Ubisoft over Stop Killing Games: 'Het is een probleem waar we aan werken'
PU.nl
Nieuws

Ubisoft over Stop Killing Games: 'Het is een probleem waar we aan werken'

Het bedrijf benadrukt echter dat software uiteindelijk uit de tijd raakt

Ubisoft-ceo Yves Guillemot heeft tijdens een gesprek met investeerders gereageerd op het Stop Killing Games-initiatief.

Onlangs haalde Stop Killing Games meer dan een miljoen handtekeningen op - en inmiddels is de teller al de 1,4 miljoen handtekeningen voorbij. De petitie is een oproep naar de Europese Commissie om wetgeving te creëren die ervoor zorgt dat games niet zomaar meer stoppen met werken door keuzes die de ontwikkelaars of uitgevers maken. Dit gebeurde recentelijk bijvoorbeeld met Ubisoft-racegame The Crew.

Ubisoft-ceo Yves Guillemot werd tijdens een recente meeting dan ook aan de tand gevoeld over zijn mening over dit initiatief (via Game File). Hoewel de topman vooral uitlegde dat software na verloop van tijd mogelijk stopt met werken, gaf hij wel aan dat Ubisoft naar oplossingen zoekt.

"Wat de petitie betreft: we opereren in een markt", zo stelde Guillemot. "Telkens wanneer we een game uitgeven, ondersteunen we die veelvuldig. We zorgen er ook voor dat het spel 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk is. We bieden ook informatie over de game en hoelang het gespeeld kan worden. Spelers en consumenten worden gewaarschuwd dat de game uiteindelijk stopgezet kan worden."

De eerste The Crew is zoals gezegd een voorbeeld van een Ubisoft-game die niet meer speelbaar is, al heeft het bedrijf wel de komst van een offline modus beloofd voor het vervolg. "Het is dus een probleem waar we aan werken. Dit probleem speelt echter niet alleen bij Ubisoft. Alle game-uitgevers zitten met dit probleem."

"Je biedt een service, maar niets staat vast en uiteindelijk kan de game stopgezet worden. Niets is voor altijd. We doen ons best om ervoor te zorgen dat dingen zo vlekkeloos mogelijk verlopen voor spelers en consumenten, want natuurlijk kunnen we games niet voor altijd blijven ondersteunen. Maar het is een probleem waar we aan werken. Het is een probleem waar heel de industrie aan werkt, om de impact voor spelers te minimaliseren."

Guillemot trok ook een vergelijking met andere software: "Uiteindelijk kunnen services stopgezet worden, omdat de software verouderd is. Veel tools zijn tien of vijftien jaar later niet meer nodig of beschikbaar. Daarom geven we een nieuwe versie uit, zodat je versie twee en drie hebt. Maar dit is inderdaad een ingrijpend probleem, en we werken er aan."

Onlangs reageerde de Europese lobbygroep Video Games Europe kritisch op het Stop Killing Games-initatief. Volgens de organisatie zou het bedrijven heel veel geld kosten om games die specifiek voor online gameplay zijn gemaakt aan te passen om ze geschikt te maken voor offline speelsessies.

Stop Killing Games schiet volgens PU-redacteur Willem z'n doel voorbij, zo stelt hij in een afgelopen weekend online gekomen column: "Stop Killing Games presenteert hun argument op een directe en soms bijna agressieve manier. Aanhangers op YouTube claimen dat uitgevers ‘jouw games kunnen afpakken’, en het initiatief zet zelf de toon met de beschuldiging dat uitgevers games ‘vermoorden’. Dat is bewust provocerend om de aandacht te trekken, maar werkt daarmee ook een bepaald gedrag in de hand."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou