Dit was het belangrijkste gamenieuws van 2025
PU.nl
Games

Dit was het belangrijkste gamenieuws van 2025

Van prijsstijgingen en indiehits tot AI-perikelen en studiosluitingen

2025 is bijna ten einde. Dat is het perfecte moment om nog eens terug te blikken op dit jaar, en in het geval van dit artikel specifiek in te zoomen op het belangrijkste gamenieuws van het jaar. In de afgelopen twaalf maanden waren er diverse trends en grote aankondigingen waarneembaar waar we jullie nog één keer aan willen herinneren.

Daarbij willen we om verwarring te voorkomen nog even het uitgangspunt van dit artikel benadrukken. Zie dit vooral niet als een compleet overzicht van alle aankondigingen, trailers en gamereleases van het afgelopen jaar. Daar is dit artikel niet voor bedoeld. In plaats daarvan blikken we terug op enkele interessante gebeurtenissen en trends die we in de loop van het jaar hebben waargenomen.

Zie het als een handige manier om nog even het geheugen op te frissen en stil te staan bij hoe de game-industrie altijd in beweging is. Daarbij zullen veel van de onderstaande gebeurtenissen de komende jaren ongetwijfeld invloed uitoefenen op onze favoriete hobby. Goed, gaan we dan!

Het jaar van de prijsstijgingen

Opa vertelt: vroeger kwamen consoles uit, en als je niet genoeg geld had, dan wachtte je even een jaar of iets langer. De prijzen van spelcomputers gingen uiteindelijk namelijk altijd omlaag. Die tijd lijkt nu voorgoed voorbij. Zowel de PlayStation 5 als Xbox Series-consoles zijn dit jaar in prijs gestegen, en de eerste Switch is in de VS ook duurder geworden. Het zou ook zomaar kunnen dat deze spelcomputers – samen met de Switch 2 – in 2026 nog duurder worden. Een console aanschaffen lijkt tegenwoordig dan ook eerder een investering!

Een aantal oorzaken liggen hieraan ten grondslag. Ten eerste waren daar de importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump invoerde, waardoor bedrijven met hardware gemaakt buiten de VS (lees: zo goed als alle hardware) meer moesten betalen om hun producten in de winkels aldaar aan te mogen bieden. Diverse bedrijven kozen er voor om het verschil wereldwijd bij de consument terug te halen.

Diverse componenten zijn daarnaast nodig om het alsmaar groeiende gebruik van AI – oftewel kunstmatige intelligentie – mogelijk te maken. De prijzen van onder andere systeemgeheugen rijzen daardoor de pan uit, en dat voel je in je portemonnee wanneer je een nieuwe pc samenstelt. Ook games lijken mondjesmaat steeds duurder te worden. Bedrijven experimenteren steeds vaker met een hogere prijs – zoals Nintendo met Mario Kart World – al draaien sommige bedrijven hun eerdere keuze voor een prijsverhoging gelukkig ook weer terug – zie Microsoft met The Outer Worlds 2.

En laten we vooral niet vergeten dat Microsoft de structuur van Xbox Game Pass heeft aangepast, met als gevolg dat veel abonnees nu meer betalen voor dezelfde privileges. Hoe dan ook wordt onze hobby de komende jaren vast niet goedkoper. Dat betekent ook dat gamen een hobby wordt die voor steeds minder weggelegd is. De effecten daarvan zien we nu al, met bijvoorbeeld een november in de Verenigde Staten waarin historisch weinig consoles zijn verkocht.

Het jaar van de indiehits

Populaire games van onafhankelijke studio’s maken al langer dan een decennium deel uit van de game-industrie, maar 2025 was een van de meest opvallend succesvolle jaren voor de ‘indiegame’. Daar is Clair Obscur: Expedition 33, de debuutgame van het uit Frankrijk afkomstige Sandfall Interactive, het schoolvoorbeeld van: de game ging maar liefst met negen awards op The Game Awards aan de haal – een nieuw record. Nu wordt de game wel uitgegeven door een collectief aan onafhankelijke devs, maar indie is indie.

