rpg
geschiedenis
bethesda
fallout
elderscrolls
bioware
baldursgate
planescapetorment

De geschiedenis van de RPG

Geplaatst: 16 december 2014 om 14:21Aangepast: 17 december 2014 om 13:59
De decembermaand is een prachtige maand om nostalgisch terug in de tijd te gaan. Onze eigen Alie schreef afgelopen weekend al een dikke feature over de geschiedenis van de MMO, en nu neemt Steven jullie mee in de geschiedenis van een van de mooiste gamegenres die er is - de RPG.

Om te voorkomen dat jullie zes uur uit moeten trekken om dit artikel door te werken heb ik het beknopt gehouden, dus mocht je na het lezen toevoegingen hebben, of heb games gemist die je een eervolle plek wil geven, knal het in de comments! Deze feature gaat trouwens over de geschiedenis van de Westerse RPG. Check hier de feature over de geschiedenis van de MMO van Alie! 

 

In den beginne

De spellen die ten grondslag liggen aan de huidige RPG's zijn de wargames, die al sinds de 19e eeuw gespeeld worden. Hierbij strijden spelers vaak tegen elkaar op een manier die je met het huidige RISK kan vergelijken. Het spel Diplomacy is een van de bekendste wargames, en wordt nu nog steeds veel online gespeeld. In de jaren '60 en '70 werden deze spellen enorm populair en werden woonkamers (zolang je geen hippie was) de plek om bloederige veldslagen uit te vechten.

In 1971 kwam een van de voorvaderen van de huidige RPG's in beeld, de Amerikaan Dave Arneson. Hij bedacht een fictionele wereld genaamd 'Blackmoor', waarin een rollenspel gespeeld kon worden. Het was afgeleid van een middeleeuwse wargame en basisprincipes als hit points, experience points, armor class en het levelen van personages werden hierin voor het eerst gebruikt. Leuk detail: in de eerste versies van dit spel werd combat nog uitgevochten door rock, paper, scissors te doen. Blackmoor was het spel dat uiteindelijk zou doorgroeien tot de meest invloedrijke RPG-serie ooit: Dungeons and Dragons.

 

Dungeons and Dragons 

De eerste versie van Dungeons and Dragons kwam in 1974 uit en kreeg vrij snel een fanatieke groep fans. In deze tijd kwamen er allerlei rip-offs van D&D uit (Tunnels & Trolls, really?), maar werden er ook roleplaying games met andere backdrops gemaakt zoals sci-fi en superheldenwerelden. Hoewel deze spellen minder populair waren, bleven spellen als Traveller voor lange tijd een groot alternatief voor D&D. 

Ik speel zelf sinds al een tijdje met enige regelmaat D&D, en de vraag die ik er het meeste over krijg is "Wat doe je dan eigenlijk?". Dat is ook niet raar, van buitenaf ziet het er retesaai uit. Maar dat is het niet! Daarom een korte uitleg.

 

In Dungeons and Dragons speelt iedereen een personage met een klasse als Warrior, Monk, Priest, etc. De spelleider - die Dungeon Master wordt genoemd - is een verhalenverteller die als een soort godheid de fictionele spelwereld beheerst. De spelers bepalen wat hun personages doen en gaan op quests, hebben interacties met npc's en elkaar, lossen puzzels op en knokken met monsters. Gebeurtenissen in het spel worden vaak bepaald door het rollen van een dobbelsteen. De Jip en Janneke versie: Probeer je iemand te slaan met je zwaard? Dan rol je een 1d20 (twintigzijdige dobbelsteen). De uitkomst hiervan wordt vergeleken met de Armor Class van de persoon die je probeert te raken. Is de uitkomst van jouw dobbelsteen hoger dan die AC, dan raak je. Hierna rol je een andere dobbelsteen om te kijken hoeveel schade je doet en het getal dat je dan rolt gaat van de HP van je tegenstander af.

De hele wereld loopt op dit soort principes: de kans die je hebt om monsters tegen te komen, de kans dat je door hebt dat iemand tegen je liegt, hoe goed het lukt om een spreuk uit te voeren; alles is afhankelijk van deze dobbelstenen. Je character specialiseert zich in skills door er punten in te steken, en deze punten geven je bonussen op het rollen met je dobbelstenen. Kijk dit filmpje om een idee te krijgen:

Enter the computer

In de jaren '70 werden de eerste computer-RPG's (CRPG) gemaakt zoals Dungeon, pedit5 (eerste dungeon crawler) en dnd (eerste eindbazen). Deze games gebruikten de regels van D&D, al speelde al het dobbelsteenrollen zich hier achter de schermen af. Weinig mensen hadden toegang tot de computers waar deze games op verschenen, dus erg populair waren ze nog niet. In de jaren '80 verspreidde D&D zich over de hele wereld, en werden role playing games overal gespeeld in verschillende talen. Het spel werd zo groot dat er zelfs een animated serie van verscheen. In 1980 kwam de bekende dungeon crawler Rogue uit (en dus daarna "roguelikes"), met een prachtige, oogstrelende ASCII interface en randomly generated items en locaties. Vanaf hier begonnen de RPG's zoals wij ze kennen te ontstaan.

