Nachtwacht van 14 augustus 2024

Live updates:

22:05Mensen verloren hun baan na annuleren The Last of Us Online

Jarenlang werkte Naughty Dog aan een multiplayergame van The Last of Us: Part 2. Deel 1 had Factions en de sequel zou een soortgelijke gamemode krijgen. Voor de release van de singleplayer maakte Naughty Dog echter bekend dat de multiplayermodus er niet bij zou zitten, maar op een later moment een eigen game werd. Het project was simpelweg te groot geworden.

The Last of Us Online liep echter tegen meerdere problemen aan, met een onvermijdelijke annulering tot gevolg aan het einde van 2023. Vier jaar was de ontwikkeling al bezig, en het was allemaal voor niets. Een team van meer dan honderd mensen werkte aan de multiplayergame, wat Sony veel geld gekost heeft. En sommige mensen hun baan.

Jason Schreier sprak er onlangs over in de Friends Per Second-podcast: "That project, like that getting cancelled, was not a bloodless endeavour. There were some heads rolling at Sony as a result of that one."

Veel studio's hebben de afgelopen jaren de focus verlegd naar de ontwikkeling van live-service-games, wat The Last of Us Online ook moest worden. Naughty Dog maakte echter de keuze om zich op singleplayerervaringen te blijven focussen. Een keuze waar hun fans het ongetwijfeld mee eens zijn, al kwam het annuleren van The Last of Us Online voor velen toch als een onaangename verrassing.

View post on X
22:04Vier jaar ontwikkeltijd 'de juiste balans' voor Assassin's Creed-games

In een interview met GamesIndustry.biz heeft Karl Onnée van Ubisoft verteld dat de game voor vier jaar in ontwikkeling is geweest, wanneer Assassin's Creed Shadows in november verschijnt. Daarmee wordt het de Assassin's Creed-game die het langste in ontwikkeling is geweest, en tevens is het 25 procent langer dan de ontwikkeltijd die Valhalla gekregen heeft.

Volgens Onnée is vier jaar de perfecte balans, omdat vier jaar het team genoeg tijd geeft om feedback in ontvangst te nemen en hier iets mee te doen, zonder er gehaast hoeft te worden.

"It’s always a balance between time and costs, but the more time you have, the more you can iterate. Yes, you can put more people on a project and do it in a shorter time, but that doesn’t give you more time to iterate, because it takes time to get the feedback from your players, your team… and then see what works and what doesn’t and how to improve it. Four years, I think, is the right balance to go from conception to production and get the feedback necessary to adapt."

Toen er jaarlijks Assassin's Creed-games verschenen, kreeg Ubisoft hier veel kritiek voor. Toen besloten ze het steeds rustiger aan te doen. In 2020 verscheen Valhalla, en vorig jaar het kleinschalige Mirage.

22:03Fallout London-ontwikkelaars willen eigen indiestudio starten

Onlangs, na vanwege een Fallout 4-patch uitgesteld te zijn, bracht het vrijwilligersteam van Team Folon eindelijk de enorme mod Fallout London uit. Het is een passieproject van de ontwikkelaars, die de mod omschrijven als "een mod met de grootte van een dlc".

In een interview met BBC legt Dean Carter van Team Folon uit dat ze de komende tijd nog druk bezig zijn met het uitbrengen van patches, waardoor een grote update die een nieuw einde toevoegt. Er zit dus nog meer verhaal aan te komen, mogelijk dit jaar al. Daarna, waarschijnlijk niet meer dit jaar, zullen ze er keer een strikje om doen en zeggen dat Fallout London klaar is. En wat dan?

Als groep vrijwilligers hebben de ontwikkelaars van Team Folon de ambitie om een eigen indiestudio te openen:

"What has been great for us is that a lot of people who have really enjoyed it have donated to us and what we are doing with that is we are channelling that into Team Folon, which is obviously what we’re going to be moving into, and then we should hopefully launch our own indie games company, which will allow us to be able to come up with our own ideas, create our own game, and just really work with the community without having to even like speak to anyone above us such as Bethesda or anything like that."

Fallout London is gratis verkrijgbaar via GOG. Gedurende de eerste 24 uur claimden meer dan 500 duizend mensen de game, waardoor het de "snelst geclaimde game op GOG ooit" is geworden.

Watch on YouTube
22:02Firewalk Studios deelt roadmap voor ConcordConcord

Concord, de aankomende live-service-shooter van Sony, heeft een roadmap gekregen waarin de updates staan die we voor de game kunnen verwachten. Het gaat hierbij vooral over wat de eerste twee seizoenen aan de game toe zullen voegen, en wanneer we deze seizoenen kunnen verwachten.

Het was al langer bekend dat Concord niet met een battle pass gaat werken, maar dat alle content gratis verkrijgbaar is door de game simpelweg veel te spelen. Dat mag ook wel, want Concord is niet gratis; je betaalt er straks 40 euro voor.

Seizoen 1 van Concord in oktober van start; seizoen 2 in januari 2025. Concord verschijnt 23 augustus op PlayStation 5 en pc.

-QqYg5o0CQHCjD9VoEd9RuA
22:01Netflix werkt mogelijk aan live-actie Pokémon-serie

Mogelijk wordt er door Netflix gewerkt aan een live-actie Pokémon-serie. Dat meldt Daniel Richtman op zijn Patreon-pagina, al is de content alleen maar beschikbaar voor leden. Veel details heeft de leaker echter niet, behalve dat het verhaal niet over Ash Ketchum of een geheel nieuw personage gaat. We keren naar de allereerste trainer in de geschiedenis van de serie, Red.

Of de serie hetzelfde verhaal moet vertellen als de game of een nieuw verhaal met zich meebrengt, is nog onduidelijk. Als dit waar is, is dit natuurlijk niet de eerste keer dat we een live-actie Pokémon-adaptatie krijgen. In 2019 verscheen namelijk Detective Pikachu. Wel is het de eerste live-actie serie in de wereld van Pokémon, als het gerucht waar blijkt te zijn.

22:00Ellie en Jesse te zien op setfoto's The Last of Us seizoen 2

Het filmen van The Last of Us seizoen 2 zit er bijna op. Een aantal keren hebben we al setfoto's gezien van de sterren die een van de beste games van de afgelopen jaren naar tv brengen. Ook nu is het weer raak. Op de onderstaande setfoto's zien we het hoofdpersonage Ellie met Jesse, die in het tweede seizoen geïntroduceerd wordt.

Eerder werd al bevestigd dat The Last of Us: Part 2 meer dan één seizoen gaat omvatten. Het verhaal is simpelweg te groot om in één seizoen te stoppen. Wel vragen velen zich af of dezelfde structuur als in de game aangehouden zal worden. De onderstaande foto's doen vermoeden van wel, aangezien deze uit Seattle Day 3 van Ellie lijken te komen.

The Last of Us seizoen 2 moet in 2025 verschijnen op HBO Max.

View post on X
View post on X

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.