Enslaved

Dat artdirector Alex Taini een zwak heeft voor vrouwen met rood haar is geen gedurfde uitspraak. In Heavenly Sword wapperde het knalrode haar van Nariko zo'n beetje de halve game door het beeld en in Enslaved heeft het vrouwelijke hoofdpersonage Trip opnieuw rood haar. Een stukje korter overigens, maar Trip zou zo maar een zusje van Nariko kunnen zijn.
Toch draait het in Enslaved veel meer om Monkey, het mannelijke personage dat de speler onder zijn knoppen krijgt. Monkey en Trip zijn tot elkaar veroordeeld en moeten samenwerken, al speel je het spel enkel met de lenige, oersterke wildebras Monkey.

Beter af? 
Enslaved speelt zich grofweg 150 jaar in de toekomst af waarbij de Aarde ten prooi is gevallen aan een robotachtig ras. Er is weinig meer over van de menselijke beschaving maar in plaats van een grauwe, grijze apocalyptische omgeving toont Enslaved een opvallend kleurrijke wereld die grotendeels door natuur is overwoekerd. Het kleurenpalet doet heel erg denken aan dat van Uncharted 2.
Indrukwekkende steden van weleer, waaronder New York, zijn volledig in verval geraakt maar de natuur heeft zich gretig tegoed gedaan aan de bouwvallen en ruïnes. Gras, struikgewas, exotische bloemen en planten, evenals enorme bomen hebben de betonnen constructies overwoekerd. De lucht is strak blauw, de zon schijnt uitbundig en je zou haast denken dat de Aarde beter af is zonder de mensheid. 

Slaaf
Toch is het niet allemaal pais en vree. Zogezegd maken robots (denk Ratchet & Clank-achtig alleen dan beduidend grimmiger) de dienst uit in de steden en enorme slavenschepen zijn dagelijks op jacht naar mensen.
De mannen, vrouwen en kinderen die nog in vrijheid leven, proberen zich diep in de wildernis staande te houden. Dat doen ze alleen zoals Monkey, of in groepen zoals Trip. Zowel Trip als Monkey belanden echter in een slavenschip.
Trip ziet in Monkey een kans op ontsnappen en steelt een elektrische hoofdband van de robots die ze bij Monkey omdoet. Deze hoofdband, die ontploft als de drager ‘m afdoet, gebruiken de robots om mensen hun wil op te leggen en Trip besluit hetzelfde te doen. Trip heeft de hoofdband zo geherprogrammeerd dat als zij sterft, Monkey eveneens het loodje legt.
Monkey is feitelijk Trip's slaaf geworden. Het overleven of sterven van de een, is dus rechtstreeks gekoppeld aan het lot van de ander. Het levert een interessante haat-liefde verhouding op die ook goed vertaald is in de gameplay.

Samenwerking
Enslaved biedt een interessante mix van platform, combat, stealth en puzzelen waarbij de samenwerking tussen de fysieke Monkey en de zich van moderne techniek bedienende Trip een must is om je van A naar B te verplaatsen.
Een simpel voorbeeld: robots patrouilleren in een bepaald gebied. Door van cover naar cover te sprinten neem je positie in. Via een cirkelmenu roep je de verschillende commando’s op die je Trip wil laten doen. Zo kan zij als afleiding een afbeelding projecteren waarna de robots als een dolle richting die projectie gaan knallen. Op dat moment kan jij met Monkey ongemerkt langszij komen de robots van achteren belagen.
In andere gevallen kan Trip met behulp van Dragonflies, een soort organische op afstand bestuurbare camera's, de omgeving scannen waarna je een plan van aanpak bedenkt. Soms neemt Monkey, Trip op z’n rug en kun je, als 'paard en ruiter', verder klimmen langs paden waar Trip alleen niet langs kan komen.
Wanneer je robots uitschakelt, blijven er rode energiebollen achter. Verzamel er genoeg en Trip kan Monkey's wapens en vaardigheden upgraden.

Klappen & knallen
Naast veel klimmen speelt ook combat een belangrijke rol. Monkey beschikt over een mysterieuze staf die plotsklaps verschijnt en verdwijnt (zie kader) waarmee hij rake klappen kan uitdelen.
De makers gaan niet voor een uitgebreid combosysteem à la God of War maar bieden weldegelijk de nodige variatie. Charge de staf en je kunt een stun attack uitvoeren, maar ook snelle light of langzamere heavy attacks zijn mogelijk. Later kantelt Monkey zijn staf als een soort bazooka op zijn schouder en schiet je op afstand vijanden neer.
Sommige robots dragen gattling guns bij zich. Na een gevecht kruipt Monkey soms op de rug van zo’n mechanische vijand en rukt ie vol overgave de gun uit diens chassis waarna hij er zelf mee in de rondte knalt. Dit zou een voor de hand liggend moment zijn voor een Quick Time Event maar die schittert (gelukkig) door afwezigheid.

Eigen look & feel
Allesbehalve afwezig is de eigen look & feel van Enslaved. Afgezien van de sensuele rode haardos van Trip heeft deze game weinig met voorganger Heavenly Sword van doen.
Verder werd tijdens de demosessie voortdurend gezinspeeld op tientallen (unieke) features die de komende maanden nog bekend moeten worden. Zo liet een CGI trailer Monkey zwevend op een blauw hooverboard zien, maar toen ik vroeg hoe dat precies in elkaar zat, werd er slechts mysterieus geglimlacht. Wordt overduidelijk vervolgd dus...

Verwachting
Enslaved kan een bijzondere game worden. Andy Serkis (Gollum) is weer aan boord om Monkey zo levendig mogelijk gestalte te geven en de mix van spelelementen in een unieke wereld spreekt zeer tot de verbeelding.

+ Relatie Monkey – Trip.
+ Unieke insteek 'de wereld is naar klote' concept.
+ Diverse gameplay.
– Nog (te) weinig gezien.