Nachtwacht van 4 oktober 2024

Live updates:

22:53Overstap naar PlayStation voelde als vreemdgaan voor Final Fantasy-bedenker

Hironobu Sakaguchi, de bedenker van de Final Fantasy-reeks, zegt in een interview dat de overstap van Nintendo naar PlayStation dertig jaar geleden voor hem voelde als “vreemdgaan”. In plaats van uit te komen op de Nintendo 64, werd Final Fantasy 7 een exclusieve titel voor de PlayStation.

In een interview met OneMoreGame erkent Sakaguchi dat hij zich niet altijd comfortabel voelde bij de overstap. “Als ik terugkijk op mijn carrière, besef ik dat een groot deel van mijn begin te danken is aan de NES en Nintendo. Zonder de NES zou niets van dit alles mogelijk zijn geweest, maar toen ben ik vreemdgegaan tegenover Nintendo en ben ik naar PlayStation gegaan,” legt hij uit. Hoewel de overstap aanvankelijk riskant lijkt, blijkt het een groot succes te worden. Final Fantasy 7 helpt PlayStation om zich te vestigen als een belangrijke speler in de industrie.

Met de eerste zes games uitgebracht op de NES en SNES is Nintendo aanvankelijk de thuishaven van de Final Fantasy-reeks. Tijdens de ontwikkeling van Final Fantasy 7 besluit Square Enix echter te switchen naar Sony’s PlayStation. Dit komt vooral door de betaalbaarheid en opslagcapaciteit van de cd-roms die PlayStation gebruikt, in tegenstelling tot de dure cartridges van de Nintendo 64. Sakaguchi benadrukt echter dat, ondanks de overstap, beide bedrijven essentieel zijn voor zijn carrière. “Of het nu Nintendo of Sony is, ik denk dat beide bedrijven een groot deel van mijn verhaal vertegenwoordigen,” zegt hij.

Sakaguchi praat in het interview ook over Fantasian Neo Dimension, een spel dat hij mogelijk zijn laatste noemt. Oorspronkelijk gelanceerd voor Apple Arcade, komt het spel op 5 december ook naar de Nintendo Switch, PlayStation, Xbox Series X/S en pc. Hij zegt dat het voelt als een “grote middelbare schoolreünie” om Fantasian te zien op de platforms die zijn hele carrière hebben beïnvloed.

Watch on YouTube

22:44Makers Mario + Rabbids en Red Dead Redemption starten nieuwe studio Day 4 Night

De Wacht moet toegeven: er zitten weliswaar konijnen in Red Dead Redemption, maar een samenwerking tussen de makers van Red Dead en Mario + Rabbids had hij niet snel verwacht. Toch komen deze twee werelden nu samen met de oprichting van een nieuwe studio: Day 4 Night. De studio wordt geleid door Christian Cantamessa (Red Dead Redemption, Shadow of Mordor, Perfect Dark) en Davide Soliani (Mario + Rabbids, Just Dance). Andere teamleden, afkomstig van Ubisoft Milaan, werkten eerder aan titels als Ghost Recon en Star Wars Outlaws. Het eerste project van de studio belooft een compleet nieuwe IP te worden.

"Toen ik aan het begin van mijn carrière verliefd werd op videogames, zag ik de kracht van dit medium om verhalen te vertellen die nog nooit eerder waren verteld en werelden te creëren die mensen konden veranderen," aldus Cantamessa. "Day 4 Night is een terugkeer naar die innovatieve geest, naar onschuld en onbegrensde creativiteit."

Soliani voegt daaraan toe: "Wat we bij Day 4 Night creëren, weerspiegelt alles wat ik ooit als speler heb willen ervaren – vreugde, avontuur, poëzie, actie, verwondering en het plezier van samenwerken met vrienden. Het is een wiegelied voor mijn ziel en een serenade aan onze industrie, aan de magie en de waanzin van het creëren van werelden vanuit niets." De Wacht krijgt bijna traantjes in zijn ogen van deze uitspraak.

Het team werkt vanuit kantoren in Los Angeles en Milaan. De pitch van Day 4 Night pmaakte indruk op Maria Park, hoofd van corporate development bij Krafton. "De visie van de game is origineel en creatief, wat het een perfecte match maakt voor de studio's die we willen ondersteunen," zegt ze.

