Nachtwacht van 26 oktober 2024
Live updates:
Microsoft-CEO krijgt er tientallen miljoenen bij, ondanks vele ontslagen
Microsoft heeft dit jaar duizenden medewerkers binnen de Xbox-divisie ontslagen, maar CEO Satya Nadella merkt daar zeer weinig van op zijn bankrekening.
Sterker nog, de beste man krijgt er zelfs tientallen miljoenen bij. Na het huidige financiële jaar krijgt hij 79,1 miljoen dollar uitgekeerd in cash en aandelen (via Eurogamer). Dat is maar liefst 63 procent meer dan vorig jaar. Kregen we allemaal maar zo'n salarisverhoging...
Nu zullen er genoeg heel slimme mensen zijn die deze verhoging in salaris prima kunnen onderbouwen - Microsoft groeit immers gigantisch - maar iedereen met een beetje empathie in z'n bakkes moet toch aanvoelen hoe krom dit is. De miljarden klotsen tegen de plinten en alsnog moeten meer dan 2500 medewerkers binnen de gamedivisie hun spullen pakken en krijgt de CEO er miljoenen bij.
Microsoft is inmiddels zo'n 3 biljoen dollar waard, maar dat is blijkbaar niet genoeg om studio's als Arkane Austin en Tango Gameworks binnenboord te houden. Wat een wereld...
Om de game te kunnen spelen heb je in ieder geval 16 GB RAM, tenminste een Intel Core i3 of AMD Ryzen 3 1300X en 135 gigabyte vrij ruimte op je SSD of harddrive. Wat je allemaal precies nodig hebt, zie je hieronder.
Horizon Zero Dawn Remastered werd tijdens de afgelopen State of Play aangekondigd en komt op 31 oktober uit op PlayStation 5 en pc. De remaster bevat een hoop grafische verbeteringen en meer dan tien uur aan motion capture-opnames die speciaal voor de nieuwe versie zijn opgenomen, waardoor de game er net zo goed uit moet zien als vervolg Forbidden West.
Eigenaren van de PlayStation 4-versie kunnen die voor een tientje upgraden naar de remaster. Lost kost ie veertig euro.
Nederlandser dan dit project kan het niet worden, want het origineel werd uiteraard ontwikkeld door Guerrilla Games uit Amsterdam en deze remaster wordt verzorgd door de Utrechtse studio Nixxes.
Dat heeft Sega bekendgemaakt (via Gematsu). De game is sinds gisteren uit en is dus al bij meer dan een miljoen mensen in het winkelmandje beland. Dat is lang niet gek voor een Sonic-game!
Sonic X Shadow Generations bevat aan de ene kant een remaster van Sonic Generations, de game die in 2011 verscheen ter ere van de 20ste verjaardag van onze favoriete blauwe egel en een soort verzameling is van klassieke Sonic-levels. Aan de andere kant vind je in dit pakket een compleet nieuwe game, getiteld Shadow Generations, dat qua verhaal parallel loopt aan Sonic Generations.
De game is speelbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.
Dat valt te lezen in de officiële Discord-server van de game (via Eurogamer). Een fan liet daar weten dat hij graag met Xbox-spelers zou samenspelen, maar "dat dat toch nooit zal gebeuren."
Communitymanager Twinbeard gaat daarop in. "Waarom zou dat niet kunnen gebeuren? Het is niet aan ons, maar aan Sony en Phil om het uit te vechten. Maar hypothetisch gezien zou het kunnen als beide bedrijven denken dat het ze op financieel en marketingvlak kan helpen." De bal ligt dat op vlak natuurlijk wel vooral bij Sony, geeft hij aan. "Als Sony dat niet gelooft, dan niet."
De kans dat Sony dit gaat doen, acht de wacht minuscuul. Maar het zou wel schitterend zijn, toch?
Dat heeft Blizzard Entertainment bekendgemaakt. We wisten al dat ze dat overwogen, maar het gaat dus echt gebeuren. In seizoen 14 gaat Blizzard verschillende tests draaien met potjes zes tegen zes.
De eerste begint na een week. Die test noemt Blizzard een variatie op Open Queue. Elk team van zes moet minstens één van elke rol kiezen en maximaal drie. Volgens het bedrijf moet dit allemaal teamcomposities opleveren die we nog nooit in Overwatch 2 hebben gezien. De tweede test vindt in het midden van seizoen 14 plaats en bevat de klassieke 2-2-2-compositie die we al jaren kennen.
Deze tests bestaan naast de reguliere modi, dus als je gewoon vijf tegen vijf wil spelen kan dat uiteraard nog.
Bij de releasestrategie ging het volgens de regisseur al helemaal mis. "De laatste vooraanstaande game op hun platform was Far Cry 6 in 2021", schrijft hij, doelend op de Ubisoft Store waar The Lost Crown op uitkwam. "The Crew, Mirage en Avatar kwamen in 2023 en deden het niet goed."
Dat laatste bewijst volgens Douse dat pc-gamers maar weinig trek hebben in de Ubisoft Store. Een release op Steam was volgens hem een betere oplossing geweest. "Dan was het niet alleen een succes geworden, maar dan was er waarschijnlijk ook een vervolg gekomen, omdat het team zo sterk is. Het is zo'n gebroken strategie."
Harde woorden van Scouse en daar blijft het niet bij want journalist Tom Henderson doet nog een duit in het zakje op X. "Dit is helemaal waar maar de ultieme reden dat het vervolg is geannuleerd is dat Ubisoft-leidinggevenden Metroid Dread-cijfers verwachtten bij release."
Niet op Steam uitkomen en veel te hoge verwachtingen hebben, geen al te best recept. Alle ballen op de remake van Prince of Persia: The Sands of Time dan maar...
Dat meldt de beste man op Threads. "Geweldige dag bij Rare, rondhangen met de ontwikkelaars bij hun bureaus en Everwild spelen", schrijft hij. Het is het eerste teken van leven van de nieuwe Rare-IP sinds lange tijd. We weten nog steeds bijna niks over het project, maar de game is dus in ieder geval deels speelbaar.
Everwild werd in 2019 aangekondigd en beloofde "unieke en onvergetelijke ervaringen in een magische wereld". Een jaar later bleek uit een interview met Polygon dat Rare nog niet precies wist hoe de gameplay van het spel eruit moest komen te zien. Tijdens een Xbox Showcase drie jaar geleden liet het spel nog van zien zich met een trailer en sindsdien is het weer stil.
Het spel moet ooit verschijnen voor Xbox Series X en S, Xbox One en pc.
Rare is trouwens niet de enige studio die recent een bezoekje kreeg van Phil Spencer. Hij ging ook langs bij Mojang, Arkane en Playground Games. Doet ie goed!
Opmerkingen