Nachtwacht van 2 januari 2025
Live updates:
Nintendo zou momenteel werken aan patches voor verschillende Nintendo Switch-games, zodat deze beter draaien op de opvolger van de huidige console. Dit gerucht is afkomstig van gamejournalist Mike Odyssey en wordt bevestigd door de betrouwbare Nintendo-insider Samus Hunter. Volgens Odyssey zullen de patches worden getoond in de onthullingstrailer van de Switch 2 en zullen spelers mogelijk zonder extra kosten titels als The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom in 4K kunnen spelen.
Odyssey beweert verder dat de trailer voor de Switch 2 al is voltooid. De focus ligt op het grotere scherm, vernieuwde Joy-Cons, ondersteuning van third-party ontwikkelaars en een nieuw dock. Volgens Samus Hunter heeft Nintendo inderdaad een systeem ontwikkeld dat deze patches ondersteunt, en er wordt actief gewerkt aan een verbeterde versie van Breath of the Wild. Details over hoe dit technisch wordt uitgevoerd, blijven echter onduidelijk.
Een eerdere insider op Reddit beweerde de Switch 2 al gezien te hebben en gaf bewijs aan de moderators, waardoor hij zijn informatie mocht delen. De console zou officieel de naam 'Switch 2' dragen, met een opvallend logo waarin het cijfer 2 naast het originele Switch-logo staat. Qua ontwerp lijkt de console grotendeels op zijn voorganger, met enkele opvallende veranderingen zoals een U-vormige kickstand en een knop om de magnetische Joy-Cons los te koppelen.
Daarnaast zou de bovenkant van de Joy-Cons een nieuwe functie bevatten, mogelijk iets met lasers. De console zelf zou een LCD-scherm hebben dat deels boven de dock uitsteekt. Geruchten suggereren dat de Switch 2 in januari wordt aangekondigd, mogelijk met een speciale bundel gebaseerd op een game met het cijfer 9 in de titel, waarbij velen denken aan Mario Kart 9 of een remake van Final Fantasy IX. Hoewel Nintendo nog geen officiële aankondiging heeft gedaan, blijft de geruchtenmolen tot de eerste trailer nog wel even draaien.
Sinds de release van Star Fox 2 in 2017 is er geen nieuwe Star Fox-game verschenen en de Wacht verlangt al lange tijd naar nieuws over een terugkeer van Fox McCloud en zijn team. Er circuleren nu geruchten over een nieuwe Star Fox-game die in ontwikkeling zou zijn voor de verwachte Nintendo Switch 2, maar officiële bevestiging ontbreekt nog.
Het project lijkt mogelijk verbonden aan Star Fox Adventures uit 2002. De game, oorspronkelijk ontwikkeld door Rare onder de titel Dinosaur Planet, werd later omgevormd tot een Star Fox-spel. In tegenstelling tot eerdere delen bood Star Fox Adventures een third-persongame die sommigen doet denken aan The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Toch liet de game een blijvende indruk achter op de franchise door het introduceren Krystal. Een personage wiens aanwezigheid in de multiplayer van Star Fox: Assault ervoor zorgde dat ondergetekende als klein Wachtje zijn groep 3-verkering wist veilig te stellen.
Aanvankelijk werd gespeculeerd dat het om een simpele remaster zou gaan, maar volgens nieuwe informatie zou het een verbeterde versie worden die voortbouwt op de originele structuur. Hoewel SamusHunter2 in het verleden zowel juiste als onjuiste voorspellingen heeft gedaan, blijven andere bronnen ook wijzen op een aankomend Star Fox-project.
Het gerucht suggereert dat de remake van Star Fox Adventures ergens in 2025 zou kunnen verschijnen, mogelijk als onderdeel van de lancering van de Nintendo Switch 2. Er wordt online al gepraat over toevoegingen zoals de oorspronkelijke hoofdpersoon Sabre van Dinosaur Planet of dat Krystal de hoofdrol zou krijgen zoals oorspronkelijk bedoeld. Hoewel dit allemaal onbevestigd blijft, lijkt de timing perfect voor een terugkeer op Nintendo's volgende console.
