Intels 7 nm chips starten massaproductie in tweede helft 2022
Gamer.nl
Nieuws

Intels 7 nm chips starten massaproductie in tweede helft 2022

Processorgigant Intel verzekert dat het 'Intel 4'-procedé (7 nm) gereed is om in de tweede helft van 2022 en masse geproduceerd te worden.

Intel zou de belofte verkondigd hebben tegenover bronnen van DigiTimes. De tape-in van de eerste 7 nm chips vond vorig jaar al plaats; inmiddels zouden de wafers gereed moeten zijn om in massaproductie te treden. Sinds de eerste tests is het procedé wel omgedoopt wat betreft naamgeving: dezelfde 7 nm node heet tegenwoordig 'Intel 4'

Intel 4 wordt gebakken met behulp van EUV-lithografie, waardoor transistoren nog dichter op elkaar geplaatst kunnen worden en de aandrijfstroom makkelijker te verhogen is. In een recent symposium claimde Intel dat het nieuwe procedé zeker 20 procent meer prestaties boekt dan Intel 7 (10 nm), op dezelfde wattages. 

©GMRimport

Daarnaast zou Intel met de komst van Intel 4 ook vaker experimenteren met de terugkeer van de Foveros-technologie, waarin meerdere procedés op elkaar gestapeld kunnen worden. Zowel de 7 nm dichtheid als het (her)introduceren van chiplet-technologie vormen de basis van de Meteor Lake-generatie; de eerste reeks processoren die gebruik zal maken van Intel 4.

Voordat Meteor Lake inslaat, dient eerst Raptor Lake nog gelanceerd te worden als Intels dertiende Core-generatie. Raptor Lake draait net als het voorgaande Alder Lake op het Intel 7-procedé (10 nm) en staat op de planning voor later in 2022. Van het daaropvolgende Meteor Lake wordt verwacht dat het mogelijk in 2023 al diens intrede kan doen, hoogstwaarschijnlijk wordt daarvoor ook een nieuwe LGA2251-socket geïntroduceerd.

Eerder dit jaar liet Intel weten ook flink te investeren in de Europese Unie. Onder meer de bestaande Intel-fabriek in Ierland zou uitgebreid worden met een investering van 12 miljard euro, waardoor de locatie op korte termijn ook Intel 4-chips in Europa kan produceren. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch-systeemupdate voert ook veranderingen aan avatarillustraties door
Gamer.nl
Nieuws

Switch-systeemupdate voert ook veranderingen aan avatarillustraties door

Kleine wijzigingen aan Mario-, Donkey Kong- en Pikmin-avatars

De systeemupdate voor de Nintendo Switch die eerder vandaag is uitgekomen geeft ook een nieuw design aan diverse avatars waar spelers uit kunnen kiezen.

Switch-eigenaren kunnen uit diverse illustraties gebaseerd op Nintendo-personages kiezen voor hun profielavatar. Het blijkt nu dat met de recente systeemupdate zeventien van die illustraties van een update zijn voorzien. Het gaat voornamelijk om illustraties gebaseerd op de Mario- en Pikmin-franchises.

Hieronder zijn de verschillen te zien. Daarbij is duidelijk dat de designs voor de Pikmin-avatars nu gebaseerd zijn op Pikmin 4 in plaats van Pikmin 3, en dat Donkey Kong er ook meer uitziet als zijn huidige evenbeeld in Mario Kart World. Diverse items uit de Mario-games ogen nagenoeg gelijk, met hele minimale verschillen.

Eerder vandaag viel er al te lezen over de nieuwe Switch-systeemupdate. De update voegt onder andere GameShare toe, waardoor mensen draadloos hun games met nabije Switch-eigenaren kunnen delen om bepaalde spellen samen te spelen. Het is nu ook mogelijk om meerdere savedata tegelijk te transferen. De icoontjes van de eShop en de Switch News-app op het thuisscherm zijn veranderd, en systeemsettings kunnen via het systeemmenu van de Switch naar de Switch 2 (die op 5 juni uitkomt) gekopieerd worden. Daarbij kan er ook een systeemtransfer naar een server van Nintendo worden gedaan, zodat de huidige Switch al verkocht kan worden voordat de Switch 2 wordt aangeschaft.

Ook is het Virtual Game Card-systeem toegevoegd. Daarmee kunnen spelers er voor kiezen om digitaal aangeschafte games in deze virtuele gamecartridges te veranderen, waardoor men deze games weer 'uit' het systeem kan halen om het 'in' een ander Switch systeem te stoppen. Ook kunnen Virtual Game Cards - oftewel digitale spellen - uitgeleend worden aan mensen uit een Nintendo Account-familiegroep.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld
Gamer.nl
Nieuws

De geschiedenis van de Sonic-racegames in beeld

Sega heeft een video uitgebracht waarin de geschiedenis van de Sonic-kartracers in beeld wordt gebracht. Daarnaast worden er nieuwe beelden van het aankomende Sonic Racing Crossworlds getoond.

In 'The History of Sonic Racing' geeft YouTuber Sam's Procrastination Station namens Sega een geschiedenislesje in de diverse Sonic-racegames, met onder andere Sonic R en Sonic Riders. Verderop in de video staat gameplay van het aankomende Sonic Racing Crossworlds centraal, en zijn er diverse tracks te zien, waaronder parcoursen gebaseerd op Windmill Isle en Cool Edge (uit Sonic Unleashed), White Cave (uit Sonic Riders) en Starlight Carnival (uit Sonic Colors).

Sonic Racing Crossworlds werd afgelopen december tijdens The Game Awards aangekondigd. In de game kunnen spelers met hun karts en hooverboards tijdens het racen in verschillende dimensies verzeild raken via zogeheten Travel Rings.

Sonic Racing Crossworlds komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, Steam en Epic Games Store. Een releasedatum is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!