Nachtwacht van 24 februari 2025

Live updates:

23:12Cyberpunk 2077-vervolg krijgt mogelijk meest realistische menigte ooitCyberpunk 2077 - Keanu Reeves

Dat valt te leiden uit een vacature voor een zogeheten lead encounter designer van het bedrijf. Waarin valt te lezen dat de persoon die aangenomen wordt "nauw gaat samenwerken met het systems design-team om een systeem voor de meest realistische en reactieve menigte ooit in een game te creëren".

Natuurlijk wil een vacature nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk terugkomt in een game, maar het ziet er naar uit dat de ontwikkelaar in ieder geval de intentie heeft om de random mensen die over straat lopen in het Cyberpunk-vervolg uiterst realistisch te maken. Aan het woordje 'reactieve' te zien is het daarbij de bedoeling dat deze random NPC's erg realistisch op de acties van de speler gaan reageren. We zijn benieuwd!

We wisten al enige tijd dat ze bij CD Projekt Red - naast natuurlijk The Witcher 4 - aan een vervolg op Cyberpunk 2077 werken. Ze hebben er zelfs twee nieuwe teams in Boston en Vancouver voor opgericht. Het vervolg wordt dus in de VS ontwikkeld. Maar goed, we denken dat het nog wel een flinke tijd kan gaan duren voordat we dit vervolg krijgen te zien. De focus zal de komende tijd vooral op The Witcher 4 liggen natuurlijk.

23:10Microsoft-CEO belooft 'catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'Muse

Afgelopen week deed Microsoft 'Muse' uit de doeken, een generatieve AI-technologie die voor games ingezet kan worden, bijvoorbeeld om oude spellen die niet speelbaar zijn op moderne consoles toch over te zetten. Er werden ook wat korte beelden getoond van een door AI gegenereerde versie van multiplayergame Bleeding Edge, en die beelden enthousiasmeerden gamers nou niet bepaald.

Maar AI is het huidige toverwoord bij bedrijven - en toch zeker bij Microsoft - dus natuurlijk gaat men er dik op inzetten. In gesprek met Dwarkesh Podcast (via VGC) liet de big boss bij Microsoft weten dat het de bedoeling is dat de AI-technologie voor veel games gebruikt gaat worden.

"Het is gewoon erg cool... we willen kijken of we met gameplaydata games kunnen genereren die consistent zijn en de diversiteit van een game omvatten. Waar ik erg enthousiast over ben is dat we binnenkort met een catalogus aan games komen die deze technologie gaat gebruiken, of waarmee we het gaan genereren."

Nadella herinnert zich nog het moment dat Xbox-baas Phil Spencer toonde dat hij een Xbox-controller vast had en dat Muse zijn input analyseerde en daarmee gameplaybeelden genereerde. "En het was consistent met de game. Dat was voor mij een enorm 'wow'-moment. Het is zoals de eerste keer dat we zagen hoe ChatGPT zinnen afmaakte, of we Dolly zagen tekenen. Dit is vergelijkbaar."

Tja, AI is nog altijd een erg controversiële technologie, ook binnen de game-industrie. Niet alleen zijn de meningen over of het daadwerkelijk iets moois, leuks en kunstzinnigs oplevert erg verdeeld, de angst heerst ook dat bedrijven dit vooral willen inzetten om zo min mogelijk werknemers in dienst te hoeven hebben. We zijn benieuwd wat de gevolgen gaan zijn voor Microsoft, hun games én hun ontwikkelaars...

23:08Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim'Avowed

Regisseur Carrie Patel vertelde aan Bloomberg dat de game in eerste instantie intern een "multiplayer-Skyrim" werd genoemd. In 2021 werd de ontwikkeling echter van een reboot voorzien, en daarom hebben we nu dus een singleplayer-rpg kunnen ontvangen. Iets zegt de Wacht dat onze PU-bezoekers daar heel blij mee zijn!

Overigens liet Patel daarnaast ook weten dat we in de toekomst waarschijnlijk wel meer rondom Avowed (of een eventueel vervolg) kunnen verwachten: "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed kun je nu spelen via Xbox Series-consoles en pc - en via Xbox Game Pass. Simon beloonde de game met een score van 85: "Ik ben dol op Avowed, dat uitblinkt in bijna foutloos zijn. Dat komt voornamelijk voort uit het nemen van veilige keuzes op het gebied van spelsystemen en een verhaal dat nooit grootser mag worden dan de personages zelf. De keerzijde is dat op papier zware verhaalkeuzes in de praktijk voelen als iets uit een kinderboek. Voor de een is die risicoaversie een prijs die ze niet willen betalen, ondanks dat de beloning hoogst vermakelijk schrijfwerk is. Maar omdat de rest van game voortkabbelt op comfortabel kwalitatieve hoogte, heeft de gemiddelde Obsidian-fan maar weinig te klagen."

