Nachtwacht van 17 juni 2024
Live updates:

De trailer is verschenen op YouTube. Het gaat om een first person horrorgame waarin je in stilte door de wereld moet navigeren om, tja, niet aan stukken gescheurd te worden.
In de game ben je echter niet (uitsluitend) aan het chillen in het postapocalyptische landschap dat we kennen uit de films. The Road Ahead moet een flinke focus hebben op verhaal, en de hoofdpersoon krijgt dan ook met meer te maken dan kekke aliens - bijvoorbeeld ook met familiedrama en haar eigen angsten, volgens de ontwikkelaars.
De game wordt ontwikkeld door Stormind games, die we ook wel kennen van Batora: Lost Heaven (althans, dat is mogelijk - de Wacht heeft er nog nooit van gehoord). A Quiet Place: The Road Ahead moet later dit jaar verschijnen op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X|S. De game is precies op tijd aangekondigd om wat vaart van de A Quiet Place-hypetrein mee te pakken, want over enkele weken verschijnt natuurlijk ook de spin-off film A Quiet Place: Day One. Nou, genoeg geklets, straks komen die aliens nog op ons af. Check hieronder de trailer (maar zet je geluid dus niet te hard)!

Dat Baldur's Gate 3 mod support gaat krijgen was al even bekend, maar Larian-CEO Swen Vincke geeft de inhoud van de aankomende update even een emotioneel laagje: hij noemt het toevoegen van mod support namelijk het moment dat de game écht volledig van de spelers is. Dat zegt hij bij de BAFTA-masterclass An Evening with Baldur's Gate 3 (via Eurogamer).
Dat betekent gelukkig niet dat de studio helemaal hun handen van de game af trekt: ze blijven gewoon de broodnodige bugs fixen en de game draaiende houden. Het betekent helaas wel dat het team de game niet meer zal voorzien van nieuwe content.
Gelukkig laat Larian Studios de game niet achter voordat ze de spelers de gereedschappen geven om het stokje over te nemen: de game krijgt dus officiële ondersteuning voor mods, waardoor spelers (met een beetje technologische handigheid) hun eigen avonturen kunnen blijven maken.
Vincke benadrukt ook dat de lange Early Access-periode van de game een essentieel onderdeel is van waarom dit project zo goed geslaagd is. Hij noemt dat het ervoor zorgde dat ze de koers bij konden sturen waar nodig, naar aanleiding van de feedback van spelers.
De Wacht heeft Baldur's Gate 3 nog niet gespeeld, al heeft hij er wel een keer een paper over geschreven voor zijn studie - lang verhaal, vraag hem niet waarom. Anyways, als de Wacht ineens een dagj- nee, maandje- oké, een jaartje niks te doen heeft gaat hij zich absoluut aan de game wagen!

Dat is onthuld middels een trailer. Het gaat geen impact hebben op de gameplay, los van dat je er veel cooler uitziet: het is een cosmetische uitbreiding die later vandaag te koop is.
Daarbij krijg je - uiteraard - skins van de Power Rangers, vijf unieke emotes, vijf wapenskins en vijf dinosaurus-emotes. Alleen een cosmetisch pakket dus, maar kijk die dino's nou!

"Tien jaar!? Wat lang!" hoort de Wacht je denken. Maar ja - dat is precies hoe lang er tussen de twee games zit. Inquisition verscheen namelijk in 2014 en intussen is er geen nieuw hoofddeel meer in de reeks verschenen. Dit liet Bioware weten in een vragensessie met fans, gehouden op Discord. Vervolgens was gebruiker Shinobi602 zo lief om de details van de vragensessie te delen op X, waardoor wij er van kunnen meegenieten.
De Wacht zal niets vertellen over de verhalende info, maar kan wel vast verklappen dat ook alle sidequests handgemaakt zijn en zich richten op verhaal. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat jouw keuzes veel invloed hebben op de omstandigheden in sommige locaties. Tot slot wil de Wacht even uitlichten dat er een onwijs gedetailleerde character creator in de game zit, waardoor je urenteller waarschijnlijk al de 100 aantikt voordat je aan de game begint, én dat het mogelijk is om babygriffioen Assan te knuffelen.
Je kunt alle details hieronder lezen. Dragon Age: The Veilguard moet dit najaar verschijnen op PlayStation 5, Xbox Series X|S, Steam en de Epic Games Store.

