Thunderbolts filmreview - Een defibrillator voor het MCU
PU.nl
Films & series

Thunderbolts filmreview - Een defibrillator voor het MCU

In Thunderbolts slaan de underdogs de handen ineen. Met het kwakkelende Marvel Cinematic Universe zit de film zelf ook in een underdogpositie, maar wat blijkt? Het gaat hier niet om Avengers van de Aldi, maar een groep met een werkelijke hart en ziel. Tijn staat te springen van enthousiasme, want het is de schop onder de kont die het MCU al jaren nodig heeft.

Laten we eerlijk zijn: iedereen had het al een beetje opgegeven, toch? Het filmuniversum van Marvel is sinds Endgame is gepasseerd al een zooitje, met hier en daar een pareltje in de modder. De rode draad lijkt zoek, dus het is lastig om hype te voelen voor de aankomende Avengers-films, al helemaal aangezien de meest recente Captain America-film óók al de plank missloeg.

Het gaspitje van hoop

Met gematigde verwachtingen ging ik Thunderbolts in. De cast ziet er in ieder geval goed uit, met namen als Florence Pugh, David Harbour, Julia Louis-Dreyfus en Sebastian Stan. Toen zag ik dat de film geregisseerd werd door Jake Schreier, die onder andere afleveringen van het sterke eerste seizoen van Beef regisseerde, en m’n gematigde verwachtingen kregen een gevaarlijk waakvlammetje aan hoop.

Even later zag ik wie de film geschreven hebben: Eric Pearson, een welbekende MCU-script doctor, werkte samen met Joanna Calo, die geniaal schrijfwerk afleverde met haar werk aan BoJack Horseman, The Bear en Beef. De betrokkenheid van Pearson maakte me wat sceptisch - hij schreef Thor Ragnarok en Avengers: Infinity War, maar óók Black Widow. Toch werd het vlammetje alsmaar groter.

Tel daarbij op dat ik onze eigen Mol tegenkwam bij de persvoorstelling, aangezien hij de film voor een ander platform recenseert. Plotseling werd het gaspitje van hoop en hype aangedraaid, totdat het waakvlammetje veranderde in een heuse vlam. In de bios voor een MCU-film van goede schrijvers, met een dikke cast, met een vriend aan je zijde? Het lijkt wel 2016! Toen de Marvel-muziek door de speakers knalde, werden we even mee teruggenomen in de tijd - zou het dan toch?

Originaliteit? In het MCU!?

Ja, ik weet dat ik hier iets geks zeg: in het universum van Marvel wordt iedere gedurfde keuze het raam uit geworpen, omdat het simpel vermaak moet zijn, dat makkelijk verteerd wordt door het hele publiek. Misschien zag Marvel hun strategie eindelijk niet meer zitten, want Thunderbolts is het meest originele verhaal dat we in tijden in een Marvel-film hebben gezien.

De set-up is wat vaag; het is in ieder geval niet zo rechttoe rechtaan als ‘Team? Vijand, daar. Schiet!’ Daarom moet je eigenlijk met zo weinig mogelijk voorkennis aan deze film beginnen, want een deel van het genot zit ‘m in de manier waarop het verhaal zich ontvouwt.

Het centrale groepje antihelden ketst heerlijk op elkaar af. John Walkers irritante alfa-mannelijkheid - heerlijk gespeeld door Wyatt Russel - wordt lekker bekritiseerd door het cynisme van Yelena Belova, terwijl David Harbours vaderlijke enthousiasme aanstekelijk werkt.

Herkenbare duisternis

Binnen deze leuke groep doet Joanna Calo precies waar The Bear, Beef en BoJack Horseman ook in uitblinken: de humor gaat gepaard met een flinke dosis herkenbare negativiteit. De antihelden hebben zo hun kwellingen die je als kijker misschien ook wel kent. Door de imperfecte aspecten van de personages te omarmen worden ze véél menselijker, wat de film een kloppend hart geeft.

Daarmee doet Thunderbolts juist goed wat in Thor: Love & Thunder zo grandioos liet falen: humor en drama worden feilloos gecombineerd. In Love & Thunder slaat een terminaal zieke patiënt binnen enkele momenten om van het horen van haar diagnose, tot het maken van woordgrapjes.

Dat ga je in Thunderbolts niet zien. De humor en het drama bestaan naast elkaar, maar zitten elkaar zelden in de weg. Het drama is zelfs behoorlijk sterk: het scheelde niet veel, of ik had een traantje gelaten. Het is dat het een persvoorstelling was, anders had ik net zulke natte wangen gehad als bij bepaalde momenten uit The Last of Us.

De rode draad

Het grootste wonder dat Thunderbolts verricht is het terugvinden van de rode draad van het MCU. Al jaren is die zoek, en Kevin Feige heeft iedere steen omgekeerd om ‘m weer te vinden. Die beruchte rode draad bleef project na project maar uit, en het werd steeds lastiger om nog hype te creëren voor MCU-projecten.

Nou, hang de vlaggen maar uit: Thunderbolts lijkt eíndelijk weer een beetje richting aan het universum te geven. Voor het eerst in tijden voelt het als een coherent universum, omdat de film allerlei oude verhaallijntjes aan elkaar knoopt. De verhaallijn met Julia Louis-Dreyfus wordt al jaren opgezet en werpt eindelijk zijn vruchten af, en er wordt een acht jaar oude(!) post-credits scène ingelost.