Clair Obscur was echter niet het enige succesverhaal. Hollow Knight: Silksong kwam na dik zeven jaar wachten eindelijk uit en wist in een enkele maanden tijd al vele miljoenen keren over de digitale toonbank te gaan. Met zoveel aanwezige content is het niet gek dat het kleine team van Team Cherry zo lang bezig was, en het eindresultaat is dan ook spectaculair. Ook Hades 2 gooide torenhoge ogen – kreeg zelfs een dikke score van 100 hier op PU.

Andere indiegames, zoals het geweldige puzzelavontuur Blue Prince, de verslavende actie uit Ball x Pit en het ijzersterke narratief van Dispatch, droegen allemaal bij aan de alsmaar groeiende aanwezigheid van indiegames in ons dagelijkse gamedrag. We zijn dan ook benieuwd wat we de komende jaren allemaal kunnen verwachten van de vele creatieve onafhankelijke studio’s die onze industrie rijk is.

Het jaar van nog langer wachten op Grand Theft Auto 6

Duurt lang. Daar komt het wel een beetje op neer, het ellenlange wachten op het zesde deel in de Grand Theft Auto-reeks. Begin dit jaar werd de game uitgesteld naar 26 mei 2026, en enkele maanden geleden werd die datum veranderd naar 19 november 2026. Dat is dus nog minstens een jaar wachten op het vervolg op een game die in 2013 uitkwam.

Natuurlijk hebben we liever een vaak uitgestelde game waar de ontwikkelaar alle puntjes op de i heeft kunnen zetten, dan een onafgemaakt product dat tegenvalt. We zijn er dan ook vrijwel van overtuigd dat het eindresultaat ons weg gaat blazen, met een ongekende hoeveelheid details die Rockstars vorige wapenfeit – Red Dead Redemption 2 – doet verbleken. Wel zien we dan graag dat werknemers van het bedrijf fatsoenlijk worden behandeld - het ontslag van 31 werknemers eerder dit jaar zou nog wel eens een staartje kunnen krijgen.

Maar wat dromen we toch vaak over lekker rondrijden in een modern Vice City, terwijl de virtuele wind in onze haren wappert en we zo af en toe een voetganger opzij beuken. Laat 2026 alsjeblieft het jaar worden dat we dit kunnen doen, gamegoden!

Watch on YouTube

Het jaar van de pc-handhelds

Bedrijven vielen dit jaar over elkaar om nieuwe pc-handhelds uit te brengen. Na het succes van de Steam Deck (en natuurlijk de Switch, al speelt die geen pc-games af) lijkt iedereen wel een graantje mee te willen pikken. Zo kwam de MSI Claw 8 AI+ uit en kwam Lenovo zowel met de Legion Go S als de Legion Go 2 op de proppen.

De meest opvallende release was echter de ROG Xbox Ally (X) van Asus – een pc-handheld met Xbox-branding. Nee, het apparaat speelt geen Xbox-games af, maar wel pc-games in een Xbox-omgeving. Daarmee lijkt Microsoft niet alleen slim in te springen op de pc-handheld-hype, maar ook hun fanbase voor te bereiden op een toekomst waarin het Xbox-merk synoniem is met pc-gaming. Daar lijken de vroege plannen voor hun next-gen ‘console’ namelijk wel naar te hinten.

©Tom Kauwenberg

Het jaar van de Switch 2-release

Over handhelds gesproken: ook Nintendo kwam na acht jaar met hun nieuwe console aanzetten, de Switch 2. Sinds 5 juni ligt de nieuwe hybride spelcomputer in de winkels en zover we kunnen inschatten via recente cijfers, verlopen de verkopen voorspoedig. Het helpt natuurlijk dat de console geleverd wordt met een nieuwe Mario Kart, al lopen de meningen over het openwereldaspect in World behoorlijk uiteen. Gelukkig waren de meningen over het afgelopen zomer verschenen Donkey Kong Bananza wel unaniem positief.