De Ultima games waren vanaf 1981 de aanvoerder van de wereld van CRPG's en de invloed van deze spellen is nog steeds terug te zien in de games van vandaag. Deze serie begon met het toevoegen van verhaalelementen die gingen over racisme en xenofobie om het verhaal een meer morele kant te geven. Hiervoor draaide CRPG's voornamelijk om combat. Dit deden ze deels omdat D&D en alle andere RPG's onder vuur lagen van christelijke bewegingen die de fantasywerelden en het betrokken geweld niet konden waarderen. Daarnaast was er de krankzinnig moeilijke first-person Wizardry serie, en verscheen de bekende Might and Magic serie ten tonele. Wizardry IV wordt nog steeds gezien als een van de moeilijkste spellen ooit gemaakt.

Inkakken en doorzetten

Aan het einde van de jaren '80 en het begin van de jaren '90 waren CRPG's overal, mede door de verdere groei van personal computing en de introductie van thuisconsoles. De lijst van games uit die tijd is dan ook enorm. Een paar bekenden zijn Heroes of Might and Magic, Neverwinter Nights en crossover games zoals The Legend of Zelda en The Quest for Glory.

Halverwege de jaren '90 zakte de productie van Westerse RPG's in elkaar omdat ontwikkelaars niet meer mee konden komen met de snelle ontwikkeling van de hardware uit die tijd. Er waren daarnaast simpelweg te veel RPG's, en te weinig daarvan waren nog echt bijzonder. Vanaf hier begonnen de budgetten en de productietijden van RPG's dramatisch toe te nemen. Kwaliteit over kwantiteit, dus. Dit waren de gamers van toen niet gewend, en ze wendden zich tot andere genres, zoals adventure- en actiegames en Japanse RPG's. Hier pikten ze andere gamplayervaringen op, en werden ze als consument kritischer.

RPG-ontwikkelaars pasten zich aan en de RPG's die eind jaren '90 verschenen waren een paar van de beste ooit gemaakt. Ze hadden uitgebreidere lore, meer dialoog, snellere actie en zagen er bloedmooi uit. In deze tijd kwamen de eerste games van legendarische gameseries als Baldur's Gate, Fallout, The Elder Scrolls en Diablo uit, allemaal met een nieuwe stijl. RPG's begonnen zich te specialiseren: Blizzard richtte zich met Diablo op een meer actie-georiënteerd publiek en ontwikkelaars als Black Isle (Fallout, Planescape: Torment) en BioWare (Baldur's Gate) richtten zich op non-lineaire gameplay, keuzevrijheid en sterk gestileerde omgevingen.

 

Tot nu

Vanaf begin jaren 2000 werden nagenoeg alle grote RPG's in 3D-engines gemaakt, en hebben ontwikkelaars als Bethesda, BioWare en CD Projekt RED ons meegenomen naar de mooiste en meest meeslepende werelden die ooit gemaakt zijn. Niet alleen worden de werelden steeds grootser, ze worden ook steeds populairder. Skyrim is een van de populairste spellen aller tijden en Dragon Age: Inquisition prijkt bij menig gamer bovenaan hun lijstje van 2014. Daarnaast zijn RPG's steeds diverser geworden in wat ze aanbieden, en nemen adere genres allerlei gameplayelementen van ze over. Mods staan spelers zelfs toe om hun volledig eigen verhalen te maken. Of je nu online wil spelen, liever een racer met RPG-elementen speelt of juist een kleine pixel-RPG, het kan.

Wat deze moderne rollenspellen eigenlijk doen is het steeds gedetailleerder uitbeelden van de fantasieën die de eerste D&D spelers hadden toen ze rond een tafel zaten. Ze gebruiken een hoop van dezelfde regels als het tabletop spel, en soms zelfs precies dezelfde. Kijk bijvoorbeeld naar Knights of The Old Republic en Neverwinter Nights 2, waar BioWare heel bewust koos voor het toepassen van ouderwetse D&D regels op een 'moderne' RPG. Hoewel de games steeds mooier worden, is er toch nog een hoop dat je tijdens een potje D&D wel kan wat je in een CRPG niet kan. In D&D kan je namelijk alles, of je kan het in ieder geval proberen. Alles speelt zich immers af in je hoofd.

Dat zou een mooie toekomst voor de RPG zijn. Over een jaar of vijftig. Een volledige fantasywereld zonder limitaties. Oculus op je kop, dobbelsteen in de hand en gaan.

In dit artikel

Steven KokSteven verveelt zich veel te snel en zoekt daarom constant naar verhalen. Je maakt hem blij met mooie composities, bizarre personages, gemixte popcorn of een volle dag binge watchen.

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..