Nachtwacht van 26 januari 2025

Live updates:

23:20Phil Spencer bevestigt dat Xbox de Switch 2 gaat ondersteunen

Spencer bespreekt Xbox' toewijding aan de Switch 2 in een interview met Gamertag Radio. Het hoofd van Xbox zou vlak na de aankondiging van de Switch 2 contact hebben gehad met Shuntaro Furukawa, de ceo van Nintendo. Hij prees hem in dat gesprek voor de nieuwe console. "Nintendo, hun innovatie, wat ze betekenen voor de industrie… Ik zal hun stappen altijd toe blijven juichen", zo zegt Spencer in het interview.

Laatst gingen er al geruchten dat Xbox Game Studios werkt aan Switch 2-versies van Microsoft Flight Simulator 2024 en Halo: The Master Chief Collection. Spencers interesse om spellen voor Nintendo-consoles uit te brengen kwam daarentegen al eerder naar voren; vlak nadat de overname van Activision Blizzard werd afgerond. Hij sprak toen de wens uit om Call of Duty-games beschikbaar te maken op de Switch. Xbox heeft vanwege die overname toentertijd zelfs een afspraak gemaakt met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC), om Call of Duty minstens tien jaar lang op Nintendo-systemen uit te brengen.

In het interview met Gamertag Radio geeft Spencer aan hoge verwachtingen te hebben van de Switch 2: "Ze zijn gewoon meesterlijk in wat ze doen. De Switch was een groots succes en ik denk dat de Switch 2 dat ook gaat worden."

Xbox-games steeds vaker op andere consoles

De afgelopen jaren heeft Xbox meer ingezet op een cross-platform-strategie. Xbox-games verschijnen steeds vaker op andere consoles. Zo kwamen vorig jaar typische Xbox-games als Sea of Thieves, Pentiment en Hi-Fi Rush uit op andere platforms. Tijdens de recente Xbox Developer Direct werden bovendien grote titels aangekondigd die naast de Xbox Series X en S ook op grote concurrent PlayStation 5 verschijnen, zoals Ninja Gaiden 4 en Doom: The Dark Ages.

Naast Xbox zijn ook andere third-party-ontwikkelaars klaar om hun games naar de langverwachte Switch 2 te brengen. Volgens gamesindustrie-insider Nate the Hate werken onder meer Ubisoft, Konami en Square Enix aan nieuwe spellen of ports van bestaande titels voor Nintendo's nieuwe console.

23:19Verkoop fysieke games sinds 2021 gehalveerd in de VS

Dit blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Circana. Circana-directeur Mat Piscatella deelde op Bluesky een grafiek waaruit blijkt dat de verkoop van games in hoesjes in de afgelopen vier jaar flink is afgenomen. Ten opzichte van de bloeiperiode in 2008 is de verkoop van fysieke games zelfs met 85 procent gedaald.

Een belangrijke verklaring voor de versnelde afname in de afgelopen vier jaar is de coronapandemie. Tussen 2020 en 2022 maakten de strenge binnenblijfmaatregelen het aantrekkelijker voor gamers om spellen digitaal aan te schaffen. Tegelijkertijd speelt de verminderde activiteit van Nintendo in de markt mogelijk ook een rol. Fysieke Nintendo-games verkopen over het algemeen aanzienlijk beter dan die voor andere platforms.

Circana's data laat ook zien dat de totale verkoop van games en dlc - zowel fysiek als digitaal - sinds 2019 toeneemt. Dit betekent dat de kloof tussen fysieke en digitale verkopen dus alsmaar groter wordt.

Opvallend is dat er grote verschillen zijn tussen platforms als het gaat om de verkoop van fysieke games. In Europa wordt 64 procent van de PlayStation 5-games digitaal verkocht, terwijl dat bij Xbox maar liefst 75 procent is. Bij Nintendo is er daarentegen iets heel anders te zien: slechts 22 procent van hun spellen wordt momenteel digitaal aangeschaft.

23:18Xbox wil platformstrijd winnen op basis van "capaciteiten"Xbox

Dat zegt hij in een uitzending van Gamertag Radio. Spencer wil dat "mensen hardware kiezen op basis van de capaciteiten van die hardware en hoe dat past binnen de keuzes die ze willen maken over waar ze games willen spelen". "We willen dat onze hardware wint op basis van capaciteiten", aldus het zelfverzekerde Xbox-hoofd.

Volgens Spencer zijn games tegenwoordig stukken belangrijker binnen de industrie dan consoles. Zo zegt hij: "De meeste games waar we met zijn allen over praten worden uitgebracht op heel veel verschillende platforms. Dát zijn de games die succes hebben, dát zijn de games die bovenaan de hitlijsten staan". Ondertussen Nintendo met Mario Kart 8: am I a joke to you?

Watch on YouTube

Spencer wil consoles maken die toegespitst zijn op makers die hun games het liefst op zoveel mogelijk schermen gespeeld zien worden. Dat er aan next-gen-consoles van Xbox wordt gewerkt, is overigens ook bevestigd. Volgens Xbox-directeur Sarah Bond zou dat "de grootste technische sprong die je ooit in een hardwaregeneratie hebt gezien" moeten worden.

Ondertussen blijft het bedrijf dus wel veel meer inzetten op cross-platform-plannen dan haar concurrenten. "We gaan geen games weghouden van andere plekken om daar een slaatje uit te slaan", oordeelt Spencer in de uitzending van Gamertag Radio.

Eind vorig jaar lanceerde Xbox een campagne die hun cross-platform-strategie benadrukt, genaamd "This Is an Xbox". In een spotje laten ze zien hoe ze Xbox-games overal toegankelijk willen maken.

23:17Battlefield 6 ondergaat grootschalige playtest om rampzalige launch te voorkomen

Zowel Battlefield 5 (2018) als Battlefield 2042 (2021) beleefde namelijk zulke slechte launches, dat fans er een nare nasmaak aan hebben overgehouden. Vooral Battlefield 2042 - de eerste volledige multiplayergame uit de franchise - kreeg enorme kritiek te verduren rond de release vanwege de vele technische tekortkomingen en gebreken aan functies.

Bronnen bevestigen nu aan Insider Gaming dat uitgever EA druk bezig is om een herhaling van deze problemen te voorkomen. Zo zouden er uitvoerige playtests met gamers worden gehouden, waarmee een grote hoeveelheid data en gebruikersfeedback wordt verzameld. Er zouden zowel korte feedbacksessies als uitgebreide testspeelrondes worden georganiseerd, met als doel de game te verbeteren op basis van kritiekpunten die daaruit voortkomen. Volgens Insider Gaming zijn er nog nooit zoveel playtests uitgevoerd in de geschiedenis van Battlefield.

EA zou de ontwikkeling van de aanstaande Battlefield-game serieuzer dan ooit nemen. Zo werken er maar liefst vier studio's aan het spel: DICE, Motive, Criterion Games en Ripple Effect. Volgens geruchten zou EA ook de Battlefield Community Test Environment willen terugbrengen. Dat is een functie waarmee spelers toekomstige gameplay kunnen testen in een server die apart staat van de hoofdgame.

EA belooft grootse dingen voor Battlefield 6

Ondanks dat er nog geen releasedatum of trailer is verschenen voor Battlefield 6, belooft EA al veel grootse dingen voor het spel. Tijdens een zakelijke meeting zou het gamebedrijf hebben gezegd dat de game "innoveert" en "nieuwe wegen inslaat". Ripple Effect-baas Vince Zampella heeft daarnaast tegen de pers gezegd dat het spel teruggaat naar de kern, met potjes bestaande uit 64 spelers en de terugkeer van classes (ter vervanging van de 'specialists' uit Battlefield 2042).

Volgens Insider Gaming zijn de playtests momenteel in volle gang. EA zou de game in de komende maanden willen aankondigen. De tests zouden vooral gericht zijn op de multiplayer-modus en een free-to-play Battle Royale-optie ontwikkeld door Ripple Effect.

23:16Gesprekken over Ninja Gaiden 4 met Xbox begonnen al "zes à zeven jaar terug"Ninja gaiden 4

Er is al twaalf jaar geen nieuw hoofddeel in de Ninja Gaiden-franchise uitgebracht, maar met de komst van Ninja Gaiden 4 in de herfst van dit jaar komt daar een einde aan. Xbox heeft geruime tijd geleden een verzoek gedaan voor een nieuw Ninja Gaiden-deel en de betrokken ontwikkelaars in Japan hebben daar uiteindelijk gehoor aan gegeven. Team Ninja heeft de handen ineengeslagen met Bayonetta-maker PlatinumGames voor het spel, en Xbox Game Studios zal het uiteindelijk uitgeven.

Ninja Gaiden 4 werd deze week tijdens de Xbox Developer Direct aangekondigd. Het spel is de "nieuwe titel uit een legendarische Japanse gamefranchise" waar eerder op werd gezinspeeld in de media. De Ninja Gaiden-franchise bestaat al sinds 1988, maar het duurt vaak vele jaren voordat er een nieuwe hoofdtitel in de reeks wordt uitgebracht.

In een podcastaflevering van Gamertag Radio zegt Phil Spencer dat hij dankbaar is voor de nauwe banden die hij heeft met ontwikkelaars in Japan, waaronder met Team Ninja. Hij zou veel naar hun ideeën luisteren om ervoor te zorgen dat hij een gezonde band houdt met de Japanse makers. "Dat verdient de Xbox-gemeenschap", zegt hij.

Xbox werkt de laatste tijd sowieso veel samen met Japanse studio's. Zo komen Persona- en Yakuza-games tegenwoordig direct uit op Xbox-consoles en was het bedrijf actief betrokken bij de marketing van Metaphor: ReFantazio.

De onthulling van Ninja Gaiden 4 ging natuurlijk gepaard met een trailer, die je hieronder kunt zien. Het spel speelt zich vele jaren na Ninja Gaiden 3 af, in een futuristisch Tokio. De game draait om een nieuw hoofdpersonage: een jonge ninja genaamd Yakumo. Het bekende hoofdpersonage uit eerdere delen, Ryu Hayabusa, maakt ook zijn opwachting in het spel.

Watch on YouTube

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.