Toch heeft Nintendo nog werk aan de winkel willen ze van de Switch 2 net zo’n groot succes maken als diens voorganger. Hoewel najaarsreleases als Pokémon Legends: Z-A, Metroid Prime 4: Beyond en een nieuwe Hyrule Warriors meer dan welkom zijn, leek eind dit jaar een echte must-have voor onder de kerstboom te ontbreken. De console zou best een nieuwe Mario-platformer of Zelda kunnen gebruiken, en daar hebben we vooralsnog niets over gehoord. Toch, met andere uitgevers die de console steeds meer lijken te vinden en interessante first-party releases voor de eerste helft van volgend jaar zoals Pokémon Pokopia en Yoshi and the Mysterious Book, kunnen Switch 2-eigenaren zich opmaken voor genoeg nieuw speelplezier.

Het jaar van verschuivingen (en nog meer ontslagen) bij gamebedrijven

We hebben het in eerdere jaaroverzichten al aangehaald, maar nog steeds vinden er op grote schaal ontslagrondes plaats binnen de game-industrie. Ook dit jaar werden we helaas continu met de neus op de feiten gedrukt, en dat had niet alleen verregaande gevolgen voor de (ontslagen) werknemers van deze bedrijven, maar net zo goed over het voortbestaan van de bedrijven zelf en hun onafhankelijkheid.

Zo zorgde een grote ontslagronde bij Microsoft er voor dat The Initiative, de ontwikkelaar van de inmiddels geannuleerde nieuwe Perfect Dark-game, zijn deuren sloot. Microsoft was echter lang niet het enige bedrijf dat het mes in zijn studiobestand zette. Zo sloot Warner Bros. Games – dat zelf inmiddels overigens ook verkocht wordt – Player First Games, WB Games San Diego en Monolith Productions. Laatstgenoemde studio werkte aan een Wonder Woman-game, en laat die nu ook geannuleerd is.

Om het hoofd boven water te houden, gooiden diverse grote bedrijven het over een andere boeg. Zo ging Electronic Arts – de uitgever van de EA Sports FC- en Battlefield-franchises – akkoord met een overname door een groep investeerders, waarvan het uit Saoedi-Arabië afkomstige Public Investment Fund de grootste is. Ubisoft besloot hun drie belangrijkste franchises in de vorm van Assassin’s Creed, Rainbow Six en Far Cry in een nieuwe dochteronderneming genaamd Vantage Studios onder te brengen – een bedrijf dat mede wordt bekostigd door Tencent.

Helaas zien we met het huidige wereldwijde economische klimaat dit soort onfortuinlijke gebeurtenissen voorlopig niet verminderen. Uitgevers en ontwikkelaars zullen er alles aan blijven doen om er financieel beter uit te komen, en gaan dan ook over lijken om dat te bewerkstelligen. Nog meer ontslagen, fusies en overnames liggen de komende jaren op de loer – wees daar maar zeker van.

Het jaar van Valve-geruchten

Meer dan voorgaande jaren gingen er dit jaar veel geruchten over Steam-eigenaar Valve. Zo hoorden we gedurende het jaar meermaals over de mogelijkheid dat het bedrijf aan een nieuw Steam-apparaat voor aan de televisie werkte, en ook een nieuwe vr-bril en controller behoorden tot de mogelijkheden. Afgelopen november bleken de geruchten te kloppen: Valve komt in 2026 met de Steam Machine, de Steam Frame (een vr-bril) en een nieuwe Steam Controller.

Vooral die Steam Machine, die ergens begin volgend jaar moet uitkomen, trekt meteen de aandacht. Een kek ogend doosje dat je onder de televisie plaatst om zo vanuit het comfort van de bank pc-games op je televisie te spelen, dat klinkt ons als muziek in de oren. Wel is het goed om in het achterhoofd te houden dat Valve’s hardware in vergelijking met traditionele consoles over het algemeen maar mondjesmaat verkoopt – dat geldt ook voor de Steam Deck. Toch is het concept van de Steam Machine zo interessant en consumentvriendelijk dat we best grote dingen van het apparaat verwachten, vooral als Valve de juiste marketing toepast, de prijs relatief laag houdt en genoeg exemplaren produceert.