Super Smash-bedenker stopt met YouTube, geruchten over nieuwe game zwellen aan
Masahiro Sakurai, de creatieve geest achter de Super Smash Bros.-videogamereeks, stopt binnenkort officieel met zijn YouTube-carrière. De afgelopen twee jaar had het Nintendo-icoon het maar druk met het plaatsen van video's waarin hij mensen meer wilde bijbrengen over het ontwerpen van videogames.
Begin dit jaar kondigde Sakurai al aan dat hij van plan was om te stoppen met YouTube-video's, maar nu sluit hij dit hoofdstuk in zijn leven ook daadwerkelijk af. "Ik ben klaar met de opname van mijn laatste aflevering op mijn kanaal", deelt hij op X. "Ik denk dat het nog een tijdje duurt voordat het uitkomt, maar tot die tijd kunnen jullie nog genieten van de al verschenen afleveringen."
Sakurai richtte zijn YouTube-kanaal 'Masahiro Sakurai on Creating Games' in de zomer van 2022 op. Hij plaatst daar met enige regelmaat video’s over het ontwerpen van games, maar ook over zijn langlopende carrière bij Nintendo en HAL Laboratory. Het kanaal werd al snel razend populair en heeft inmiddels 580 duizend abonnees verzameld.
Ondertussen duiken er sterke geruchten op dat Sakurai zijn aandacht wel eens zou kunnen verleggen naar het maken van een nieuwe game. Zo ontdekte een X-gebruiker dat recente vacaturepagina's van Bandai Namco's Studios S/2 - de huidige ontwikkelaar van de Super Smash-serie - sinds kort gesloten zijn.
Sakurai, die eerder nog aangaf "semi-gepensioneerd" te zijn, erkende eind vorig jaar dat hij nog steeds werkt aan het maken van games. De kans is dus zeker aanwezig dat hij wederom de handen ineenslaat met Studios S/2, ook al is het niet helemaal zeker of dat specifiek voor de volgende game in de Super Smash Bros.-serie is.
Een andere bekende game uit de koker van Masahiro Sakurai is Kid Icarus: Uprising. Fans wachten ook bij die game al een lange tijd op een vervolg.

In een interview met de YouTuber MrMattyPlays belooft Howard dat de studio Starfield nog lang niet aan de kant zal zetten. Zo is zijn studio van plan om na Shattered Space - de eerste uitbreiding voor Starfield - nog meer verhaalgedreven dlc uit te brengen.
"We zijn al plannen aan het maken voor wat hierna komt", zegt hij in de video. Zo zijn ze druk bezig met het kijken naar welke invalshoeken interessant zijn voor toekomstige uitbreidingen. "Wat willen we aan het spel toevoegen wat betreft een ervaring of een toon?", vraagt Howard zich hardop af.
Als het aan Howard ligt, zou hij elk jaar nieuwe dlc aan de game willen toevoegen, zolang daar ideeën genoeg voor zijn bij de ontwikkelaars van Bethesda Studios.
Shattered Space werd vorige week uit de doeken gedaan tijdens de nu al legendarische Xbox Games Showcase. Naast nieuwe verhalende content bevat de dlc ook nieuwe locaties en gear voor Starfield. Het is nog niet duidelijk wanneer de dlc beschikbaar wordt, alleen dat het dit jaar zal zijn.
Volgens Howard is Shattered Space al in ontwikkeling sinds september vorig jaar, oftewel toen Starfield werd uitgebracht.

En daarmee is de game dus een zinkend schip gebleken, kijkend naar de hoge spelersaantallen die Sea of Thieves bereikte nadat het vorige maand op de console van Sony werd uitgebracht. Het bleek zelfs de populairste game in de PlayStation Store te zijn in mei.
Een artikel op TrueTrophies bevestigt dat precies 58 procent van de aangehaakte PS5-spelers het spel nu links laat liggen. Dat is geen goed nieuws voor Microsoft, die natuurlijk had gehoopt zoveel mogelijk nieuwe spelers te binden aan hun live service-game. Het gamebedrijf bracht Sea of Thieves, net als drie andere exclusieve Xbox-titels, namelijk als een "test" naar concurrerende consoles.
Sea of Thieves stamt uit 2018 en werd in eerste instantie alleen uitgebracht op Xbox One en pc. Dit jaar verschenen er ook ports naar Xbox Series X en S, en dus ook naar PlayStation 5. Het spel, ontwikkeld door Rare, bevat een open wereld die via piratenschepen verkend kan worden. In de multiplayergame kunnen spelers zich aansluiten bij groepen piraten, of juist de strijd aangaan met deze groepen.