23:06Vijftien jaar Nier wordt in april met livestream gevierd

De Wacht staat even stil bij het feit dat vijftien jaar echt voorbij zijn gevlogen - hij wist nog wel dat hij op kantoor van zustersite Gamer.nl zat en zijn toenmalige collega helemaal gek was van die ietwat vreemde actie-rpg waarbij vissen blijkbaar een hele uitdaging was. Nier was een echte culthit, en Square Enix sloeg voor vervolg Nier: Automata de handen ineen met PlatinumGames om er ook bij het grote publiek een hit van te maken.

Op 19 april om 10:00 uur 's ochtends Nederlandse tijd wordt er in ieder geval een speciale livestream via YouTube uitgezonden waarin stil wordt gestaan bij het vijftiende jubilemjaar van de franchise. We kunnen de laatste informatie over aankomende evenementen en merchandise gerelateerd aan de reeks verwachten, een miniconcert met muziek uit de games en een gesprek tussen de ontwikkelaars.

We weten het natuurlijk niet zeker, maar het zou ook zomaar kunnen dat er een nieuwe Nier-game wordt aangekondigd. Toen de franchise tien jaar bestond werd er ook een livestream uitgezonden, en daar werd NieR Replicant ver.1.22474487139 aangekondigd. Duimen dus!

Watch on YouTube

23:05Space Marine 2-makers werken aan nieuwe game rondom Hasbro-IPWarhammer 40,000: Space Marine 2

Hasbro bevestigde dat tijdens het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers (aldus Polygon). CEO Chris Cocks (niet lachen!) is in ieder geval blij met de samenwerking, "omdat ik een fan ben van de games van dit team".

We weten eigenlijk nog niets van de game. Cocks (niet lachen zei ik toch!) omschrijft het als een combinatie tussen "razendsnelle singleplayeractie en een geweldige multiplayer gemaakt met Sabers Swarm-technologie".

Hasbro heeft diverse bekende franchises in handen, waaronder de Power Rangers, G.I. Joe en Transformers. Daarbij is het ook de eigenaar van Wizards of the Coast, dat Magic: The Gathering en Dungeons and Dragons in handen heeft. Genoeg potentie dus!

23:03Sam Lake en Lucas Pope worden op GDC Awards in het zonnetje gezet

Sam Lake krijgt een Lifetime Achievement Award uitgereikt. Hij werkt al bijna dertig jaar bij Remedy en heeft cruciale rollen gehad tijdens de ontwikkeling van games als Alan Wake en het vervolg, Control en de eerste twee Max Payne-games. Wat heet: het uiterlijk van Max Payne in de eerste twee games was zelfs op hem gebaseerd, dus zijn gezicht komt je vast bekend voor.

Lucas Pope zal de Pioneer Award in ontvangst nemen. Hij heeft naam gemaakt met de geprezen indiegames Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor was hij werkzaam bij Naughty Dog, waar hij aan de eerste Uncharted-games heeft gewerkt.

De awardshow vindt op 19 maart plaats, zoals elk jaar tijdens de Game Developers Conference. Lake zal zich overigens in goed gezelschap bevinden: eerder ontvingen bekende ontwikkelaars als Shigeru Miyamoto, Hideo Kojima, Amy Hennig, Tim Schafer, Warren Spector, Sid Meier, John Carmack en John Romero al een Lifetime Achievement Award.

View post on X
View post on X

23:02Bad Trip-regisseur neemt regie van Street Fighter-film op zichStreet Fighter

Kitao Sakurai kennen we voornamelijk van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip, waarin Eric André de hoofdrol speelt. Sakurai heeft overigens ook de bizarre Eric André Show geregisseerd, en hij heeft ook meerdere afleveringen van de Twisted Metal-serie op zijn naam staan. The Hollywood Reporter heeft gemeld dat hij dus de regie van de aankomende Street Fighter-film op zich neemt.

Danny en Michael Philippou zouden eerst de regie van de film op zich nemen, maar eerder bleek al dat dit niet doorging omdat het niet uitkwam met de planning. Verdere details over de film hebben we nog niet, behalve de premièredatum van 20 maart 2026. Daarbij zou Capcom - de eigenaar van de IP - nauw betrokken zijn bij de verfilming.

Er zijn natuurlijk al vaker films (zowel live-action als geanimeerd) gebaseerd op Street Fighter verschenen. De bekendste is (in ieder geval voor de Wacht) die uit 1994 met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá in een fenomenale rol als M. Bison. In 2009 kwam trouwens ook de live-action-film Street Fighter: The Legend of Chun-Li uit.

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.