Nachtwacht van 31 augustus 2024
Live updates:
Op 20 november moet Stalker 2 uitkomen voor de PC en Xbox Series X/S. In een interview legt Slava Lukyanenka, de lead producer van Stalker 2, uit dat de game inmiddels best soepel draait op Xbox Series X, met op launch de inmiddels bekende Performance Mode in 60fps en Graphics Mode met wat meer grafische eye-candy in 30fps. Het team heeft echter iets meer moeite met Xbox Series S, waardoor ze nu samenwerken met Microsoft.
“The Microsoft team visited several times, providing essential expertise on what else we could do that we didn't think of. It's not over yet. Aside from Xbox Series X, we're still working on optimization for Xbox Series S. It's going well, and the Xbox team is contributing a lot. On Xbox Series X, we have two available modes. One of them is Performance Mode, where STALKER 2 is running with 60fps and slightly different graphics than in Quality Mode, which looks super awesome with all the reflections and high-resolution textures, but runs at 30fps. We are trying to achieve a similar experience on Xbox Series S by combining these two approaches. So far, we have it at 25fps-ish on the Xbox Series S, but we still have space to optimize.”
Hopelijk kan dat inderdaad dan een stabiele 30fps worden op launch. Of ze het kunstje gaan flikken kan je meteen op launch checken, mocht je Game Pass hebben.
Deze update doet namelijk helemaal niets met de optimalisatie of de verschillende modes waarin je de game kan spelen, inclusief de belachelijke Balanced Mode. In plaats daarvan is dit vooral een update voor bugfixes, maar dus niet dingen waar de framerate stabieler van wordt of iets degelijks.
Het is een flinke lijst, dus blijkbaar had dit even prioriteit. Hopelijk is er nu wat ruimte gekomen voor verdere optimalisatie? De game verdient het!
Nou, daarvoor zou de Wacht de review even afwachten, maar ontwikkelaar Kylotonn heeft er zin in en heeft zijn plannen voor maar liefst het hele eerste jaar bekend gemaakt, via een roadmap en trailer. Test Drive Unlimited Solar Crown wordt dan ook een typische live-service game, met regelmatig nieuwe updates.
De roadmap heeft vier seizoenen (duh!), waarbij we op release meteen het eerste seizoen inscheuren. Het tweede seizoen begint dan op 24 december met de Ibiza uitbreiding, gevolgd door seizoen drie op 25 maart 2025 met de Clan Wars DLC en het laatste seizoen begint in juni 2025 met nieuwe Casino content.
Tussendoor mogen we ook updates verwachten voor de standaard dingen als optimalisatie en bugfixes, maar ook betere animaties, camera-opties en de toevoeging van meer vastgoed en motoren. Check de uitgebreide trailer met de plannen hieronder.
In de eerste Frostpunk waren mods lastig, aangezien de game op een eigen in-house engine draaide. Frostpunk 2 draait echter op de Unreal Engine, die meer dan prima geschikt is voor mods en dus laten de ontwikkelaars het niet alleen toe, ze omarmen het zelfs.
Er komt dan ook officiële mod software, genaamd FrostKit. Hiermee zijn bijvoorbeeld custom maps te creëren, of zelfs hele andere modellen te gebruiken voor de bewoners, gebouwen, omgevingen, enz. FrostKit is in bèta-vorm meteen op 20 september beschikbaar en hieronder kan je kijken naar een trailer van de speciale software.
Buiten dat Mikami-san niet had verwacht dat Dino Crisis zo hoog zou scoren, is hij namelijk van mening dat er weinig ruimte is voor een remake of nieuw deel door het succes van Monster Hunter. Hij legt uit:
"I'm very surprised to hear that. The awesomeness of dinosaurs and the stuff you can do with dinosaurs, that's been kind of really nailed down by Monster Hunter in recent years. So even if I were to decide to make a remake or a new version of Dino Crisis, I don't really feel like there's a whole lot of space for that kind of game right now, just since Monster Hunter has become such a big game. But yeah, it is surprising."
Dus, zolang Monster Hunter zijn ding succesvol doet komt er sowieso geen nieuwe Dino Crisis. Kan de hoop dan eindelijk… uitsterven? Badummm-ttsss.
Tot die tijd moeten we het doen met de launchtrailer, die je uiteraard hieronder kan checken, maar er is nog meer goed nieuws te melden. Nicolas Doucet, de director van Astro Bot, heeft namelijk laten weten dat we nog voor het einde van het jaar wat DLC mogen verwachten.
“We plan to release DLC that includes playful stages and exciting speed run stages like in the previous game by the end of the year, so please look forward to it.”
Breng het, Nicolas! Astro Bot komt uit op 6 september, exclusief voor de PS5. Enjoy, en tot de volgende!
Opmerkingen