Als ik iets op Thunderbolts moet aanmerken, dan is het dat de film niet alle superheldenclichés weet te vermijden. Maar als ik eerlijk ben kon dat me bij het kijken niet zo deren. Na de post-credits scènes zat ik als vanouds met Mol en z’n collega Job lekker enthousiast te speculeren over de toekomst van dit universum. En oh, dat voelt als thuiskomen!

Thunderbolts is vanaf 30 april te zien in de bioscoop.

Uitstekend
Conclusie

Thunderbolts is de beste MCU-film in jaren - al ligt die lat al zo ongeveer op de vloer. Het is een daadwerkelijk leuke blockbusterfilm met creatieve actie, sterke emotionele verhaallijnen, goede muziek en meer creativiteit dan je van het MCU verwacht. Het mooiste is dat er eindelijk weer een coherent verhaal lijkt te zijn!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld
PU.nl
Nieuws

Take-Two suggereert dat Grand Theft Auto 6 niet nogmaals wordt uitgesteld

'Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven'

Uitgever Take-Two Interactive heeft gesuggereerd dat nog een uitstel voor Grand Theft Auto 6 onwaarschijnlijk is.

Onlangs werd aangekondigd dat het langverwachte Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar verschijnt, maar op 26 mei 2026. Kort daarna werd ook een nieuwe trailer van de openwereldgame gedeeld. Fans en bedrijven in de industrie die de releasedatum van hun game proberen te plannen maken zich echter zorgen dat de game nogmaals wordt uitgesteld.

Strauss Zelnick, de CEO van uitgever Take-Two Interactive, heeft die zorgen in een interview met IGN proberen weg te nemen: "Historisch gezien houden we ons er aan wanneer we een precieze datum hebben gegeven." Dat is natuurlijk geen directe bevestiging, maar wel een goed teken.

Over de reden van het uitstel: "Wanneer we dichterbij het afmaken van een game waarbij perfectie nodig is komen, wordt steeds duidelijker hoeveel we nog moeten doen. In dit geval wilden we er zeker van zijn dat Rockstar Games genoeg tijd had om hun creatieve visie zonder limieten te bereiken. Daar stond ik zelf ook achter."

In gesprek met investeerders gaf Zelnick aan dat GTA 6 volledig in ontwikkeling is sinds 2020. "Ik denk dat het een slimme investering is om Rockstar extra tijd te geven voor zo'n revolutionair project. De ambitie en complexiteit van Grand Theft Auto 6 is groter dan alle voorgaande Rockstar-spellen, en het team is van plan om wederom een verbluffende entertainmentervaring te leveren die de verwachtingen van spelers overtreft."

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - en omstreken met twee hoofdpersonages, Lucia Caminos en Jason Duval. De game komt naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios
PU.nl
Nieuws

Jade Raymond vertrokken bij Fairgames-ontwikkelaar Haven Studios

De eerste reacties op een Fairgames-speeltest zouden zorgwekkend zijn

Jade Raymond is vertrokken bij PlayStation Studios-ontwikkelaar Haven Studios, waar gewerkt wordt aan de online shooter Fairgames.

Dat meldt Bloomberg. Raymond, die vooral bekend is van haar werk aan de eerste Assassin's Creed-games en Watch Dogs, is niet meer werkzaam bij de in 2021 door haarzelf opgerichte studio.

Er wordt geen reden voor haar vertrek gegeven. Wel wordt geclaimd dat er enkele weken geleden een externe testfase voor de door Haven Studios ontwikkelde online shooter Fairgames werd gehouden, en dat sommige ontwikkelaars zich zorgen maakten over de reacties op de game.

Raymond heeft een rumoerig decennium achter de rug. Nadat ze bij Ubisoft vertrok richtte ze EA's Motive Studio in 2015 op, maar in 2018 vertrok ze om aan de slag te gaan bij Google Stadia. Toen Google in 2021 zijn ontwikkelstudio's sloot, richtte ze Haven Studios op om Fairgames te ontwikkelen. In 2022 kondigde Sony aan dat ze Haven Studios hadden overgenomen.

Een woordvoerder van PlayStation laat weten dat het bedrijf van plan is om Haven Studios te blijven ondersteunen. De ontwikkeling van Fairgames lijkt vooralsnog dan ook door te gaan, al heeft Sony de laatste tijd al meerdere liveserviceprojecten geannuleerd. Op Helldivers 2 na lijkt het bedrijf dan ook moeite te hebben met het uitbrengen van succesvolle multiplayergames, ondanks dat Sony eerder aangaf zich daar voor een groot deel op te willen gaan richten. Denk aan de annulering van een The Last of Us-multiplayergame en het offline halen van Concord kort nadat de game verscheen. Ook bleek eerder dit jaar dat er liveservicegames van Bend Studio en Bluepoint Games waren geannuleerd, waarbij een van de games blijkbaar een God of War-multiplayerspel was.

Fairgames - voorheen 'Fairgame$' - werd bij de onthulling in 2023 beschreven als een "frisse, moderne versie van het heist-genre. Kortgezegd is het een spannende, competitieve heistgame waar je je aansluit bij een geheime beweging die de extreem rijken beroven om zo meer balans te creëren." Spelers "bezoeken verboden locaties overal ter wereld, vullen hun zakken als een kind in een snoepwinkel en ontrafelen de snode plannen van onaantastbare miljardairs." De game komt naar PlayStation 5 en pc, maar een releasedatum is nog altijd niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!