Nachtwacht van 20 februari 2025
Live updates:

Dat meldt hij gedurende een interview met Sacred Symbols+ (via Push Square). Hij meldt dat hij de game heeft gespeeld, en dat het geweldig was.
"Het idee voor The Last of Us Online kwam van Naughty Dog en ze wilden het echt graag maken. Maar Bungie legde aan hen uit wat er voor nodig was om een liveservicegame te onderhouden, en Naughty Dog realiseerde zich dat ze dat niet konden doen, omdat ze anders geen tijd hadden Intergalactic: The Heretic Prophet te ontwikkelen. Het was een gebrek aan een vooruitziende blik."
Yoshida liet in het interview ook weten dat studio's binnen PlayStation niet gedwongen werden om liveservicegames te maken. "In mijn ervaring zien studio's dat een bedrijf een groot initiatief opzet en kiezen ze er voor om daar in mee te gaan omdat ze dan meer kans hebben dat hun project wordt goedgekeurd en ondersteund. Het is niet zo dat Sony de teams dwingt om liveservicegames te maken. Het is een wederzijdse keuze."
Yoshida denkt dan ook dat liveservicegames ook in de toekomst belangrijk blijven, ook al zijn projecten zoals The Last of Us Online geannuleerd. "Ik denk dat de trend rondom liveservice blijft bestaan. Als je kijkt naar ons soort entertainment, dat draait om betrokkenheid voor op de lange termijn, dan passen liveservicegames daar beter bij dan een abonnementsservice."
Over The Last of Us gesproken: gisteravond werd bekendgemaakt dat het tweede seizoen van de HBO-serie op 14 april van start gaat.

Muse is ontwikkeld door een divisie binnen Microsoft dat het bedrijf het 'Game intelligence team' noemt in samenwerking met Ninja Theory. Het bedrijf plaatste in een artikel korte video's waarin te zien is hoe het AI-model gameplay heeft gegenereerd. Daarvoor heeft men het AI-model tien frames (oftewel één seconde) van door mensen bestuurde gameplay afkomstig uit Ninja Theory's multiplayergame Bleeding Edge gevoed.
De beelden tonen inderdaad iets wat lijkt op gameplay met herkenbare bewegingen, omgevingen en personagemodellen. Tegelijkertijd bewegen de omgevingen in de video's op een wijze die doet verraden dat het om met AI gegenereerde beelden gaat. Op internet wordt door gamers dan ook wisselend gereageerd op de korte video's die via bovenstaande link zijn te bekijken.
De AI-technologie kan volgens Fatima Kardar, Microsofts vicepresident van gaming AI, gebruikt worden om "oudere games van onze studio's te optimaliseren voor elk apparaat". Daarmee lijkt de technologie in potentie dus een belangrijk gereedschap van het bedrijf te worden voor toekomstige backward compatibility. Onlangs benadrukte Xbox-topman Phil Spencer nog dat hij zorgen van gamers over het behoud van hun gamecollecties begreep.
"We geloven dat dit de manier waarop we klassieke games behouden en ervaren radicaal kan veranderen,", aldus Kardar. "We kunnen ze toegankelijk maken voor meer spelers. Het idee dat we bij Xbox geliefde games die verloren zijn gegaan door de tijd en technologische vooruitgang ooit weer speelbaar kunnen maken op elk scherm, is een spannende gedachte."


Dat blijkt uit een vacature op de officiële Warner Bros. Discovery-website. De regisseur in kwestie moet "design van hoge kwaliteit in heel de game leveren, waaronder belangrijke gameplaymechanismen, spelersprogressie, gevechtssystemen en missiedesign".
Vooral interessant is dat er gezocht wordt naar een regisseur die ervaring heeft in het creëren van third-person-actiegames, mêlee-brawlers en openwereldgames. Dat omschrijft aardig de Batman: Arkham-games, geprezen spellen die spelers een stuk leuker vonden dan het vorig jaar verschenen Suicide Squad: Kill the Justice League.
Laatstgenoemde game was dan ook bepaald geen succes, en dat leverde meerdere ontslagrondes bij Rocksteady op. Fans hopen dan ook dat de vacaturebeschrijving die hierboven wordt gemeld een goede hint is naar een terugkeer naar het type games waar de Britse studio goed in is. Onlangs meldde Bloomberg al wel dat er een nieuwe Batman-singleplayergame in de maak is bij Rocksteady. Mogelijk is de vacature dan ook hier voor bedoeld.

Het bedrijf maakte dit bekend op social media. De game kwam ongeveer een jaar geleden uit, en inmiddels hebben dus meer dan 32 miljoen mensen het spel uitgeprobeerd. De game is speelbaar op Xbox, PlayStation, Steam en via Xbox Game Pass.
Begin dit jaar maakte Pocketpair al bekend dat het aan de early access-versie van de game blijft werken om tot een uiteindelijke versie te komen. Zo moet onder andere cross-play voor co-op-gameplay worden toegevoegd, een "eindscenario", nieuwe technologieën en Pals, meer cross-overs met andere games en allerlei andere verbeteringen. Het is niet bekend wanneer deze features beschikbaar komen in de game.
Het is niet alleen maar koek en ei in het land van Palworld: Nintendo en The Pokémon Company kondigden afgelopen september aan Pocketpair voor de rechter te willen slepen in verband met geschonden patenten. De game zou esthetisch en gameplaytechnisch teveel overeenkomsten kennen met Pokémon. Vooralsnog zijn hier echter geen concrete uitspraken uit voortgekomen.

