Nachtwacht van 20 oktober 2024

Live updates:

22:06Gamers in de VS kochten tot nu toe veel meer digitaal dan fysiek in 2024

Gamers in de VS kochten tot nu toe veel meer digitaal dan fysiek in 2024

In de Verenigde Staten werd in de eerste driekwart van 2024 op alle platformen meer digitaal gekocht dan fysiek.

Dat onthult Mat Piscatella van databedrijf Circana op Bluesky. In de periode van januari tot en met augustus werd 53 procent van de aankopen op de Nintendo Switch digitaal gedaan. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog 52 procent. Op PlayStation is het aandeel digitaal maar liefst 78 procent (75 vorig jaar). De digitale koning van de consoles is de Xbox. 91 procent van de aankopen gebeurde daar digitaal (90 vorig jaar). Deze cijfers zijn gebaseerd op games die zowel een digitale als een fysieke versie hebben.

Piscatella voegt daar wel aan toe dat dit niet per se betekent dat de interesse in fysieke games afneemt. "Retailers zijn conservatiever geweest in hun assortiment en aankopen, terwijl uitgevers digitaal agressiever promoten", licht hij toe. "Daar zijn veel redenen voor, maar het kan voor consumenten moeilijk zijn om fysieke versies te vinden van games die ze willen kopen."

De groei van het aandeel digitaal is niet zo hard gegroeid als in de afgelopen jaren, maar volgens Piscatella moeten we in de toekomst wel verdere groei verwachten. "Nu meer consoles verscheept worden zonder disk drives gaan meer consumenten kiezen voor digitaal, vanwege het gemak."

22:05Consoleversie Phasmophobia komt deze maand uit

Dat werd onthuld tijdens de Xbox Partner Preview-presentatie van afgelopen donderdag. De consoleversie was al een behoorlijke tijd in de maak, maar ontwikkelaar Kinetic Games liep tegen nogal wat tegenslagen aan. Zo brak er brand uit in het kantoor van de studio, waardoor het ontwikkelproces vertraging opliep.

Phasmophobia verscheen in 2020 op Steam in Early Access en is snel in populariteit gestegen. In de game moeten spelers met drie anderen geesten zien op te sporen met verschillende hulpmiddelen. De game maakt gebruik van spraakherkenning, waarbij geesten reageren op sommige woorden.

De game ondersteunt ook virtual reality en zal ook speelbaar worden op de PlayStation VR2.

Watch on YouTube

22:04Early Acces-periode Subnautica 2 duurt twee a drie jaarEarly access

Die details zijn te lezen op de Steam-pagina van de game. Zo verwacht men dat de Early Acces-periode twee a drie jaar gaat duren. Dat is dan gebaseerd op de ervaringen van de studio uit het verleden. "We focussen ons op het leveren van kwaliteit in een redelijk tempo."

Als de game volgend jaar in Early Acces gaat kunnen we in ieder geval rekenen op "een multiplayermodus, verschillende biomen, wat verhaal en verschillende wezens en knutselobjecten".

Bij elke update wordt er meer content toegevoegd, tot de game op een later moment volledig uitkomt. "Wat we precies gaan uitbrengen? We hebben we een algemeen idee maar dit is Early Acces, dus het belangrijkste is om de game beschikbaar te stellen en jullie meningen te horen."

Mocht je trouwens op de kleintjes letten, dan is het misschien verstandig om Subnautica 2 alvast op de kop te tikken tijdens de Early Acces-periode. Na de vroegtijdige toegang gaat de prijs namelijk omhoog, bevestigt de ontwikkelaar. Goed om te weten!

Subnautica 2 gaat in 2025 in Early Acces op Xbox Series X en S en pc. Een PlayStation 5-versie ligt wel in de lijn der verwachting - de eerste verscheen ook op PlayStation - , maar games verschijnen nooit in Early Acces op de console van Sony. Nog wat jaartjes geduld dus!

22:03Tales of Kenzera: Zau-ontwikkelaar ontslaat het volledige ontwikkelteamtales of kenzera

Dat maakt de ontwikkelaar bekend via X. De studio is nog op zoek naar financiering voor het volgende project. Tot op heden is die zoektocht nog niet succesvol en daarom heeft het bedrijf het team maar ontslagen. "We hebben besloten om het werk van de Surgent-gamesdivisie op pauze te zetten terwijl we de financiering voor ons volgende project regelen."

Wat het volgende project precies moet gaan worden, is nog niet onthuld. Het moet in ieder geval een stukje duisterder en "edgy" worden, en de combat en "culturele diepgang" van Tales of Kenzera: Zau moeten in stand blijven. Het team heeft een prototype gemaakt en nu is het dus zoeken naar een geldschieters. En daarna weer naar personeel...

Tales of Kenzera: Zau verscheen eerder dit jaar. Het is een ouderwetse actieplatformer met een snufje metroidvania. De game draait om Zau die zijn vader weer tot leven wil wekken. Helaas voor de ontwikkelaar was de game geen succes. Op Steam haalde de game een spelerspiek van een schamele 287 spelers. Zelfs Concord deed het beter...

View post on X

22:0233 Immortals uitgesteld naar 202533 immortals

Dat heeft ontwikkelaar Thunder Lotus bekendgemaakt. De Early Acces-periode zou eigenlijk dit jaar nog beginnen, maar dat gaat niet door vanwege 'onverwachte uitdagingen' waar de ontwikkelaars tegenaan zijn gelopen. "De game heeft nog iets meer tijd in de oven nodig voordat hij klaar is", schrijft de ontwikkelaar. "We maken goede voortgang, maar het jaar is echt voorbij gevlogen."

Een nieuwe releasedatum is er nog niet, maar binnenkort krijgen we blijkbaar wel een kans om de game te spelen op Xbox of de Epic Games Store op pc. Meer details zijn er niet, maar het klinkt alsof er een soort alfa- of bèta-test op de planning staat. "Bedankt voor jullie geduld en begrip. We kunnen niet wachten om samen met jullie verder te gaan op deze reis."

33 Immortals is een wel heel bijzondere roguelike. Je speelt namelijk met 33 spelers tegelijkertijd, een soort co-op op steroïden dus. Samen met 32 andere spelers neem je het op tegen hordes vijanden, grote eindbazen en het oordeel van God. De game wordt ontwikkeld door Thunder Lotus, bekend van Spiritfarer.

Het spel verschijnt uiteindelijk op Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

View post on X

22:01Dave the Diver-maker wil de reeks graag verder uitbreiden

Dat vertelt hij in een interview met VGC. "Ik wil de Dave the Diver-IP uitbreiden", begint hij. "Ik denk dat dat de droom is van elke regisseur, omdat we een herkenbaar personage hebben. We wilden nog niet te diep op persoonlijke verhalen ingaan in Dave the Diver, omdat we de game heel casual wilden houden."

In de toekomst willen ze dat dus heel anders gaan aanpakken. De plannen klinken ambitieus. "Als regisseur wil ik, naast de verhalende dlc waar we nu aan werken, aparte games maken over elk personage om te laten zien hoe ze elkaar ontmoetten en wat ze deden voordat ze naar Blue Hole kwamen."

Een van de mogelijkheden die Hwang oppert, is een game waarin Dave the Diver geen duiker is, maar een ander beroep heeft. "Hij is altijd een duiker geweest, dus we hebben nog niet echt nagedacht hoe we verder moeten met Dave", voegt hij er wel aan toe. Eén idee is al wel wat duidelijker: "Ik wil graag laten zien hoe hij is opgegroeid, hoe hij een duiker is geworden en hoe hij in Blue Hole is beland."

Ondanks de ambitieuze Dave the Diver-plannen druk Hwang ons wel op het hart dat ontwikkelaar Mintrocket een kleine studio moet blijven. "Ik denk dat we klein blijven. De definitie van klein kan variëren. Aan Dredge werken bijvoorbeeld maar vier mensen. Maar ik denk dat twintig tot dertig man ideaal is."

22:00Animal Well nu ook speelbaar op Xbox Series X en S

Dat werd onthuld tijdens de Xbox Partner Preview-presentatie. De Xbox-versie werd beschikbaar gesteld middels een heerlijke shadowdrop. Je kunt hem dus meteen op de kop tikken. Dat kost 24,50 euro.

Animal Well verscheen eerder dit jaar al op PlayStation 5 en pc. Het is de eerste game van het uitgeverslabel van YouTuber Videogamedunkey. De metroidvania heeft een bijzondere pixelstijl en viel bij zowel gamers als recensenten goed in de smaak. De pc-versie haalde op Metacritic een gemiddelde score van 91, gebaseerd op 33 recensies.

Watch on YouTube

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.