Maar dat waren niet de enige geruchten die de ronde deden rondom Valve. Heel het jaar door hoorden we ook van de ene insider na de andere dat het bedrijf Half-Life 3 in ontwikkeling heeft. Fans wachtten dan ook met spanning op dé aankondiging, maar die is vooralsnog uitgebleven. Maar waar rook is, is vuur, toch? Hopelijk kunnen we binnenkort dus alsnog de eerste beelden van een nieuwe Half-Life aanschouwen.

Het jaar van generatieve AI voor gameontwikkeling

AI is niet meer weg te denken in onze maatschappij. Ieder bedrijf lijkt er op in te willen springen, en natuurlijk vooral de grote techgiganten. Toch is het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie tijdens het creëren van ‘kunst’ controversieel: veel gamers dien hier online hun beklag over. Daarmee staan ze lijnrecht tegenover de hoge piefen van gamebedrijven, die AI juist te pas en te onpas in de mond nemen om zo aandeelhouders te enthousiasmeren.

Talloze uitgevers en ontwikkelaars hebben dan ook gemeld in te willen zetten op het gebruik van AI, van Sega tot Square Enix. Microsoft heeft bijvoorbeeld ook aangegeven AI te willen gebruiken om toekomstige backward compatibility mogelijk te maken. Maar die ontwikkelingen zijn natuurlijk niet zonder controverse. Zo gaf Larian Studios – bekend van Baldur’s Gate 3 en het pas onthulde Divinity – toe AI te gebruiken bij voorbereidend ontwikkelwerk. De ontwikkelaar die jarenlang als lieveling van de industrie werd gezien kreeg een bak kritiek over zich heen – zoveel dat de baas van de studio op social media in de verdediging schoot.

Aan de andere kant lijken gamers vooral te klagen wanneer het ze goed uitkomt. Extreem populaire games die dit jaar zijn uitgekomen, zoals Arc Raiders en game van het jaar-winnaar Clair Obscur: Expedition 33, zijn ook in meer of mindere mate mede dankzij AI tot stand gekomen. Dat heeft bepaald geen negatief effect op de verkoopcijfers gehad. We zijn dan ook benieuwd hoe dit zich de komende jaren gaat ontwikkelen, en in hoeverre consumenten zich negatief blijven uiten over het gebruik.

Het jaar van twee gamesites die één werden

Tot slot kunnen we een ontwikkeling die voor ons erg dichtbij komt niet onbenoemd laten. Dit jaar werden de websites PU.nl en Gamer.nl gefuseerd. We zaten al bij dezelfde uitgever, en we besloten onze krachten te bundelen en er één grote familie van te maken. Eén website dus, onder de noemer PU.nl – maar gelukkig wel met een knopje waarmee je de oude, vertrouwde Gamer-stijl te zien krijgt.

Zo’n fusie gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. We hebben helaas afscheid moeten nemen van enkele zeer gewaardeerde collega’s – dat is logischerwijs het allerlaatste wat we wilden. Ook is het altijd een uitdaging om twee verschillende redacties, schrijfstijlen en rubrieken te combineren. Sommige rubrieken zijn verdwenen, anderen hebben we verder uitgebouwd.

Tegelijkertijd zijn we onze passie voor het medium allesbehalve verloren, en denken we dat we op deze manier de beste gamecoverage van Nederland kunnen bieden – hopelijk plukken jullie daar dagelijks de vruchten van. Velen van ons doen dit werk al vele jaren omdat we zo ongelooflijk van games en de industrie daarachter houden, en die passie storten we elke dag weer in ons werk. Daar gaan we volgend jaar onvermoeid mee door!

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou