Days Gone Remastered op PS5 is onnodig, maar toch gewenst
PU.nl
Reviews

Days Gone Remastered op PS5 is onnodig, maar toch gewenst

De hoop op een vervolg op Days Gone is al ruim vervlogen, al is de remaster van het origineel een mooie troostprijs. Misschien krijgt deel twee alsnog groen licht als dit een succes wordt? Een gamer mag dromen.

Days Gone was nooit zo hoogstaand als andere verhalende PlayStation-toppers als Uncharted, God of War of Horizon. Op de een of andere manier miste de plot een zekere diepgang en een flinke polijstbeurt wat betreft gameplay. De haat die Days Gone kreeg op release is echter ook weer niet terecht, want zelfs nu nog is de game de moeite waard om te spelen, zeker in deze remaster.

Niet het grote succes

Om eerlijk te zijn zag ik de remaster van Days Gone voor een lange tijd niet aankomen en zelfs nu ik de game gedeeltelijk opnieuw heb gespeeld begrijp ik de keuze om een nieuwe versie van Days Gone uit te brengen niet helemaal. In de eerste plaats omdat ontwikkelaar Bend Studio nooit heeft ontkent dat de game niet het grote succes is geworden waar de studio op hoopte en Sony op rekende. Dat er toch opnieuw geld in wordt gepompt voor deze remaster is opmerkelijk, tenzij er stiekem toch plannen zijn meer te doen met de franchise.

Misschien nóg gekker is het feit dat het origineel eigenlijk helemaal geen remaster nodig had. Zeker op PlayStation 5, waarop je de van origine PS4-game al in 60 frames per seconde kan spelen, draait Days Gone als een zonnetje. De game mag dan inmiddels zes jaar oud zijn, maar vooral de hordes zombieachtige Freakers blijven indrukwekkend. Days Gone Remastered zou ik dan ook absoluut onnodig noemen, maar óók gewenst.

Watch on YouTube

High-end pc

Vooral op de PlayStation 5 Pro wordt het al snel duidelijk dat we te maken hebben met een soort high-end pc-versie die lekker gepolijst aanvoelt. Het is bijvoorbeeld acuut duidelijk dat de draw distance hoger ligt, waardoor er minder pop-up zichtbaar is en details in de verte langer hun hoogste kwaliteit textures behouden.

Ook de lichteffecten zijn flink verbeterd en ogen natuurlijker. Dit komt door een geheel nieuwe ‘sky simulation’-techniek. Hierdoor heeft de virtuele zon meer impact en krijgt de hele spelwereld een andere belichting. Tot slot lijkt de resolutie af en toe wel native 4K te zijn, zelfs als de game intern niet eens in de buurt komt van deze resolutie. Lang leve PSSR!

Downsampling

Days Gone is op de reguliere PlayStation 5 in de inmiddels bekende Quality- of Performance-modi te spelen. In Quality-modus draait de game op 30 frames per seconde in een native 4K-resolutie. Performance houdt 60 fps aan met een resolutie van 1440p. Tot zover geen verrassingen, maar op de PS5 Pro zijn de opties een stuk interessanter.

Daar kun je ook kiezen voor Quality, die wederom draait op 30 fps, maar dan met een interne resolutie van maar liefst 2880p, wat via ‘downsampling’ naar beneden wordt geschaald naar 4K. Dit ziet er belachelijk scherp uit op je 4K-televisie. Het is de downgrade naar de lagere framerate wat mij betreft nog steeds niet waard, maar als je ongevoelig bent voor 30 fps is het absoluut een feestje.

De Performance-modus draait ook op de PS5 Pro in 60 fps, maar dan in 1800p in plaats van 1440p op de PS5. De game oogt dan ook een stukje scherper op de PS5 Pro, al is het verschil niet groot. Je ziet het vooral in snel bewegende beelden en niet zozeer wanneer je stilstaat.

Enhanced-modus

De ster van de show is echter de Enhanced-modus, die alleen beschikbaar is op PS5 Pro. De game draait dan in 60 frames per seconde met een interne resolutie van 1584p. Je zou denken dat dit een downgrade is ten opzichte van de Performance-modus, maar hierbij wordt PSSR gebruikt om de boel te upscalen naar 4K. Het resultaat is verbluffend goed, met een resolutie die echt richting de 4K oogt en vooral zeer stabiel is. Op kleine details zoals grassprietjes werkt PSSR nog steeds niet helemaal perfect, maar voor negentig procent van de game werkt het als een malle.

De Enhanced-modus is dé manier om Days Gone te spelen en vergelijkbaar met de pc-versie in de hoogste settings. Binnenkort komt er echter ook nog een 40 fps-mode met VRR-ondersteuning beschikbaar via een patch. Dit zou ook weleens een zeer goede optie kunnen worden.

Achthonderd Freakers

Mocht je de game nog niet hebben gespeeld op de PS4 of pc, dan is Days Gone Remastered absoluut de beste en meest complete versie. Alle content uit het origineel is uiteraard aanwezig, maar je kan jezelf nu ook extra uitdagen met de nieuwe Speedrunner- en Permadeath-opties. Als kers op de taart kan je los gaan tegen de grootste hordes ooit in de game, in de Horde Assault Mode. Deze kunnen nu bestaan uit maar liefst achthonderd Freakers, waar de game het eerst moest doen met ‘maar’ vijfhonderd zombies.

De PS5 Pro doet er nog een schepje bovenop met de toevoeging van PSSR-upscaling, die in dit geval goed z’n werk doet. De game speelt beter dan ooit en ziet er opnieuw gelikt uit, waardoor zelfs een nieuwe playthrough de moeite waard is. Hopelijk doet iedereen dat ook massaal, dan is een nieuw deel in de toekomst misschien toch nog een optie.

Days Gone Remastered is nu beschikbaar voor PlayStation 5. Mensen die de PS4-versie in het bezit hebben kunnen voor 10 euro upgraden. Diverse grafische verbeteringen en toegankelijkheidsopties zijn gratis te downloaden voor de pc-versie van Days Gone, maar voor de nieuwe gamemodi moeten pc-spelers de Broken Road-dlc van 10 euro aanschaffen.

Uitstekend
Conclusie

Een remaster van Days Gone was nog niet echt nodig, maar het resultaat is over het algemeen indrukwekkend, zeker op de PS5 Pro. En als dit betekent dat de deur naar een eventuele opvolger weer op een kiertje staat kunnen we dit alleen maar toejuichen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!