Dat blijkt uit een interview met de ontwikkelaars die Wccftech al vorig jaar tijdens Gamescom heeft gehouden. Aangezien de game vorige week tijdens de State of Play onthuld werd, mocht dat interview eindelijk worden gepubliceerd.
Het kost spelers dus meer dan dertig uur om de game uit te spelen. Daarbij zitten er in ieder geval ook meer dan dertig bazen in de game. Verder is bekend dat er vier verschillende wapentypes zijn, waaronder zwaarden en bogen. De makers vergelijken de gameplay met Devil May Cry.
In Tides of Annihilation gaat Londen gebukt onder een invasie van de 'Outworld'. Overlevende Gwendolyn gebruikt mysterieuze krachten om de legendarische ridders van de ronde tafel op te roepen en haar te helpen de stad te redden van de demonen die de locatie teisteren. De game komt op een nog onbekend moment naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

De turn-based strategiegame draait om een invasie van buitenaardse wezens. Daar moeten spelers natuurlijk een stokje voor steken. "Decennialang hebben Martians stiekem de aarde bezocht en mensen en dieren ontvoerd om hun atomische essentie te oogsten. Nu zijn ze terug via een volledige invasie en moet een groep commandanten het verzet leiden."
Volgens Relics CEO Justin Dowdeswell is het bewust dat de game veel wegheeft van de Advance Wars-reeks, maar kunnen spelers wel een "Relic-twist" verwachten. Het spel heeft een singleplayercampagne met meer dan dertig missies, een online multiplayer en een map editor. De eerste trailer werd via IGN naar buiten gebracht en kan hieronder worden bekeken. De pc-game moet aankomende zomer op Steam verschijnen.
Het Britse Relic Entertainment werd vorig jaar door Sega verkocht en daarom is de studio weer geheel onafhankelijk. Onlangs gaf het bedrijf nog aan dat het zich naast klassieke games ook op kleinere spellen wil gaan richten.

De schoenen, die deel uitmaken van Nike's Air Max 1-collectie, hebben een bruine kleur en (zo te zien) 'vacht' die doet denken aan Donkey Kong. De roodgele kleur van het Nike-logo doet natuurlijk ook meteen denken aan de stropdas van de aap en het logo van de games. De schoenzolen aan de binnenkant tonen twee muntjes en een banaan weergegeven in ietwat wazige polygonen.
Het is nog niet bekend wanneer de schoenen uitkomen, al meldt SneakerNews dat ze waarschijnlijk ergens aankomend voorjaar of zomer arriveren. Zie jij jezelf al rondlopen in deze patta's?
Nintendo lijkt flink in te zetten op Donkey Kong de laatste tijd. Deze schoenen, een Switch-versie van Donkey Kong Country Returns, de opening van een Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World... nu nog een toffe nieuwe DK-platformer op de Switch 2 en het feestje is compleet!


Limited Run stelde vorig jaar reserveringen voor fysieke NES-cartridges van de games Rugrats: Adventures in Gameland en Piopow beschikbaar. De exemplaren worden op dit moment verstuurd, maar mensen die een bestelling hebben geplaatst ontvangen een e-mail van het bedrijf waarin ze gewaarschuwd worden, zo blijkt uit posts op social media.
Er is namelijk een "kleine kans" dat beide cartridges problemen hebben met spanningsregulering. Dit zou bij veelvuldig gebruik zowel de cartridge als de NES-console waarop ze worden afgespeeld kunnen beschadigen. Limited Run raadt mensen met een bestelling dan ook af om de cartridges af te spelen en in de doos te laten zitten. Het is de bedoeling dat mensen op een later moment alsnog een correct werkend exemplaar toegestuurd krijgen.
Volgens Limited Run ligt de oorzaak bij het bedrijf dat de cartridges heeft gemaakt. Dit is een ander bedrijf dan waar Limited Run normaliter mee samenwerkt. Voor de vervangende cartridges wordt wel weer het vertrouwde bedrijf ingeschakeld, en met het bedrijf dat foutieve cartridges heeft gemaakt wordt niet meer samengewerkt. Limited Run verontschuldigt zich voor de situatie.

De early access-versie van de game kwam afgelopen jaar al op Steam uit, maar vanaf 22 februari is de volledige versie dus verkrijgbaar. inclusief nieuwe content en locaties en verbeterde graphics. Hieronder kun je ook een pas uitgekomen trailer bekijken om alvast een voorproefje te krijgen.
In Carnaval Simulator ben je niet zozeer bezig met zoveel mogelijk biertjes drinken, maar met het bouwen van de meest prachtige praalwagens. Je kunt deze zelf helemaal ontwerpen en er ook mee rijden in optochten door echte Brabantse steden. Er kunnen zelfs lichtshows gemaakt worden die op het tempo van de muziek worden vertoond.
Nog anderhalve week en dan barst Carnaval los - de Wacht is de dagen alvast aan het aftellen. Mocht je nou niet in Brabant of Limburg wonen of gewoon geen puf meer hebben om er op uit te gaan om lekker te hossen, dan biedt Carnaval Simulator wellicht een goed alternatief!

De livestream is vanaf 18:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en duurt ongeveer dertig minuten. Verwacht een focus op games van Annapurna Interactive die gepland staan voor dit jaar, zoals Skin Deep, Wanderstop, To a T, Faraway, Lushfoil Photography Sim, Wheel World en Morsels. Er staan ook enkele verrassingen op de planning.
Annapurna Interactive heeft het zwaar gehad de laatste tijd. Afgelopen najaar stapte het personeel van de uitgever op nadat men er niet uitkwam gedurende onderhandelingen met de eigenaar van de uitgever, Megan Ellison.
Sowieso kun je aanstaande maandagavond eens goed gaan zitten voor gamevermaak in de vorm van livestreams, want om 19:00 uur volgt zoals je misschien al wist een nieuwe ID@Xbox Showcase.
Opmerkingen