Ed Fries van 1Up Ventures vult haar aan: "Als je veel pitches ziet, is het altijd geweldig als je een volledig nieuw en origineel idee hoort. Dit was zonder twijfel het meest creatieve dat we in lange tijd hebben gezien." Wat de nieuwe game precies inhoudt, is nog niet bekendgemaakt aan het grote publiek.

22:37Bepaalde items slechts beperkt beschikbaar in het Nintendo Museum

In de hoop op doorverkopen tegen te gaan, kondigt het museum in een tweet aan dat de verkoop van enkele hebbedingetjes beperkt zal worden. Het gaat onder andere om een collectie sleutelhangers in de vorm van Nintendo-consoles en grote kussens die eruitzien als Nintendo-controllers.

Volgens VGC staan er op de online marktplaats Mercari al meer dan duizend advertenties online voor producten uit het Nintendo Museum, waarbij de meest gewilde items, zoals de grote Wiimote-kussens, voor meer dan 215 dollar worden verkocht. Bonus Stage, de winkel van het museum (en niet te verwarren met ons eigen Bonuslevel) verkoopt allerlei memorabilia ter ere van de geschiedenis van het bedrijf, waaronder T-shirts, mokken en andere Nintendo-gerelateerde snuisterijen.

Het Nintendo Museum is gebouwd in de voormalige Ogura Plant in Uji. Het gebouw, in een stadje dichtbij Kyoto, werd oorspronkelijk in 1969 gebouwd om Hanafuda-kaarten te maken. Nintendo gebruikte de voormalig fabriek ook om kapotte producten van klanten te repareren. Nu wordt het gebouw dus gebruikt voor verschillende tentoonstellingen die de hardware van Nintendo door de jaren heen tonen, evenals hun meest bekende spellen.

22:31Laatste YouTube-video van Sakurai komt binnenkort online

In een tweet kondigde de regisseur aan dat de laatste reguliere aflevering op 15 oktober online zal komen. Hij maakte echter ook bekend dat er nog een speciale finale-aflevering komt. Daarover maakt hij in de toekomst meer bekend. De Wacht heeft het YouTube-belletje van zijn kanaal in ieder geval al aangezet.

Sinds 2022 runt de gamedesigner zijn eigen YouTube-kanaal, genaamd Masahiro Sakurai on Creating Games, waar hij tips over gameontwerp deelt. Op het moment van schrijven telt zijn Japanse kanaal meer dan 610.000 abonnees en het kanaal met Engelse ondertiteling 585.000 abonnees.

Eerder dit jaar kondigde Sakurai op sociale media aan dat hij het kanaal na twee jaar video's maken zou afbouwen. Ondanks dat hij in 2022 aangaf semi-gepensioneerd te zijn na de release van de laatste dlc voor Super Smash Bros. Ultimate, liet Sakurai weten dat hij voorlopig nog steeds games maakt.

"Wat mij betreft; ik ben voorlopig nog bezig met het maken van games, maar ik heb ook nog dit YouTube-kanaal," zei Sakurai. "Voordat ik hiermee begon had ik nog nooit zoiets gedaan, dus in zekere zin kun je zeggen dat ik niet precies stil heb gezeten."

Super Smash Bros. Ultimate kwam uit in december 2018 en kreeg een uitgebreide reeks dlc's, waaronder dertien nieuwe personages over een periode van drie jaar, waarmee het uiteindelijke aantal vechters op 89 uitkwam.

22:21Stalker 2-studio maakt documentaire over het ontwikkelen tijdens de Russische invasieStalker 2: Heart of Chornobyl

De Oekraïense studio zou de game oorspronkelijk eind 2022 uitbrengen, maar toen Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel, werd de ontwikkeling stilgelegd. Door de invasie moesten sommige ontwikkelaars verhuizen naar een nieuw kantoor in Tsjechië. Deze verhuizing, gecombineerd met de voortdurende aanvallen van Rusland, zorgde voor meerdere vertragingen tijdens de ontwikkeling van de game.

Toch staat de release van de game nu gepland voor 20 november. De vandaag uitgebrachte documentaire, War Game: The Making of Stalker 2, werpt licht op de laatste jaren van de ontwikkeling. De documentaire is gemaakt in samenwerking met Xbox en is geregisseerd door Andrew Stephan, die eerder ook de vier uur durende Xbox-documentaire Power On regisseerde.

Watch on YouTube

“Deze film gaat niet alleen over de moeilijkste game-ontwikkeling aller tijden,” zegt Stephan in een verklaring. “Het gaat over veerkracht en de onbuigzame menselijke geest in het aangezicht van onvoorstelbare uitdagingen. Het gaat over de waarde van creatie in een tijd van vernietiging, een uitdagende daad van iets betekenisvols maken in het licht van tegenspoed.”

Stalker 2-creatief directeur Mariia Grygorovych voegt daaraan toe: “Persoonlijk is Stalker 2 de grootste en meest complexe videogame in mijn leven. Het was vanaf het begin ambitieus, maar het bleek een ultieme uitdaging op zichzelf te worden.” Ze legt verder uit: “Het is extreem belangrijk en extreem persoonlijk, en het is een game gemaakt onder de meest stressvolle omstandigheden. Dat omvat de pandemie, verhuizing, cyberaanvallen en, bovenal, de oorlog die ons thuisland verscheurt.”

22:15'Ubisoft werkt aan co-op-modus voor Assassin's Creed Shadows'Assassin's Creed Shadows

Dit meldt Insider Gaming. Volgens de website draagt de co-op-modus de codenaam League. Hoewel er nog geen exacte releasedatum voor de co-op-modus bekend is, zou de ontwikkeling ervan al lang voor het recente uitstel van de game zijn begonnen. De verschuiving van de releasedatum naar 14 februari 2025 zou dus niet te wijten zijn aan deze modus.

Details over de co-op-modus zijn nog schaars, maar aangezien Shadows twee hoofdpersonages heeft, is het aannemelijk dat één speler de rol van Naoe aanneemt en de andere Yasuke bestuurt. Daarnaast gaan er geruchten dat Assassin's Creed Invictus, een nog niet officieel aangekondigde titel, volledig gericht zou zijn op multiplayer. Er wordt zelfs gesuggereerd dat deze game deels geïnspireerd is door Fall Guys.

Assassin's Creed Shadows volgt het verhaal van de Japanse shinobi Naoe en de samoerai Yasuke. Spelers kunnen kiezen met welk personage ze spelen en op elk moment tijdens het spel van personage wisselen. Naoe lijkt zich vooral te richten op parkour en stealth, terwijl Yasuke een krachtige krijger is.

De game speelt zich af in het Japan van de zestiende eeuw, tijdens de Sengoku-periode, een tijd van oorlog en binnenlandse onrust. De spelwereld doorloopt vier verschillende seizoenen, die zowel de omgeving als de gameplay beïnvloeden.

Assassin's Creed Shadows wordt op 14 februari 2025 uitgebracht voor PlayStation 5, Xbox Series X/S, pc (Steam, Ubisoft Store, Epic Games Store), Mac (Mac App Store) en Amazon Luna.

22:10Update Star Wars Outlaws heeft meer dan 100 verbeteringenStar Wars Outlaws

Een belangrijk deel van de update richt zich op de stealth-gameplay. Vijanden zullen minder snel spelers opmerken, de verdeling en beweging van npc's en patrouilles zijn aangepast, en de third person view is geoptimaliseerd om gemakkelijker sluipen. Daarnaast worden nuttige objecten in de omgeving nu gemarkeerd om spelers op weg te helpen en is een bug opgelost waarbij spelers vast kwamen te zitten tijdens een hyperjump naar Kijimi.

De speeder-view ook is aangepast met een vergroot gezichtsveld en er zijn verbeteringen aangebracht als de speeder botst met de omgeving. Dit zou de algehele ervaring soepeler moeten maken voor spelers die van snelheid en beweging houden in het spel.

Qua prestaties zou je een lichte verbetering moeten merken, vooral met minder stotterend beeld. Hoewel geen grote sprongen in prestaties te verwachten zijn, blijkt uit tests op een NVIDIA RTX 4090 dat de framerate op 4k met dlss 3 Quality Mode en Frame Generation consistent boven de 70fps blijft, zelfs met ultra-instellingen. Bij gebruik van RTXDI Ultra daalde de framerate soms tot 64fps.

Update 1.2 bevat meer in totaal meer dan honderd fixes, aanpassingen en verbeteringen, waaronder verbeterde visuele details zoals omgevingslandschappen, planten en npc-uiterlijk.

De Wacht hoopt dat dit een stap in de goede richting is voor de game. In de onderstaande video kwamen Tjeerd en Jacco tot de conclusie dat de game beter is dan de meeste mensen denken.

Watch on YouTube

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.