In de screenshots, die werden gedeeld op internetforum 4chan, is onder meer een map van de Maan te zien, evenals een paar beelden van nieuwe concepten en decorstukken. De Maan zou als uitvalsbasis dienen voor wat de allerlaatste uitbreiding van Cyberpunk 2077 had moeten zijn.
De Maan heeft een belangrijke rol in het Cyberpunk-universum. Zo is het hemellichaam gekoloniseerd en zijn er allerlei steden op gebouwd. De Maan wordt vooral gebruikt voor het uitbuiten van natuurlijke bronnen door organisaties die de boel uitmaken op planeet Aarde. Er zouden zo’n 58.000 mensen op de Maan leven in Cyberpunk.
CD Projekt Red, de ontwikkelaar achter Cyberpunk 2077, zou oorspronkelijk het idee hebben gehad om de Maan als locatie beschikbaar te maken in het basisspel. Dat zou alleen te ambitieus zijn, waardoor ze het idee wilden bewaren voor latere dlc.
Dit gaat alleen dus niet meer gebeuren. De game is voor de Poolse ontwikkelaar inmiddels afgerond nu ze een nieuw district hebben toegevoegd middels de Phantom Liberty-uitbreiding. Deze uitbreiding kwam in de tweede helft van vorig jaar uit.
De Phantom Liberty-uitbreiding werd overigens zeer goed ontvangen. Op onze zusterwebsite Gamer kreeg het een 9. "Wat vooral blijkt uit het spelen van de uitbreiding (en de oorspronkelijke game) in de huidige staat, is dat CD Projekt Red het wél kan. En dat Cyberpunk, de setting, wel degelijk de game oplevert waar de fans jaren op hoopten."
Cyberpunk 2077 is sinds 2020 speelbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Dat zegt Hidetaka Miyazaki, die ook de Dark Souls-franchise heeft bedacht, in een interview met PC Gamer. In het interview sprak hij onder meer over zijn passie voor tabletop-rpg's uit de jaren 80, zoals Dungeons and Dragons, waaruit hij inspiratie putte voor Elden Ring. "Dat zijn gewoon mijn persoonlijke voorkeuren wanneer het aankomt op rollenspellen en het ontdekken van fantasiewerelden", zegt hij. "Je zult mijn persoonlijke eigenaardigheden ook terugzien in Elden Ring."
Volgens de Japanner is zijn voorliefde voor tabletop-rpg's vooral terug te zien in de wereldmap van Elden Ring. Toch zegt hij dat hij nog steeds op ontdekkingstocht is om zijn ideale fantasie-rpg tot werkelijkheid te maken. "Maar Elden Ring komt wel dichtbij."
Natuurlijk vroeg de interviewer van PC Gamer door wat voor ingrediënt Elden Ring in de mix miste, maar daar wilde Miyazaki niet op ingaan. "Dat is moeilijk te zeggen zonder mijn volgende idee of onze volgende games te verklappen", zegt hij. Maar volgens Miyazaki is Elden Ring voor een deel al verpest voor hem, omdat hij natuurlijk al weet wat er gaat gebeuren. "Ik zou het leuk vinden als iemand anders de ideale fantasie-rpg maakt",grapt hij.
Elden Ring werd in 2022 uitgebracht op de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. George R. R. Martin, bekend van zijn boekenreeks A Song of Ice and Fire (oftewel Game of Thrones), schreef mee aan het spel. Samuel beoordeelde het spel destijds met een 90 en stelde dat de game "het zevende stukje bewijs is dat werkelijk niemand baasgevechten en epiek zo goed doet als Hidetaka Miyazaki".
Een uitbreiding voor Elden Ring genaamd Shadow of the Erdtree wordt op 21 juni uitgebracht.

Het videogamebedrijf vroeg de 254.148 deelnemers om hun feedback op het bedrijf, hun aankomende games en de toekomst van hun merk. De zogenaamde 'Capcom Super Elections' werd uitgerold in maar liefst 220 verschillende landen.
Een in het oog springende vraag uit de enquête was welke serie van Capcom fans het liefst terug zien komen in de vorm van een sequel of een nieuwe game. Kijkend naar het uitgebreide assortiment aan games waar fans uit konden kiezen, is het des te opvallender dat Dino Crisis er met vlag en wimpel bovenuit steekt. Zo stemden maar liefst 80.769 mensen op de survival horror-serie, wat het een voorsprong van maar liefst 20 duizend stemmen gaf ten opzichte van de nummer twee.
In Dino Crisis stuiten spelers op uitbraken van moordlustige dinosauriërs, die ze moeten zien te overleven in begrensde ruimtes zoals een eiland of een schip. De serie debuteerde in 1999 op de PlayStation en heeft sinds 2003 geen nieuwe game meer gekregen, toen Dino Crisis 3 op de Xbox werd uitgebracht.
Capcom heeft meermaals laten doorschemeren dat er nog niet gewerkt wordt aan een Dino Crisis 4. Nu daar toch zoveel animo voor blijkt te zijn, zouden ze er wat ons betreft goed aan doen om een nieuw deel nog eens te heroverwegen.
Op dezelfde vraag uit de enquête landde Mega Man op de tweede plek met 63.395 stemmen, gevolgd door Devil May Cry met 60.371. Overigens bleek uit de enquête ook dat het eerste deel van Dino Crisis als de op één na beste game uit de koker van Capcom wordt beschouwd, nét achter Devil May Cry 5. Opvallend genoeg stemden vrouwelijke deelnemers massaal op Ōkami.
Dante uit Devil May Cry 5 kwam als favoriete Capcom-personage uit de verf.
Wie geïnteresseerd is in de uitslag van de enquête, kan dat hier aanschouwen.
Opmerkingen