Kenner voorspelt kleinere chip voor AMD's zwaarste RDNA 3-gpu
PU.nl
Nieuws

Kenner voorspelt kleinere chip voor AMD's zwaarste RDNA 3-gpu

Volgens een betrouwbare ingewijde binnen de hardware-industrie is AMD's zwaarste RDNA 3-gpu kleiner dan voorheen verwacht: het grafische component zou slechts 350 mm² bedekken.

De claim over de grootte kwam voort uit een Twitter-discussie over AMD's nieuwe RDNA 3-videokaarten (Radeon RX 7000). Waar velen verwachtten dat de nieuwe chips zouden groeien in grootte, stelt de bekende hardware-lekker @greymon55 het tegenovergestelde voor het Navi 31-vlaggenschip. 

In ieder geval het grafische component op opvolger van de Navi 21-gpu zou flink krimpen: van 520 mm² naar 350 mm². Naast de zogeheten 'Graphics Complex Die' (GCD) bestaat de Navi 31-gpu ook nog uit zes 'Memory Complex Dies' (MCD), die in dit geval bovenop elkaar gestapeld zouden worden.

De krimp van de chip wekt wel vragen op. Met de overstap naar het kleinere 5 nm-procedé van TSMC kan AMD meer rekenkernen op minder oppervlak bakken, maar de beloofde 12.288 kernen (een drievoud van Navi 21) klinken op 350 mm² mogelijk wel erg ambitieus. 

De evenals bekende ingewijde @Kepler_L2 meent daar een reden voor te kennen. Per eerdere aanpassingen in AMD's Linux-drivers werd bekend dat AMD mogelijk veroudere chiparchitecturen ruimt. Voor zaken als het interconnectieve xGMI en 'Global Data Share' (GDS) heeft AMD al langer nieuwere of betere alternatieven; door de ontstane 'bloat' weg te strippen wint AMD weer ruimte op de chip. 

AMD heeft vooralsnog weinig details verklapt over de eerste RDNA 3-gpu's, afgezien van enkele globale beloftes per businesspresentatie. Naast de introductie van het 5 nm-procedé en meer chiplet-ontwerpen ligt ook een 'next-gen' Infinity Cache en een geoptimaliseerde graphics-pijplijn in het verschiet. 

Daarnaast gaf AMD toe dat de nieuwe RDNA 3-gpu's meer stroom verbruiken. Daarbij werden geen concrete cijfers genoemd, maar een AMD-woordvoerder claimde wel dat RDNA 3-videokaarten sowieso een beter rendement hebben dan Nvidia's nieuwe Ada Lovelace-kaarten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!