De testfases zijn bedoeld om specifieke mechanieken en gameplay-elementen grondig te evalueren, zoals de interactie van spelers met omgevingsfysica en de reacties van vijanden op dynamische gebeurtenissen binnen het spel.
Hoewel er weinig verdere details zijn, meldt Gabe Follower dat ray tracing en DLSS deel uitmaken van de game. Het toepassen hiervan kan zorgen voor realistischere belichting, gedetailleerde schaduwen en betere prestaties op pc’s. Tegelijkertijd waarschuwt Gabe Follower dat de ontwikkeling mogelijk vertraging kan oplopen als de feedback van testers niet positief uitvalt, wat zou kunnen leiden tot herziening van bepaalde gameplay-elementen.
De geruchten over Half-Life 3 circuleren al langer in de rondte. Eerder claimde Valve-expert Tyler McVicker dat er actief aan de game wordt gewerkt en Gabe Follower bevestigde dit later. Deze geruchten hebben geleid tot veel speculatie onder fans, waarbij elke aanwijzing of suggestie van een lek nauwkeurig wordt geanalyseerd.
Daarnaast linken liefhebbers een mysterieus project genaamd Project White Sands aan de Half-Life-franchise. De naam verwijst naar een bestaande locatie in New Mexico, wat opvallend is gezien de connectie met de fictieve Black Mesa Research Facility uit eerdere games. Ook verwijzingen op Steam zijn aangepast van 'HLVR' naar 'HLX', wat mogelijk duidt op de ontwikkeling van de derde game. Deze codenaam wordt door velen gezien als een directe hint naar een nieuwe grote titel binnen de franchise.
In een interview met Famitsu (via Insider Gaming) benadrukt Hulst ook het belang van bestaande franchises. "De game-industrie evolueert voortdurend door factoren zoals technologische vooruitgang, nieuwe genres en innovatieve manieren om te spelen," aldus Hulst.
"Wat echter constant blijft, is dat mensen verlangen naar indrukwekkende entertainmentervaringen. De aandacht voor games neemt alleen maar toe, wat ook de concurrentie versterkt. Net als andere bedrijven in de sector moeten wij onze strategie aanpassen om een stabiele basis te behouden." Hulst benadrukt dat PlayStation zowel blijft investeren in liveservicegames als in de verhaalgedreven singleplayergames .
Sony zet al enkele jaren sterker in op liveservicegames, met wisselend succes. Zo werd de The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat deze uitkwam en verdween de multiplayershooter Concord al na enkele weken van de markt. Toch zijn er ook successen te noteren. Hulst noemde Helldivers 2 als een voorbeeld van een geslaagde moderne liveservicegame. "We leren continu terwijl we werken aan het leveren van hoogwaardige liveservice-ervaringen binnen Sony Interactive Entertainment. Helldivers 2 wist een groot publiek aan te trekken dankzij een constante stroom van nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van dit model aan."
Ondertussen blijft Sony ook singleplayergames uitbrengen. Dit jaar verscheen bijvoorbeeld het populaire Astro Bot dat een 94 kreeg van Mol, terwijl volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei worden verwacht. Daarnaast is tijdens The Game Awards van afgelopen december Intergalactic: The Heretic Prophet aangekondigd, de nieuwe game van Naughty Dog.
In het patent wordt verwezen naar Nvidia’s DLSS-technologie (Deep Learning Super Sampling), die gebruikmaakt van AI om games op een hogere resolutie weer te geven zonder dat de hardware over extreem krachtige specificaties hoeft te beschikken.
Volgens journalist Laura Kate Dale beschrijft het patent een voorbeeld waarbij deze technologie expliciet wordt ingezet om de totale bestandsgrootte van games te verkleinen. Hierdoor kunnen moderne games beter passen op fysieke media met beperkte opslagcapaciteit, zoals de huidige Switch-gamekaarten.
“Een concreet voorbeeld is dat een game met native 4K-textures mogelijk een download van 60 gb vereist, terwijl een versie met native 1080p slechts 20 gb nodig heeft,” legt Dale uit. “Daardoor zou de game passen op een 32 gb Switch-cartridge, momenteel de maximale capaciteit voor de huidige Switch. Het idee is dat het apparaat vervolgens in realtime een 4K-upscaling uitvoert.”
Opmerkingen