat graag willen, dan hoef je je in ieder geval ook geen zorgen te maken dat je kansloos bent, want het niveau van de vijanden wordt geschaald aan de hand van het aantal spelers.
Ook belangrijk: "Nightreign is geen liveservicegame. Zodra je het spel koopt, ontvang je het complete pakket. Alles is meteen ontgrendelbaar. We willen duidelijk zijn over het feit dat we dit wilde maken. Het is niet bedoeld als liveservicegame."
Verder vertelt Ishizaki dat hij het idee voor de game kreeg tijdens de ontwikkeling van Elden Ring. Hij vond het een strak plan om een co-opgame in hetzelfde universum te maken, eindbaas Hidetaka Miyazaki zag dat ook wel zitten en zo geschiedde. Ishizaki kreeg daarbij volledig de vrijheid tijdens het ontwikkelen.
Ishizaki onthult verder nog een paar andere interessante details. Zo staat deze game volledig los van Elden Ring - het is een soort parallel universum - en kun je de Spirit Ashes niet constant gebruiken. Van de acht speelbare personages kan er maar eentje met Spirit Ashes overweg. Dat klinkt allemaal best wel goed, maar er is ook minder nieuws: de game ondersteunt geen cross-play. Bah!
Elden Ring Nightreign werd gisternacht onthuld tijdens de Game Awards en komt in 2025 uit. In deze spin-off speel je alleen of met twee anderen en moet je drie nachten zien te overleven. Naarmate die nachten vorderen, wordt het speelveld steeds kleiner en aan het eind van elke nacht krijg je een eindbaas voor de kiezen. Als je drie nachten overleeft, neem je het op tegen de eindbaas, de Night Lord. De game bevat acht verschillende personages en verschillende maps die in elke playthrough anders zijn.
In februari vindt er een online speeltest plaats op PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Opgeven daarvoor kan vanaf 10 januari.
Dat vertelt uitvoerend producent Małgorzata Mitręga in gesprek met IGN. Het belangrijkste is daarin dat CD Projekt Red echt goed de tijd gaat nemen voor de ontwikkelen. "Ten eerste, let it cook", aldus Mitręga. "Ten tweede is de manier waarop we games produceren inmiddels veranderd, op een erg goede manier. We definiëren heel bewust de verschillende stadia van ontwikkeling. Zo zorgen we dat de fundering eerst in orde is."
Het verschil met de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 - dat behoorlijk gebrekkig uitkwam - is voor hem nu al merkbaar. "Het helpt ons met het feit dat alles dat we creëren, enorm goed samenhangt met de rest van het spel. Daardoor hebben we het gevoel dat we meer controle hebben over een enorm complexe omgeving. En het geeft iedereen ook meer zelfvertrouwen over de gameontwikkeling op een dagelijkse basis."
Overmatig overwerken, ook wel crunch genoemd, is daarbij absoluut niet de bedoeling. De ontwikkeling moet volgens Mitręga op een gezonde manier verlopen, zodat het voor iedereen leuk blijft. "Dat is juist zo inspirerend, dat houdt de kwaliteit hoog. Het is een hoge prioriteit voor ons bij dit project. We plannen op een andere manier en communiceren met de teams."
Waarom Ciri?
De producent doet ook een boekje open over waarom het logisch is dat Ciri het hoofdpersonage van deeltje 4 is (via IGN). Dat heeft - je raadt het al - te maken met de boeken. Het draaide altijd al om haar, zelfs in de boeken. Het is een ongelooflijk personage met veel lagen. We hebben vaarwel moeten zeggen tegen Geralt als protagonist, en Ciri is een voortzetting daarvan. Het voelt alsof het zo moest zijn."
De keuze komt voor de studio dus absoluut niet uit de lucht vallen. "Er zit een reden achter deze keuze, en het was niet zomaar willekeur. Ik herinner mij gesprekken van negen jaar geleden, toen we ons al afvroegen wie (Geralt) zou opvolgen. Ciri was meteen het antwoord."
Dat Ciri wat jonger is dan Geralt geeft de ontwikkelaar en spelers van de game ook meer ruimte om haar te definiëren, denkt regisseur Sebastian Kalemba. Ze staat op het punt de Witcher te worden. (...) Ze gaat op haar eigen manier om met monsters, missies en avonturen. Het geeft ons ook meer ruimte om andere verhalen te vertellen."
The Game Awards
The Witcher 4 werd tijdens de Game Awards voor het eerst aan de wereld getoond. De game draait om Ciri en luidt een nieuwe saga in. De game wordt gebouwd op Unreal Engine 5. CD Projekt Red noemt het de meest ambitieuze openwereld-Witcher-game tot dusver. Een releasedatum is er nog niet.
Dat vertelt regisseur Neil Druckmann in gesprek met The New York Times. Met de ruimtegame wil Naughty Dog weer terug naar haar roots als ontwikkelaar van actieavonturengames als Crash Bandicoot. Daarbij wordt een hoop inspiratie gehaald uit klassieke anime als Akira uit 1988 en Cowboy Bebop uit de jaren negentig.
En het moet allemaal hartstikke groot worden. "Het verhaal is behoorlijk ambitieus", aldus Druckmann. De game draait kennelijk om een fictionele religie en "wat er gebeurt wanneer je je vertrouwen in verschillende instituties steekt."
De game is sinds 2020 in productie. Er werken zo'n 250 ontwikkelaars aan mee. Volgens Druckmann is het behoorlijk spannend om aan een nieuwe IP te werken, omdat het nogal een hoop geld kost. Dat neemt druk met zich mee. De ontslagen en daarop volgende veranderingen binnen de studio spelen daar ook een rol bij. "Het draait om het vinden van de balans tussen succes en kunst. Het is niet alleen maar op elke kans inspelen om meer geld binnen te harken."
Intergalactic: The Heretic Prophet werd tijdens de Game Awards uit de doeken gedaan als de grote uitsmijter van de avond. De game speelt zich in de ruimte af en draait om de premiejager Jordan A. Mun. Zij strandt op op Sempiria, een verre planeet waarvan de communicatie met de rest van het universum sinds honderden jaren geleden is uitgeschakeld. De soundtrack wordt gemaakt door Trent Reznor en Atticus Ross.
De game komt naar de PlayStation 5. Wanneer weten we nog niet.
Het hele verhaal begon met twee posts van het bedrijf op X. Daarin is een hoesje te zien voor de Nintendo Switch 2. Opvallend is dat er een handheld in de hoes zit die behoorlijk duidelijk te zien is. Ook linkt het bedrijf even later naar een webpagina waarop het design in een animatie nog duidelijker zichtbaar is. "We beantwoorden op dit moment geen vragen", schrijft het bedrijf - dat niet vies is van een controverse of twee - erbij op X.
Even later beantwoordt het bedrijf toch vragen. Ceo Adam Ijaz claimt tegenover InsiderGaming dat dit het echte design van de Nintendo Switch 2 is. "Dat klopt, het is de Nintendo Switch 2 met onze Killswitch-hoes eromheen (vergelijkbaar met onze Killswitch voor de Steam Deck, ROG Ally en ROG Ally X)", laat hij weten.
Tegenover The Verge claimt het bedrijf eveneens de echte maten van de Nintendo Switch 2 te gebruiken. Ijaz laat weten dat het design is gebaseerd op 3D-scans van de echte hardware. Volgens het bedrijf is de Nintendo Switch 270 millimeter breed, 116 millimeter hoog en 14 millimeter in dikte. Daarmee is het apparaat iets groter dan de eerste Switch, maar wel ongeveer even dik. Verder zegt Ijaz dat de Joy-Con-controllers magnetisch zijn en dat ze een eject-knop op de achterkant hebben. Het scherm zou acht inch zijn. Het sluit allemaal aan bij eerdere geruchten.
Wat nog niet eerder is gelekt, is een extra knop die te zien is onder de Home-knop op de rechter Joy-Con. Volgens Ijaz staat er een 'C' op de knop, maar waar ie voor dient weet hij ook niet. Op de linker Joy-Con is nog steeds de captureknop te zien, dus wat deze 'C' betekent blijft gissen.
Over een releaseperiode weet Dbrand ook niets te vertellen. Het bedrijf houdt zelf rekening met het uitbrengen van de hoes in maart of april, maar Nintendo's plannen zijn niet bekend. Ook over de Dock zegt Dbrand niets te weten en of de handheld een Oled-scherm of een lcd-scherm heeft, weten ze ook niet.
Uiteraard moeten we alle gedeelde informatie nog wel met een flinke korrel zout nemen. Nintendo heeft nog niets officieel onthuld. Dat Dbrand de echte informatie zou lekken, is niet geheel onaannemelijk, want het bedrijf geniet er nogal van om consoleboeren op de kast te jagen. Zo zat het bedrijf Nintendo al eerder dwars met een skin voor de Nintendo Switch die precies leek op een gelimiteerde Zelda-editie van de Switch.
Tijdens de officiële onthulling zullen we ontdekken of Dbrand hier lulkoek verkoopt of niet. Die onthulling vindt in ieder geval voor april 2025 plaats. Nog even afwachten dus!
Dat onthulden de ontwikkelaar en uitgever Hello Games tijdens The Game Awards middels een behoorlijk hilarische trailer. De game is, net als Overcooked!, een co-opervaring. "Luigi's Mansion ontmoet Overcooked, gecombineerd met een erg charmant verhaal", zo luidt de omschrijving. Je speelt met z'n tweeën als en lost verschillende puzzels op om een oud mysterie te ontrafelen. Dat kan zowel online als saampjes op de bank.
De ontwikkelaar belooft daarbij dezelfde chaos als bij Overcooked!. De levels zijn gemaakt met communicatie en teamwork in het achterhoofd. "De uitdaging zit in het hoofd en niet in de vingertoppen", laat men weten op de Steam-pagina van het spel.
Stage Fright komt op een nog niet onthulde datum uit op pc.
Dat heet Pocketpair onthuld tijdens - je raadt het vast al - The Game Awards. De update voegt nieuwe Pals, wapens, gebouwen, een nieuwe factieleider en een nieuw eiland toe aan de game. Dat eiland is maar liefst zes keer groter dan Sakurajima, het vorige dlc-eiland.
De update komt logischerwijs uit op alle platformen waar Palworld op te spelen is. Op dit moment zijn dat PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.
Dat onthulde ontwikkelaar Arrowhead Game Studios tijdens de Game Awards. De update heet Omens of Tyranny en is gratis te downloaden. De Illuminate bevinden zich in het galactische zuiden van het universum.
Verse vijanden om tegen te knokken dus, en ze zijn een stukje moeilijker te verslaan dan de Automatons en Terminids. Ook is er een nieuwe, stedelijke omgeving. In die omgeving bevinden zich de Voteless - onschuldige bewoners die worden gehersenspoeld door de Illuminate.
Tot slot voegt de update ook het eerste voertuig toe aan de game. Het voertuig heet de Fast Recon Vehicle en heeft genoeg plaats voor een volledig team.
Naast de nieuwe content is er ook een nieuwe gelimiteerde versie van de DualSense-controller onthuld.
Opmerkingen